Byggahus.se

Test av Scheppach HBS300 bandsåg

10k läst  3 svar

1. 2
    Medlem Nivå 1
    Jag har haft det tvivelaktiga nöjet att testa en Scheppach HBS 300 bandsåg, dvs en sådan som Jula just har lagt till i sortiment för 3999 kr (2016-05-22).
    Min Jula-butik hade ännu inte hunnit packa upp dågot demo-ex, så jag gick helt på bilderna på Julas hemsida och bilderna på lådan, där allt såg vettigt ut med bra styrlager, stabil bandledare osv.
    Efter att ha släpat hem lådan (79 kg!) började monteringen. Sågen kom med ett bord som var förvånansvärt stadigt och såg till att arbetsbordet hamnade i ca 1 meters höjd (inte 1.5 meter som Jula anger). Hela sågen lyftes på och därefter bordet (som redan var lite rostigt). Dock kunde jag inte montera insugsstosen eftersom gängorna var övermålade och gängtappen låg för långt bort.
    Bordet nollades, och kontrollerades med vinkelhake (högervinkel enligt manualen :) ). Öppnade upp luckorna och konstaterade att bandet låg allra längst ut på övre hjulet, dags att justera med andra ord! Justeringen gick lätt mha en liten ratt med låsmutter på baksidan.Dock ändades justeringen totalt när man drog åt låsmuttern...

Nästa steg var bandstyrningarna.
    Övre styrningen består av tre kullager, där bandets rygg vilar mot ytterdiametern på det bakre (inte på plansidan som bilderna visar). Justerade in denna till att just inte beröra bladet.
    Övre sidostyrningarna låg långt ifrån, så även dessa justerades. Dock utan någon direkt precision pga skitlösningen man valt (tänk bandsåg för mindre än 1000 spänn).
    Nedre styrningen var ganska bra satt från början. Här var det ett lager med plansidan mot bladryggen samt två solida block i oidentifierad metall.

Provsågning.
    Maskinen låter en hel del, framförallt "billigt"
    Sågade på frihand i tunt material (22 mm) och det gick ganska bra. Testade även att frihandsklyva en stående 45x70. Det snittet blev ganska konvext en bit in. Testade att klyva mot anhållet och kunde konstatera att sågen drar ganska kraftigt åt sidan, uppskattningsvis ca 15 grader bort från anhållet.
    Jaha, kanske för slappt blad? Testade att öka bladspänningen ett par steg, justerade om övre hjulets lutning (eftersom låsmuttern för lutningen låser fast lagerbocken för övre hjulet mot chassit).
    Testade igen. Samma resultat. En gång till, kan ju inte vara så dåligt, eller? Nästa testbit råkade jag nog trycka för hårt på (utan att motorvarvtalet sjönk) eftersom bandet halkade av från övre stödlagret. Jaha, nu då?
    Kollade igenom alla styrningar igen. Alla utom nedre stödlagret hade flyttat på sig. Justerade in till samma postion som tidigare och drog åt ytterst lite hårdare (men tydligen hårt nog för att böja övre styrningen. Mjukaste aluminiumet någonsin!). Noterade även att man med nätt handkraft kunde flytta runt övre bladsstyrningen flera millimeter. I nedersta läget var det hela centimeter.

Väldigt mjukt chassi.

Innan jag gav upp för kvällen tänkte jag testa om det gjorde någon skillnad att byta växel. Fick dock ge upp den idéen ganska fort då någon monterat en alldeles för kort rem - för att byta växel behövde hela motorn tas loss. Remspännaren var inte till någon nytta.

Noterade när jag bläddrade i manualen att just den såg jag hade var av version 2015-09 och senare. Sprängskisserna / reservdelslistorna i manualen visade en helt annan maskin (främst andra bandstyrningar).

Jula fick tillbaks sin maskin, jag ökade budgeten ett steg och köpte en begagnad maskin istället. Vilken skillnad!

• Laddar…
  2. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Vilken skit! Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, ett mycket bra inlägg! :)

3. LsaiboT
    Medlem Nivå 8
    Jag skulle med andra ord säga att den sågen håller normal julakvalitet. ;)

• Laddar…
  4. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Haha, ja det är sant. Glömmer aldrig när snålheten bedrog visheten och jag köpte tryckimpregnerade stolpar till ett staket på Jula. Jag hade glömt spännbanden hemma så jag köpte nya för att få hem stolparna, de gick sönder ute på parkeringen....

75% av stolparna hade ruttnat av i marknivå efter bara två år....