Som rubriken säger, var tusan hittar jag en sån här hylsa/mejsel? Nu är det tredje gången jag åker på de här skruvarna och nu satt dom riktigt illa till, tidigare har det löst sig med polygrip, slå på en 6-kantshylsa som passade precis div. andra tilltag/trix, men nu blir det svårt. De sitter försänkta ganska djupt (4-5cm) i ett ganska tajt hål.
Jag ska prova och se om det går med en bit gängstång, eller om jag offrar ett dorn och kapar ett spår, men kan vara risk att det inte håller, iaf inte gängstången, de verkar sitt rätt rejält. I vilket fall så hade jag velat ha tag på rätt verktyg/mejsel/hylsa. Proportionerna på bilden är nog inte 100%, själva spåret (well, inverterade spåret), är en hel del fetare, vilket tyvärr gör att det blir ganska lite material kvar om jag försöker med att bara köra upp ett spår med dremeln i gängstång/dorn.
Skruven i sig är inte speciellt stor, M5 har jag för mig det är. Så det får vara mejsel, nån form av nyckel eller ev. 1/4" bitsfäste, en 1/4" fyrkant tror jag inte jag får dit.
Jag ska prova och se om det går med en bit gängstång, eller om jag offrar ett dorn och kapar ett spår, men kan vara risk att det inte håller, iaf inte gängstången, de verkar sitt rätt rejält. I vilket fall så hade jag velat ha tag på rätt verktyg/mejsel/hylsa. Proportionerna på bilden är nog inte 100%, själva spåret (well, inverterade spåret), är en hel del fetare, vilket tyvärr gör att det blir ganska lite material kvar om jag försöker med att bara köra upp ett spår med dremeln i gängstång/dorn.
Skruven i sig är inte speciellt stor, M5 har jag för mig det är. Så det får vara mejsel, nån form av nyckel eller ev. 1/4" bitsfäste, en 1/4" fyrkant tror jag inte jag får dit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Sitter skruven på en bil?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Tyvärr kör vissa tillverkare med egna standarder och specialverktyg så att man inte ska kunna serva grejerna själv. Det räcker inte att sälja nytt, de vill ha betalt för servicen också.
När du ändå har isär allt kan det vara läge att byta ut skruvarna till något vettigare.
Jag skulle nog försöka såga till ett spår i något som är härdat typ baksidan på en kass borr , måt slaktat verktyg eller en avsågad skruvmejsel där skaftet är lagom tjockt
Jag skulle nog försöka såga till ett spår i något som är härdat typ baksidan på en kass borr , måt slaktat verktyg eller en avsågad skruvmejsel där skaftet är lagom tjockt
Yepp, redan varit på i dom banorna, det blev tyvärr omständigare än önskat, redan på den förra motorn. Det år så långa skruvar, 120-150mm kanske ca, lyckades inte hitta M5 i de längderna. Då blev det gängstång och loppa en mutter, men det är för tajt, t.o.m på den förra, då får man inte dit en hylsa. Så det blir att svetsa ihop en M5-torx/insex i så fall med gängstång, men det börjar kännas omständigt..då måste jag bege mig till "stora verkstaden" och svetsa och slipa och dona. bleh. Därför jag började krypa till korset och se om någon faktiskt kände till/sålde/etc en korrekt mejsel, frustrationen hade nått punkten där det övervägs att öppna lite på lädret ^^
Det skulle ju bara bli en snabb enkel reparation och byta lite lager...
Yes, var därför jag ev. tänkte ta ett dorn, så har jag en 6-kant att skruva på också, hade tyvärr inga kasserade gamla mejslar kvar med tillräckligt fet klinga.
Det skulle ju bara bli en snabb enkel reparation och byta lite lager...
Yes, var därför jag ev. tänkte ta ett dorn, så har jag en 6-kant att skruva på också, hade tyvärr inga kasserade gamla mejslar kvar med tillräckligt fet klinga.
Ah, det tänkte jag faktiskt inte på, om inte annat har jag nog nån gammal skruvmejsel som jag avfärdade p.g.a att klingan inte var tillräckligt tjock "ett helt spår", men kan ju prova att kapa ett jack bara in nån gammal SL-mejsel, kanske kanske håller.
Ha! Jag visste det, det är alltid nån som vet nåt om nåt hur udda det än tycks vara här på verktygsforumet
Tackar, en sån ska jag ha tag på till varje pris nu, det har gått från reparation till principsak ^^
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden