Hur ska man tänka när man ska såga i MDF, spån, vanlig furu mm?

28T, 48T, 56T?

Ska jag vara helt ärlig så har jag använt cirkelsåg väldigt lite.. men nu har jag både sänksåg och en bra 18V cirkelsåg.

Finns det någon enkel guide hur man ska tänka runt diverse material?

:|

Jag skäms nästan för att fråga..

Färre tänder högre avverkning, fler tänder finare och långsammare snitt. Som tumregel men det visste du nog redan 😊

Själv kör jag på 48 tänder som allround, dvs till 95%. Ska man klyva mycket kan man gå på en klinga med färre tänder, extrema krav på kvalitet vid kap på större antal tänder. Så tänker jag.

Jo, det basala är jag med på. Som i allt annat så finns det oftast en nivå till :P Dvs beläggningar, höjd på tänder, tandvinklar, slitstyrka mm

Men kör man på Makitas klinga 48T för trä så är man rätt safe vad gäller sänksågen?

Cirkelsågen då, kommer man ledsna om man kör fler tänder än 24? Det är ju sällan den finaste kapningen som krävs men gärna lite effektivitet.

Chrissofsweden skrev:
Jo, det basala är jag med på. Som i allt annat så finns det oftast en nivå till :P Dvs beläggningar, höjd på tänder, tandvinklar, slitstyrka mm

Men kör man på Makitas klinga 48T för trä så är man rätt safe vad gäller sänksågen?

Cirkelsågen då, kommer man ledsna om man kör fler tänder än 24? Det är ju sällan den finaste kapningen som krävs men gärna lite effektivitet.
I min cirkel/sänksågskombi, Mafell KSP55, sitter normalt en billigare 24-tandsklinga som funkar fint till kap och klyv av plywood, furu, björk, ek, och senast valnöt. Mdf vet jag inte för det använder jag väldigt sällan. Upplever inte att det behövs klyvklinga och sällan den finare originalklingan, antar att det beror på att klingan är så smal och därför tuggar igenom det mesta utan större motstånd, och att jag oftast ändå bearbetar snittytan efteråt.
I bordssågen (10") sitter normalt en 60-tandad klinga som ger fina snitt och i undantagsfall byter jag till en klyvklinga.
Nu sågar jag inte på ackord så yrkesmässigt kanske det lönar sig att byta mellan olika klingor oftare men det kan jag inte uttala mig om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.