Hej. Har nyligen återupptäckt mitt intresse för svarvning i trä och letar nu efter ett svarvchuckset för träsvarv. Har hittat ett på ebay som skulle täcka de behov jag har
http://m.ebay.com/itm/291505324092
Men när jag sökte på nätet efter något liknade i Sverige blir priset tyvärr för högt. Är det någon som vet var man i Sverige (Europa) kan få tag på något liknade till ett vettigt pris, nytt eller begagnad spelar ingen roll.

Kollar man på blocket kan man ibland hitta både svarv plus alla tilllbehör med för kanske 1500 så det kan vara ett tips ;)

Tipset med en begangnad svarv är bra. Man kan få många fina svarjärn på köpet. Tyvärr så är det uteslutande en metallsvarvschuck med tre backar där varje back har väldigt liten annlägningsyta mot trät som brukar följa med. Och dom chuckarna är inte alls lika säkra att arbeta med. Man måste svarva med motdubb om man använder en sådan Chuck. I en modern träsvarvchuck sitter materialet som berget.
Ett bra råd är att köpa en Chuck från något känt svarv märke. Det finns billigare chuckarna men dom är inte lika bra. Och även om dom till synes ser lika dana ut. Så sitter trät inte lika bra i dom och det är lite märkligt tycker jag men så är det bara. Och det är av absolut största vikt att matrealet inte släpper från chuken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.