Byggahus.se
Har några gamla batterier i 14,4v som jag har liggandes. Kan dessa funka i makita 18v maskiner så som dur181 grästrimmer eller kan batterierna ta skada? Maskinen kan väll ej ta skada av att iallafall?

Kommer högst antagligen inte att passa och dessutom lär dina maskiner tro att batteriet är slut eftersom spänningen ju sjunker när de blir urladdade.

Dom passar fint, min skruvdragare och sticksåg blir dock lite slöare.

Verkar som det är tanken att det ska gå eftersom 14,4 går i 18 voltsmaskin men inte viseversa

Ok, då lärde jag mig något nytt...

Tack. Har också hört det skall gå.. har köp trimmer och häcksax så är kanon om ja kan nyttja mina 14,4 batterier till dessa även om det kan bli svårt att driva dom helt kanske, speciellt häcksax

Körde min trimmer med 14.4V batterierna första gången precis. Att varvtalet blir något lägre gör inte så mycket eftersom det räcker till ändå. Dock började trimmern lysa rött väldigt fort (indikerar batterislut).

K
Köpte en hitachi 18v maskin häromdagen och batteriladdaren tar både 14,4 och 18 v batterier. Om maskinen gör det och låter jag vara osagt. Men det verkar ju vara samma format bå batteriet.

Det är ju säkert så att maskinen får en signal om att det är ett annat batteri och då larmar senare

Det funkar i både häcksaxen och trimmern. Men blir lägre varv med 14.4 batterierna mot 18v. det kan ej skada motorerna för att motorn ej få rätt varvtal när man kör med 14,4?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.