ANR skrev:
Haha jag har fyra sågar som jag använder över tid. Tre av dessa befinner sig nu i reparationsstadiet i verkstan. Samtliga av märket stihl... Husqvarnan går och går och går... Men på det stora hela så är det nog hugget som stucket. Intressant att denna tråd inte urartat i det klassiska kriget mellan hqv och stihl. För övrigt är det den första frågan man får i mina hemtrakter "jaha, kör du stihl eller husqvarna?"
Men det säger ju inget om man kör med ena fabrikatet mestadels och sedan det andra vid service på de andra ;)

AndersS skrev:
Men det säger ju inget om man kör med ena fabrikatet mestadels och sedan det andra vid service på de andra ;)
Haha sant! Just nu så servas fällsåg, kvistsåg och sågverkssåg... Allround/ved-sågen är den som får jobba under tiden :)

Vad tror ni om en Husqvarna 435? 2500 kostar en sådan som billigast just nu. Har ett par träd liggandes på marken som behöver dags upp men räcker den? Har även kollat på en hqv 550 xpg men den känns lite väl overkill för mig.

Jadå den räcker utan problem för den användning du nämner.. Se till att hålla kedjan filad så att den är tar bra så går det bra och försök undvika markkänning när du kapar träd på mark. En markkänning kan kräva filning.

Är det verkligen värt att fila?
Man behöver jigg, en ny fil per gång och det tar tid.
Nu kedja kostar 120 kr?

Redigerat:
P
Det är klart man slipar kedjan. Kedjan slipas vid varje tankning har jag lärt mig. Jigg behöver man inte när man fått in vanan och filen håller för mer än en slipning.

Minsta misstag så kan man behöva slipa kedjan i värsta fall.

Stringfellow Hawke skrev:
Nu kedja kostar 120 kr?
Självklart, vill du köra slut en lite klenare, icke proffssåg, snabbt så hoppar du över att fila. Men det lär ryka och ta lite, samt du kommer att belasta sågen genom att du trycker hårdare med svärdet. Det räcker ju med att en björk har lite sand i rotdelen för att du ska få en slö kedja eller att du duttar till i marken vid en liggande stock. Tar några drag på varje tand vid varannan tank med en fil som har en mall som vilar mot ryttaren.
Det är nog här som som man kan göra misstag och även skada sig att köra med sågar och slöa kedjor.
Men visst, tar man 1-3 träd/år så kanske man kan kosta på sig en kedja, men det är ju ett resursslöseri att kassera i princip felfria kedjor.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Nu kedja kostar 120 kr?
Största anledningen till att fila är att kedjan blir bara bättre och bättre ju mer du använder och filar den. Givetvis till en gräns såklart men kör du bara nån gång per år så håller en kedja många år.

Nu kedja kostar 120 kr?
Filen håller i stort sett lika länge som kedjan. Det är väl i storleksordningen 15 vässningar. 15 nya kedjor kostar 1800 kronor. En normal dag i skogen eller på ett bygge skulle innebära 3 nya kedjor för 360 kronor. Det blir 2880 kronor för en femdagarsvecka.

Jag arbetade en gång åt en som inbillade sig att det var olönsamt att fila motorsågskedjor. Eftersom han inte kunde skaffa fram nya kedjor i samma takt som vi ovässte dem på renoveringsarbete (3-5 kedjor om dagen) så var vi ju tvungna att såga med ovass ked för det mesta. Resultatet var att arbetet gick väldigt långsamt och resultatet blev dåligt. Jag är förundrad över att motorsågen inte värmeskar så som vi plågade den..... men den mådde inte bra av behandlingen det är säkert.

Ok. Får köpa en sats. Helt ny på detta och har bara kapat upp 10 små-björkar...

Ok. Får köpa en sats. Helt ny på detta och har bara kapat upp 10 små-björkar...
Skaffa också en grov märkpenna och märk första tanden som du filar så vet du när du kört ett varv på kedjan.
Mallen som du fäster filen i är bra om du är ovan då du ser vilken vinkel du ska ha och att den ligger mot kedjan så du inte filar "höknäbb", dvs du filar tanden för djupt och den blir spetsig.
En enkel modell kan se ut så här och är bra att börja med http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Motors%C3%A5g/Filutrustning-motors%C3%A5g/21480-1630/Filh%C3%A5llare-med-rundfil-(till-s%C3%A5gkedjor).aspx

Jag läste någonstans att "den som tycker att en ny kedja är vass har inte speciellt höga krav". Nu är jag inte någon stjärna på att fila kedjor men nog tycker jag att det blir bättre efter första skörpningen. Det finns många bra tips på sakerskog.se t.ex. denna artikel om att fila kedjan: http://sakerskog.se/praktika-info/a...tning/filning-av-motorsagskedja-sax-och-krok/
Jag tror citatet ovan också kommer från "Säker Skog" i en tidigare version.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.