pjodden skrev:
Japp jag tänkte att det kunde vara värt att undersökas när man börjar närma sig 30 kkr på en beställning. Tänkte även kolla lokalt och se vad de kan krypa ner till. Jag gynnar gärna de lokala butikerna men inte till vilket pris som helst.
Låter klart rimligt. Börja med att snacka med Tyskland så du har något att vifta med. Känns som att det är enklare att få till liknande pris då. Har också hört att det är enklare att få tillbehör och liknande med på köpet, snarare än att få bra pris på de rena verktygen. Kan dock vara bullshit.

• Gilla
Oscar-A och 1 till
  • Laddar…
Efter en vecka har jag fortfarande inte hört något från tyskarna, så jag ska prata med lokala butiken på måndag. Vi får se vad det ger.
Skillnaden mellan Tyskland och Sverige är inte så stor som företagare när man väl dragit momsen. I Tyskland är momsen 19% och i Sverige 25%. Så på en beställning runt 20 000:- + moms blir skillnaden "bara" ca 1000:-. Så man får fundera på vad det är värt att lägga för att bidra till att det finns lokal representation gällande verktyg och tillbehör.

Låter konstigt att inte kunna få rabatt i Sverige. Här i Tyskland är det inte alls ovanligt med rabatterade Festoolpriser. Fick 10% på mitt senaste inköp, till redan låga webbbutikpriser.

C
Ja, där jag brukar handla gäller iallafall ordinare volymrabatter även på Festool.
Spelar väl ingen roll vad momsen är när man handlar som företagare inom EU?

cpalm skrev:
Ja, där jag brukar handla gäller iallafall ordinare volymrabatter även på Festool.
Det jag menade var att om man jämför priser med moms så blir det större skillnad än om man jämför utan, pga olika momssatser. I detta fallet var priset inkl. moms i Tyskland billigare men när man drar av momsen så minskar skillnaden. Det blir mindre avdrag än i Sverige.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
cpalm skrev:
Åh, den som ändå kunde handla som företagare...

jonmo skrev:
Japp, det har sina fördelar att jobba under förutsättningar som inget fackförbund skulle drömma om att gå med på! ;)

Usch, nu lät jag bitter. Jag tror att fördelar och nackdelar jämnar ut sig i det långa loppet. :)

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
C
jonmo skrev:
Antar att du tänker på skattefördelarna, men värt att nämna om du tänker på möjligheten att handla i proffs-/grossisthandeln så är det ofta möjligt att bli kassakund utan att presentera några bevis på att man faktiskt bedriver någon näringsverksamhet. Andra är mer selektiva med vilka de tecknar kundavtal med.

cpalm skrev:
Antar att du tänker på skattefördelarna, men värt att nämna om du tänker på möjligheten att handla i proffs-/grossisthandeln så är det ofta möjligt att bli kassakund utan att presentera några bevis på att man faktiskt bedriver någon näringsverksamhet. Andra är mer selektiva med vilka de tecknar kundavtal med.
Annars är det ju busenkelt att starta enskild firma. Då kan man utan större problem bli kund hos diverse företag som bara säljer till andra företag.

Visst, man behöver göra lite bokföring och annat, men det är ju inte direkt svårt om man har en liten verksamhet.

C
agehall skrev:
Annars är det ju busenkelt att starta enskild firma. Då kan man utan större problem bli kund hos diverse företag som bara säljer till andra företag.
Vissa grossister, särskilt de större, är hårdare med vem som kan bli kund. Du skall ha en viss omsättning, verka inom en viss bransch, osv.

Annars behöver du ju som enskild näringsidkare varken ha firma, vara godkänd för F-skatt eller vara momsregistrerad. Många som enbart jobbar med företagskunder ställer heller inga sådana krav eller kollar upp något så länge man bara är kontant/kassakund. Det är bara att säga att man är enskild näringsidkare och ange sitt personnummer.

agehall skrev:

Visst, man behöver göra lite bokföring och annat, men det är ju inte direkt svårt om man har en liten verksamhet.
Sen är det ju den lilla detaljen att du faktiskt måste ha en viss fakturerad omsättning också för att skatteverket ska tycka att det är ett företag. Annars drar de in F-skatten och man kan bli återbetalningsskyldig för den moms man dragit av tidigare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.