3 648 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Bra köp eller? Sågbord
Hej!
Halvimpulsköpte ett sågbord igårkväll. Har kollat en del på sådana sista veckan, och så dök det helt plötsligt upp ett Bosch GTA 3800 hos Beijer på kampanj. Med tillägg av deras "nyhetsbrevsrabatt" blev summan 1705 kr till slut.
Hade egentligen siktet inställt på Metabo KSU 401. Men det är 1000 kr dyrare. KSU har hjul, vilket blir en extrakostnad på 250 kr till GTA.
Så det skiljer några hundralappar, men det viktigaste av allt:
vad säger ni om kvalitet på de här två? Erfarenheter?
Klart är i varje fall att jag kommer bli mer nöjd än med nuvarande träplatta på två bockar och separata rullstöd från biltema.
PS. Kommer ha Metabo-såg på bordet? Någon som haft problem med kompatibilitet mellan märkena?ds
Halvimpulsköpte ett sågbord igårkväll. Har kollat en del på sådana sista veckan, och så dök det helt plötsligt upp ett Bosch GTA 3800 hos Beijer på kampanj. Med tillägg av deras "nyhetsbrevsrabatt" blev summan 1705 kr till slut.
Hade egentligen siktet inställt på Metabo KSU 401. Men det är 1000 kr dyrare. KSU har hjul, vilket blir en extrakostnad på 250 kr till GTA.
Så det skiljer några hundralappar, men det viktigaste av allt:
vad säger ni om kvalitet på de här två? Erfarenheter?
Klart är i varje fall att jag kommer bli mer nöjd än med nuvarande träplatta på två bockar och separata rullstöd från biltema.
PS. Kommer ha Metabo-såg på bordet? Någon som haft problem med kompatibilitet mellan märkena?ds
De är nog rätt likvärdiga i funktion skulle jag gissa. Det är inte mycket rörliga delar på ett sågbord och båda dessa är av "kvalité".
Jag har ett Jula sågbord och där har två plastrattar gått sönder men det är stadigt och har bra rullar så jag är nöjd med det också.
Jag har ett Jula sågbord och där har två plastrattar gått sönder men det är stadigt och har bra rullar så jag är nöjd med det också.
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Du kommer säkert bli mer än nöjd 
Jag var också och tog i GTA3800 på Beijer och hade tänkt åka och utnyttja Bauhaus prisgaranti (nu fick du det till nästan samma pris iaf)
Har tidigare lånat ett från jobbet och det är väldigt stadigt och stått på önskelistan ett bra tag.
Men när jag jämförde det och GTA2500 så valde jag till slut det mindre. Jag behöver flexibiliteten mer och då var det mindre mer passande för mig. Sedan har jag ett par rullstöd redan som jag kan använda vid längre, och tyngre, kapningar.
Men helt klart så är det 3800 betydligt bättre än 2500, om man har plats, och till den lilla mellanskillnaden betydligt mer sågbord.
Men det är allt gött med ett riktigt bord
Och ska se om jag kan få dit nån egen lösning med hjul, om jag märker att jag saknar det.
Jag kör Boschsåg så jag kan inte uttala om kompabiliteten med andra märken.
Jag var också och tog i GTA3800 på Beijer och hade tänkt åka och utnyttja Bauhaus prisgaranti (nu fick du det till nästan samma pris iaf)
Har tidigare lånat ett från jobbet och det är väldigt stadigt och stått på önskelistan ett bra tag.
Men när jag jämförde det och GTA2500 så valde jag till slut det mindre. Jag behöver flexibiliteten mer och då var det mindre mer passande för mig. Sedan har jag ett par rullstöd redan som jag kan använda vid längre, och tyngre, kapningar.
Men helt klart så är det 3800 betydligt bättre än 2500, om man har plats, och till den lilla mellanskillnaden betydligt mer sågbord.
Men det är allt gött med ett riktigt bord
Jag kör Boschsåg så jag kan inte uttala om kompabiliteten med andra märken.
Tack för svaren. Jag funderade också på kortare bord, har också ett par separata rullstöd som skulle kunna användas till längre stycken. Men nu så tänkte jag att det kanske var något man hade irriterat sig på efterhand, att "behöva en grej till". Skönt med lite längre inbyggda stöd tänker jag. Men visst, ska man såga av några dm på en 4.8 m bräda, så åker extra stöden fram ändå. Men upp till 3.6 längder borde gå att hantera.
Ja, hjul verkar bra. Då kan man ju ha sågen påsnäppt alltid. Metabo bordet har större hjul och draghandtag, vilket verkar bra. Men de hjulen ser också lite plastigare ut.
Tror detta kan bli bra. Lite sugen på att uppgradera sågen också....från en kgs 216 m till en xact sym av samma märke...Jag ska ju trots allt lägga parkett och sätta lister kring fönster golv och dörrar i två hela rum snart host host..
Ja, hjul verkar bra. Då kan man ju ha sågen påsnäppt alltid. Metabo bordet har större hjul och draghandtag, vilket verkar bra. Men de hjulen ser också lite plastigare ut.
Tror detta kan bli bra. Lite sugen på att uppgradera sågen också....från en kgs 216 m till en xact sym av samma märke...Jag ska ju trots allt lägga parkett och sätta lister kring fönster golv och dörrar i två hela rum snart host host..
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Jag kör en Metabo 216-såg med ett 3800-bord. Det passar fint men jag var tvungen att ta upp hålen pyttelite för att få ned skruvarna. Vi talar alltså om under en mm och det var inga problem med en borr på en skruvdragare i och med att Metabo-basen är i aluminium.
Jag har föregångaren GTA3700 och det är som en stridsvagn.
Ska klara 250kg last mitt på där sågen hamnar.
Finns/fanns även nå hjultillsats till GTA3800, kanske värt att kolla efter?!
Ska klara 250kg last mitt på där sågen hamnar.
Finns/fanns även nå hjultillsats till GTA3800, kanske värt att kolla efter?!
Låter betryggande, då kan man sätta svärmor där utan problem också.
Hjulen:
https://www.toolab.se/produkt/1609B01854-hjulsats-bosch-gta3800-gta-3800
Kostar ca 250 kr i Tyskland.
Edit: ser att toolab tar 333 kr bara...så att beställa från Tyskland är kanske inte så meningsfullt om man inte köper annat samtidigt.
Hjulen:
https://www.toolab.se/produkt/1609B01854-hjulsats-bosch-gta3800-gta-3800
Kostar ca 250 kr i Tyskland.
Edit: ser att toolab tar 333 kr bara...så att beställa från Tyskland är kanske inte så meningsfullt om man inte köper annat samtidigt.
Redigerat:
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Yepp, helnöjd. Har använt det flitigt och jag är särskilt nöjd med stopperfunktionen som gör att man kan ha ena stödet som distans så man alltid får rätt längd på vad det nu är man sågar. Kanske inte så meningsfullt om man lägger trall men väldigt praktiskt om man bygger staket och ska såga en jäkla massa spjälor i samma längd. Sen gillar jag att bordet är så stabilt men ändå väldigt lätt att fälla ihop och bära.Alltgår skrev:
Låter som att pengarna var välinvesterade då! Ska bli grymt skönt att slänga nuvarande hemmabygge på tippen, jäkla eländet.
Hade gärna jämfört med ksu 401 sida vid sida, men sådant är ju svårt. Boschen låter och ser stabil ut. Och hjulen ser lite mer hållbara ut som sagt.
Hade gärna jämfört med ksu 401 sida vid sida, men sådant är ju svårt. Boschen låter och ser stabil ut. Och hjulen ser lite mer hållbara ut som sagt.
Klicka här för att svara