Jag håller på och ska beställa lite maskiner inför poolbygget. Poolen är byggd av skalblock och ska nu plastas med vinylester och glasfiber. Till detta behöver jag en ordentlig slipmaskin och en dammsugare.

För detta har jag tittat på följande kombo:
Festool RO 150 FEQ-Plus
Festool Cleantec CTL 26

Jag har letat en hel del både här på forumet och resten av nätet men är fortfarande lite osäker på en del saker, det ska tydligen inte vara lätt att köpa Festool-prylar... :confused:

Nu till frågorna:
Vilken dammsugare ska jag egentligen ha? Jag vill ha både autostart i uttaget och autorengöring av filter.
VIlka tillbehör kan vara bra att skaffa direkt till dammsugaren resp. slipen?
Vilka slippapper ska man egentligen välja? Jag blir inte klok på Festools olika varianter...

När poolen är klar så ska maskinerna tjänstgöra i snickeriet och renovering av hus. Finns det något i och med detta som påverkar?

En CTL26AC är väl vad du är ute efter. Fast alla kanske har AC (AutoClean) numera? Den borde vara mer än tillräcklig för allt du vill göra, inkl autostart. :) Jag har själv ingen dammsugare med AC, så jag vet inte hur bra det egentligen är, men jag misstänker att när man väl prövat det vill man inte vara utan det. :)

En RO150 borde också fixa jobbet tycker jag, iaf så länge det är lite större ytor vi pratar om.

Slippapper för glasfiber och vinyl har jag dålig koll på, men jag brukar köra Granat på det mesta och det känns som att det fungerar utmärkt.

Det jag skulle rekommendera utöver detta, är en cyklon. Då slipper du byta påsar hela tiden och i princip blir filtret i dammsugaren inte skitigt. Det är en otroligt bra investering. Till den vill du även ha lite grövre slang för att koppla mellan dammsugaren och cyklonen.

• Gilla
pjodden
  • Laddar…
C
pjodden skrev:
Vilka slippapper ska man egentligen välja? Jag blir inte klok på Festools olika varianter...
Ja, den svenska webbsidan är usel om man vill få någon sorts översikt. Jag har iallafall inte hittat rätt. Kolla den amerikanska istället:
http://www.festoolusa.com/abrasives
Välj rätt maskin och välj "Show all" på application och grit range så får man en bra översikt.

Ibland har de sålt sortimentslådor med några papper av varje sort och de är helt suveräna för att jämföra papperna eller när man har något udda projekt och behöver något annat än det man normalt använder. Tyvärr verkar de inte finnas i det fasta sortimentet.

• Gilla
pjodden
  • Laddar…
trattalask
Jag har har en Ctl26Sd (ingen auto clean). Jag har aldrig saknat det när jag slipat eller så. Vet inte om det är värt extrakostnaden, någon som provat båda?

• Gilla
pjodden
  • Laddar…
Har inte heller autoclean men har å andra sidan inte sugit allt för mycket slipdamm med den.
Slipat lite väggar (spackel) nu nyligen och betongdamm före det utan bekymmer.
Men alla som säljs nu kanske har AC?

• Gilla
pjodden
  • Laddar…
Ska kolla på amerikanska sidan och se om man blir klokare...
Det verkar som om det säljs flera olika varianter/tillval; autoclean, autostart på uttaget, flera uttag (oklart om det är autostart på båda, ena eller inget).
Autoclean har jag förstått ska vara bra om man kör utan påse och ska isf göra att filtret inte täpps igen. Det lär ju bli en del fint damm när hela poolen ska slipas, 10 x 5 m och 1,60 hög.

trattalask
Ena uttaget är alltid autostart. Det andra kan vara med både med och utan autostart. Det går att byta uttagen i efterhand ifall man vill ha annan funktion eller lägga till ett extra uttag.

Sen är jag skeptisk till att köra den utan påse eftersom den är byggd att köra med påse. Påsen agerar förfilter till finfiltret i maskinen om jag förstått det hela rätt.

• Gilla
pjodden
  • Laddar…
Utan påse ska man bara köra om man suger vätska. Men kör man med en cyklon så behöver man inte oroa sig - det blir nästan inget i påsen då..

• Gilla
pjodden
  • Laddar…
Apropå övriga tillbehör så är jag väldigt nöjd med mitt städset som jag köpte till. Väldigt praktiskt och inte så dyrt.

Jag har bara en CTL Mini, men det ser ut som att även 26:an levereras med 27mm slang. Det är nog lite lite i snickeriet, så om du har möjlighet köp ett städset med en 36-slang i.

• Gilla
pjodden
  • Laddar…
Städset:et med 36mm-slangen är visserligen bra, men slangen är lite överskattad. Jag kör med den när jag kör kapsågen och ibland till fräsbordet - allt annat går i 27mm-slangen.

• Gilla
pjodden
  • Laddar…
Jag har en 26ac, den vet inte om jag förstått vitsen med ac funktionen ännu. När du kör med rotexen kan du nog ha lilla slangen, men jag skulle inte vara utan 36an till en del andra saker. Köp bara grön antistatisk slang. Ro 150 är nog bra om det är stora platta ytor. Jag har ro 90 o 125, det är jättebra maskiner, men en stor maskin kan vara svår o kontrollera med mindre jobb tror jag. Är du i Skåne åker du väl till Tyskland o handlar, på vissa saker lägger svenska Festool på en del, euron har gått ned lite nyligen.

• Gilla
pjodden
  • Laddar…
Vilken Festool dammsugare som helst duger om de inte har förändrat dem nyligen för att förbättra upplevelsen när den skall användas (Obs, ironi). Med innerpåse förstås. CTL mini i mitt fall.
Slipmaskinen handlar om tycke och smak. Jag föredrar ETS. Andra Rotex.
mvh Findus

• Gilla
pjodden
  • Laddar…
agehall skrev:
Utan påse ska man bara köra om man suger vätska. Men kör man med en cyklon så behöver man inte oroa sig - det blir nästan inget i påsen då..
Enligt säljaren på Tools så var just poängen med autoclean när man körde utan påse, annars kunde det kvitta tyckte han. Känns som om man är ännu mer förvirrad nu...
Även om jag förstår poängen med cyklon så tycker jag att en dammsugare för 6000:- borde vara färdig som produkt utan att behöva komplettera med hembygden...

Jo en 36mm slang får det nog bli och då kanske man lika gärna kan ta städsetet.

Tyvärr finns det inga planerade tysklandsresor och dåligt med tid för det också. Dessutom kollade jag runt lite i Flensburg sist jag var där och när jag väl hittade någon som sålde Festool så var de inte billigare där, visst lite kan ju kursen påverka men det blir nog svårt att få ihop till resan.

findus42 skrev:
Vilken Festool dammsugare som helst duger om de inte har förändrat dem nyligen för att förbättra upplevelsen när den skall användas (Obs, ironi). Med innerpåse förstås. CTL mini i mitt fall.
Slipmaskinen handlar om tycke och smak. Jag föredrar ETS. Andra Rotex.
mvh Findus
Vad är det som gör att du föredrar ETS?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.