Hej

Jag skall köpa en kryss-/syftningslaser. De tre alternativen är Bosch GLL 2-50, GLL 2-80 eller GLL 3-80, i vart enskilt fall med universalfäste BM1 och L-Boxx. Lasern skall så vitt jag idag kan bedöma uteslutande användas inomhus. Prisbilden ser ut så här i Sverige respektive Tyskland (ink frakt):

2-50: S 3500, T 2300
2-80: S 4100, T 3500
3-80: S 4700, T 3700

Efter att ha läst de trådar som finns här på forat tror jag att 2-80 går bort på grund av den låga prisskillnaden mot 3-80. Följaktligen är valet den enklare krysslasern 2-50 mot den fullmatade syftningslasern 3-80.

Intuitivt känns det tilltalande att köpa 3-80 i Tyskland för nästan samma peng som 2-50 kostar i Sverige. Eftersom jag inte räknar med att köpa så många mer lasrar i mitt liv - åtminstone inte av slitageskäl - är jag principiellt indifferent inför prisskillnaden mellan de två modellerna.

Fråga till er som har krysslaser av något slag: När upplever ni er begränsade av att inte ha 360-projektionen av linjerna och/eller av att inte ha den tredje linjen? (Med andra ord, vad väljer jag i praktiken bort genom att köpa en 2-50?)

Fråga till er som har 3-80 eller motsvarande och använder den inomhus: Upplever ni att ni ofta hade klarat er lika bra med en tvåplans- eller krysslaser? Vad var tillämpningarna där det tredje planet verkligen gjorde skillnaden?

Har både 2-80 och 3-80 och jag ska man välja en av dom så blir det solklart den dyrare av dom!

Att ha 360laser underlättar när man ska bygga väggar i krokiga rum eller sätta höjder och vill inte flytta runt laser för olika delar av rummet.

Sist jag använde 3-80in var när vi riktade in ett Borstativ i ett 8kantigt foderrör då var det oumbärligt att ha den, annars så används den mest till att ta ut höjder runt om.

Gemeneman klarar sig nog fint med 2-80in men ska man endå köpa en laser i sitt liv så skulle inte jag snåla

Hej hysteriske mannen, det va ett tag sen..... ;)
Jag har kikat på en GLL 3-50 den har 3 linjer, dock inte 360gr... men den har lodpunkt så man får golv/tak markering (om jag fattat rätt) den får man under 3k med stativet/hållaren... känns inte så blodigt jämfört med 3-80:n

Tycker 360 är väldigt bra men knappast ett måste. Mottagare är däremot ett måste om man ska få full valuta för pengarna - den har jag använt mycket vid markarbete utomhus.

En 3-80 med mottagare och en simplare. Mottagaren är guld värd. Dock är 3-80 ganska stor, tung och känns skör så en simplare variant av typ kryss är bra som komplement.

Dessutom kan man med två lasrar montera dom så dom linjerar t.ex. Med en fönsteröppning slänga upp en osb rita av laserstrecken och såga efter det.

Remne skrev:
Hej hysteriske mannen, det va ett tag sen..... ;)
Jag har kikat på en GLL 3-50 den har 3 linjer, dock inte 360gr... men den har lodpunkt så man får golv/tak markering (om jag fattat rätt) den får man under 3k med stativet/hållaren... känns inte så blodigt jämfört med 3-80:n
Goddagens igen, nöjet är som vanligt odelat på min sida :). Det har nog att göra med årstiden - ju mörkare det blir ute desto mer tid kan man spendera i källaren och då gör sig bristerna i verktygsparken mer och mer påminda varje gång man öppnar förrådet... ;)

Även jag har tittat på 3-50 med samma slutsats som din egen, men sen hamnade jag mentalt i 360-gradersträsket och fick för mig att det kanske var lika bra att gå för "The Full Monty" så det hela var klart en gång för alla. Som framgår av tråden vet jag inte riktigt hur jag skall förhålla mig till det här. Låt mig veta om du klipper till på 3-50 och vad du tycker, det hade varit intressant.

MathiasS skrev:
Tycker 360 är väldigt bra men knappast ett måste. Mottagare är däremot ett måste om man ska få full valuta för pengarna - den har jag använt mycket vid markarbete utomhus.
Med risk för att framstå som förvånande opåläst måste jag erkänna att jag inte riktigt vet hur man använder den där mottagaren. Jag har ett par uteplatser att göra om vid tillfälle så ifall du kortfattat kan berätta hur man gör kanske det kan tippa mig mot "The Fullest Monty", dvs kit med BM1 och LR2.

Barnrikehuset skrev:
En 3-80 med mottagare och en simplare. Mottagaren är guld värd. Dock är 3-80 ganska stor, tung och känns skör så en simplare variant av typ kryss är bra som komplement.

Dessutom kan man med två lasrar montera dom så dom linjerar t.ex. Med en fönsteröppning slänga upp en osb rita av laserstrecken och såga efter det.
Väldigt bra info, framför allt om den upplevda skörheten hos 3-80. Är det här en uppfattning som delas av någon annan? Tar även din poäng om fördelen med att äga två typer, även om jag hade hoppats att just laser var ett instrument där jag skulle kunna komma undan med en manick...

dof skrev:
Titta även på denna [länk]
Denna har jag och är jättenöjd.
Den här verkar ju faktiskt representera förnämligt pris/prestanda. Skulle kunna bli insteget medan jag funderar på ifall The Full Monty behövs. Konstigt att inte Bosch säljer den i Norden.

Hur är det med ljusstyrkan i den här? Hur långt från arbetsytan upplever du att lasern kan stå för att man med klart dagsljus ute fortfarande skall kunna se linjen?

jag hade tidigare en enkel bosch pcl 1(tror jag den heter). Den har fungerat bra och jag har använt den främst vid tapetsering och kakling. Jag ville byta upp mig mot en som var starkare och hade 3-linjer samt att mitt krav var att
den skulle gå att använda ute som avvägningsinstrument med mottagare.
Jag köpte nyss cts berger xlp34 och det lilla jag har testat den så imponeras jag av hur stark den är samtidigt som
att den ej påverkas av "stötar" vilket ger en väldigt stabil stråle. Tittade på bosch gll3-80 med men föll över denna:)
/
M

Skörhet hos 3-80? Nej, jag förstår inte vad man ska med två instrument till. Laserinstrument är förstås av naturen inte gjorda för rallycross men dom blåa är ju iaf gjorda för att användas vilket jag antar att alla andra i samma prisklass också är.

Mottagare: Vill du snickra altanen och väga in plintar etc mitt på dagen i strålande sol är det svårt att se laserstrålen på tumstocken. För att slippa anpassa sig till solen (vilket trots allt går, jag gjorde det i flera år innan jag skaffade 3-80in) så använder man en mottagare som piper när den träffas av strålen. Funkar också utmärkt när man ska väga av ytor eller gjuta plattor i betong...

IMG_1213.jpg

IMG_1212.jpg

• Gilla
Herr Hysteres och 1 till
  • Laddar…
@MathiasS - you da man. Tackar, nu förstår jag!

trojlee skrev:
Jag köpte nyss cts berger xlp34
M
Den ser förnämlig ut. Vad var skälen till att du kände denna var bättre än 3-80? (Jag noterar att stora 3-80-kitet verkar kosta ungefär som XLP34 utan kringutrustning).

Jag hade krysslaser innan jag jag köpte GLL 2-80 och kan inte förstå hur man ens tänkte när man köpte krysslasern, den är i princip värdelös jämfört med en 360.

Nu finns det säkert fler alternativ. MEN antingen en 3-80 med mottagare (och mätpinne) eller en billig korslaser säger jag. Köp ingen dyr utan möjlighet till mottagare, du kommer ångra dig :).

Finns lite olika fixturer till 3-80 men den med magnet är grym att sätta på t.ex. ett stuprör. Och ett rejält stativ, bosch lilla blå håller inte en 3-80 på fixtur (är som sagt en ganska stor pjäs). Och en sån teleskopisk pinne man sätter mellan golv och tak man monterar lasern på, jag har bosch grön och den gör jobbet.

Som sagt, det skadar inte med två lasrar så behöver du inte mottagaren nu, köp en billig och känn lite på vilka behov du har. Det går att mäta upp t.ex. plintgrundar om man har tid (jobbar själv) så man kan vänta på kvällen. Men när hjälpredor eller grävmaskinen står där är det bäst att ha utrustning med mottagare man vet hur den funkar.

Vet inte hur regntålig en 3-80 är men lasern funkar inte bra om linsen blir blöt. Man skulle ha typ ett paraply som passar ett stativ också (har inte sett något sånt dock, kanske blir för vindkänsligt)

Redigerat:
Stefan N skrev:
Jag hade krysslaser innan jag jag köpte GLL 2-80 och kan inte förstå hur man ens tänkte när man köpte krysslasern, den är i princip värdelös jämfört med en 360.
Det är precis här jag är rädd för att hamna... jag kan lätt se mig själv känna samma sak om jag skulle ha båda. Med anledning av detta åker GLL 2-50 av listan, den är för dyr i relation till de erbjudna möjligheterna.

Barnrikehuset skrev:
Nu finns det säkert fler alternativ. MEN antingen en 3-80 med mottagare (och mätpinne) eller en billig korslaser säger jag. Köp ingen dyr utan möjlighet till mottagare, du kommer ångra dig :).

Finns lite olika fixturer till 3-80 men den med magnet är grym att sätta på t.ex. ett stuprör. Och ett rejält stativ, bosch lilla blå håller inte en 3-80 på fixtur (är som sagt en ganska stor pjäs). Och en sån teleskopisk pinne man sätter mellan golv och tak man monterar lasern på, jag har bosch grön och den gör jobbet.

Som sagt, det skadar inte med två lasrar så behöver du inte mottagaren nu, köp en billig och känn lite på vilka behov du har.
Valet nu är antingen dofs GLL 3X från Korea för 800 kronor eller The Fullest Monty, 3-80 inklusive allt i L-boxx plus BT350-stativet. Verkar kosta ungefär 6000 kr från Rubart.de inklusive frakt eller 6800 i Sverige. Kanske inte är värt att spara drygt 10% i relation till ett precisionsinstrument som eventuellt kan behöva bytas...? Svåra val.

Rubrartkitet ser fint ut. Vet inte hur det är med transport av långa saker (prisskillnad). Men köper du det behöver du bara ett kamerastativ (köpa varsomhelst, dock ganska rejält) och en mätsticka (gör en egen enligt bild i tråden eller köp en bosch som passar till mottagaren). Jag vet inte hur en egen funkar, men, skalorna på köpesvarianten är bra om man måste flytta något.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.