Har tänkt ut en lista att starta med för min del, hojta om det fattas eller något inte behövs eller liknande:
1. Köpa en stålbit, bra för knivblad.
2. Vinkel slip till att "skära" ut och putsa till stålbiten med olika hjul så att den ser ut som en kniv.
3. Göra hålen för hantaget.
4. Köpa en bandslip tex https://www.google.se/search?q=band...ch&q=bandslip+stationär&imgrc=kfoXKo-89vz-kM:
Och göra vinkeln på bladet (bevel).
5. Ta en gasolbrännare möjligtvis en liten ässja och värma/härda stålet tills en magnet inte fastnar.
6. Sandpappra/putsa den till den "normala" silvriga färgen igen.
7. Lägga den i ugnen i ca 200 grader i en timme typ eller tills stålet är hyfsat guldigt.
8. Putsa igen tills "guldet" är borta.
9. Göra den vass genom att använda en bryne/slipsten
10. Sätta på handtaget genom att använda lim och sådana grejor som sätter ihop allt.
Klar. Vill inte behöva använda för mycket "Komplicerade" och dyra grejor som städ och liknande i början tyvärr.
 
Jag är lite intresserad av liknande grejer, hade haft några projekt i tankarna där det skulle ha varit bra att kunna värma och hamra ut metall. Men något sådant ligger flera år i framtiden så jag kan fixa en bra plats på gården åt det. Funderar om man kunde göra något temporärt med tegel och grillkol.

Intressant det där med kornstruktur och vässning, har inte hört om det förut.

Den länken jag såg så var denna, där verkar det smidas iaf, och på ett stort städ, ser ut som det där städet jag såg som var kapat i två av en "konstnär" i storleksklass, står nån km från där jag bor som ett monument till dumhet.

https://www.youtube.com/watch?v=YPkkQE-yglg

Noterar han har en handdriven ässja.

Ca 7 minuter in säger han att han lägger vatten på hammaren och bladet när han gör det slutliga smidandet på bladet, att det gör att ytan blir finare och kräver mindre slipning.
 
Redigerat:
Konstnär. Denna videon är liksom min "utgångspunkt" att börja med. Fast denna gubben använder sågar och liknande till att kapa stålet, jag kommer att använda en vinkelslip till att kapa, forma mm. Sedan gör jag vinkeln på bladet med en bandslip, inte en sådan här storlek. Och sedan göra den vass med slipsten.

https://www.youtube.com/watch?v=-DSGWbOHgjc
 
En såndär slip kan man bygga, på min todo lista. Men jag har byggt en mindre en nu som säkert räcker i några år. Min utgångspunkt är även att gå till skroten och återanvända gammalt skrot och göra nya saker. Det får egentligen inte kosta :p
 
Bygga en bandslip är nog inget för mig. Vad behövs?
 
En verkstad, jag utgår från att du inte har det. I dina skor skulle jag leta på blocket efter något passligt och billigt.
 
Zebban15 skrev:
Har tänkt ut en lista att starta med för min del, hojta om det fattas eller något inte behövs eller liknande:
1. Köpa en stålbit, bra för knivblad.
2. Vinkel slip till att "skära" ut och putsa till stålbiten med olika hjul så att den ser ut som en kniv.
3. Göra hålen för hantaget.
4. Köpa en bandslip tex [länk]
Och göra vinkeln på bladet (bevel).
5. Ta en gasolbrännare möjligtvis en liten ässja och värma/härda stålet tills en magnet inte fastnar.
6. Sandpappra/putsa den till den "normala" silvriga färgen igen.
7. Lägga den i ugnen i ca 200 grader i en timme typ eller tills stålet är hyfsat guldigt.
8. Putsa igen tills "guldet" är borta.
9. Göra den vass genom att använda en bryne/slipsten
10. Sätta på handtaget genom att använda lim och sådana grejor som sätter ihop allt.
Klar. Vill inte behöva använda för mycket "Komplicerade" och dyra grejor som städ och liknande i början tyvärr.
Precis. Alla hittills har talat om smide för att göra knivar. Men det finns en annan vanlig (faktiskt den vanligaste kommersiellt) metod för att göra knivar och det är s.k. "stock removal". Dvs att man börjar med färdigt stålämne och sågar/slipar fram en bladform som man sedan värmebehandlar.

Det är naturligtvis en betydligt billigare och enklare metod både vad gäller verktyg, plats, krångel osv. än smide. Det tar naturligtvis tid, kraft och övning att bli en bra knivsmed (eller smed öht). Att slipa/fila med bra resultat går att göra med betydligt mindre utbildning.

Så din lista ser i stort bra ut, men beroende på stålkvaliteter så blir din värmebehandling inte nödvändigtvis rätt, så kolla det.

Och om du vill undvika "komplicerade och dyra grejjor" så behöver du ingen bandslip heller. En riktig bandslip för knivtillverkning är ganska stor och dyr. Enstaka knivar går lika bra att ta fram med fil, för hand (nåja, om man inte är rädd för att arbeta... :)). Det är tom antagligen lättare, eftersom det fort(are) går fel med bandslip. Så köp bra filar och öva på din dragfilning (Googla "draw filing") istället, så har du sparat en tung post.

Youtube är en guldkälla, så surfar du runt där så hittar du tonvis med exempel.
 
Jag kan tipsa om www.svenskkniv.se/forum/ så slipper du uppfinna hjulet på nytt.
Jag själv tillverkar bara skaften och fodralen inga blad, det räcker för mig. EH1_6906.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_3249.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
VedbyMats och 2 till
  • Laddar…
Om du ska börja lite lätt skulle jag köpa en handhållen och bara montera den i skruvstycket.
 
Nej, jag vill ha en "riktig" stationär plus att men får med en rondelslip när man köper en.
 
Zebban15 skrev:
Nej, jag vill ha en "riktig" stationär plus att men får med en rondelslip när man köper en.
Hej! jo den funkar nog att slipa med till en början men vill du drömma lite så är det en sådan här de flesta använder http://www.knivexpo.se/slipcentralen.se-1815866, men det är svårt att slipa för hand så ett anhåll till maskinen är att före dra så det blir en jämn slipvinkel.
 
Jävlar den va high tek. Vet du någon typ av de tidigare förslagen?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.