Verktyg & Maskiner
Tommy Englund: Min 1400 ace lade av härom veckan och då letade jag reda på min gamla Ryobi 750W från 1987. Vilken befrielse, lätt maskin som inte saktade ner som Boschen vid hård belastning. Effektangivelserna kan man ta med en nypa salt. Enda nackdelen med gamla Ryobin är kanske fininställningen som man kan göra på den också men lite krångligare. Felen på min Bosch är nu defekt fininställning
sune73: [citat] Det räcker om du förevisar den nya oslagbara dammsugarn så är hon också såld :p
larsbj: Jag har jobbat i fyra olika snickerier och inget av dom har ens haft en dammsugare, men istället rejäla spånsugsanläggningar. I ett hobbysnickeri där det troligen används mer handmskiner har dammsugaren förstås ett större användningsområde.
ironpower: Har fått tipps på Nya bromshuset i Kristianstad 044-103371 som ska kunna limma backarna
MathiasS: Provade biltemas dyckert men gav upp. Blev alltid märke, spiken stannade på godtyckligt djup. Skaffade motsvarande dewaltpicka som bara funkar direkt.
henrike: Tack, då får det nog bli ett 2hkr-block istället, då motorn är på 1.5kw.
FredrikR: [citat] Låter inte som nåt fynd, tyvärr. :(
Lutte: En jäkla bra maskin det där, haft samma eller föregångaren på gamla jobbet. Den fixade det mesta man kunde önska sig och vi plågade den utan att den gav upp! Så privat borde den hålla resten av livet
mattiasp: Alt. 1 kommer att fungera. Du behöver en elhyvel med både sido- och djupanslag. Jag har en Festool EHL 65 som du kan få låna om du står för eget skär, mot deposition motsvarande värdet på maskinen. You break it - you buy it. Skicka PM.
heimlaga: Tyvärr är det litet för många som tror att de skall göra fynd på konkursauktioner och det driver upp priserna...... och så gäller det ju mest industrimaskiner som har kostat tiotusentals euro att köpa för bara några år sedan......men ibland kan något fynd flyga under radarn.
heimlaga: Jag håller med Pär. Antingen en kniv eller en bockfot av det slag som träsnidare använder. Runorna i synnerhet den nyare (vikingatida-tidigmedeltida) futharken är i grunden utvecklade för att skäras in med kniv i trä. Därför finns det få vågräta linjer helt enkelt för att de är svårast att skära snyggt med kniv.
Kombimannen: Tar upp en gammal tråd. Jag har fått tag i en gammal sådan här spikpistol men den saknar något i ett skruvhål på bakstycket. Någon som råkar veta vad det ska vara där?
Snurre: Hej! Lat som man är skulle det vara skönt med en robotdammsugare i verkstaden. Händer ju inte allt för sällan att man kör in våta fordon samt fordon med snö som smälter. Finns det någon robotdammsugare som klarar suga vått samt eventuellt lite grövre smuts?
Peter2400: Jag slipade vår altan för några år sedan med en parkettslip, skruv och spik är inga problem dom slipas ner lika fort som trallen.
larsbj: Som exenter maskin är den utmärkt för dina ändamål, nu jämför du med Rotexen som har fler funktioner som gör att den är bättre för grovslipning. Men blir då avsevärt klumpigare att jobba med. För att ha samma möjligheter som med Rotexen behöver du Mirkan plus en roterande slipmaskin, men har då en mer professionell utrustning.
Demmpa: Till den nya knappsatsen behövs även en kontaktor, helst även ett motorskydd. Läs denna tråd, https://mobil.byggahus.se/forum/el/176664-problem-med-motorskydd.html och se bilden i inlägg 13, med tillägg att du även ska koppla in nödstoppet i serie med stoppknappen "S1".
Demmpa: Det saknas ett motorskydd i lådan, den ser ut att vara felkopplad. Till vad för utrustning tillhör den? Hur fungerar det idag? Kanske svårt för dig att svara på. Hur är det tänkt att fungera? Kanske svårt för dig att svara på. Hur vill du att det ska fungera? Kanske svårt för dig att svara på.
jac: Classe har också: http://www.clasohlson.com/se/Arbetsbock-/31-4649 Jag tror att du hittar fler om du söker efter "arbetsbock" istället för "pallbock". (Pallbockar är väl sådana man har och pallar upp bilar med.) Hornbach, Bauhaus m.fl. brukar också ha lite olika varianter.
Robertr81: Jo visst PCB skyddar mot över och urladdning samt självdrar lite med. Självklart förvarar man inte ett urladdat batteri en längre period. Det håller jag helt med om. Men vad jag har lärt mig ska dom heller inte förvaras längre perioder fullt laddade utan mer runt 50-60%. Det gör att man får ta fram och ladda dom ibland pga självurladdningen. Krävs lite vård för att maximera
heimlaga: [citat] Säkert kan jag göra det! Vi kan ju börja med det som plan A....och om det misslyckas går vi vidare till plan B
CM1234: Hade nog kört antingen PC eller någon form av PET då akryl är rätt ömtåligt
Andreas Rosenkvist: Spelar nästan ingen roll vad du har för tigersåg. Jag har kapat ca 500 lättklinkerstenar med det sågbladet och en meec tigersåg, tar bara lite längre tid.