M
Hej!

Fick tag i en rätt fin rubank med stål från Eskilstuna för ynka 25:-.
Att stålet är fint (och bara det värt mer än priset för hyveln) kan man ju vara säker på, men är det någon som känner igen namnet JPBO som står inristat på hyveln?

Bilder för de som är ivriga kommer, givetvis :)

• Närbild av en trähyvel med inristade bokstäver "JPBO" på handtaget och en synlig skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en rubankstålsklinga med stämplar och inskriptionen "JPBO", rostfläckar synliga.
    Skapa konto
  • Gammal trähyvel med stål från Eskilstuna, inristat med JPBO, på ett köksbänk.
    Skapa konto
Redigerat:
M
useless skrev:
[länk]
Tack! Det var inte svårare än så!

M
Vad kan man tänka sig att ett uppskattat marknadsvärde på en sådan här hyvel är?
Inte för att det spelar någon direkt roll, jag tycker den är mysig och ska väl försöka få hyvlat något med den om jag har tur. Men det är ju alltid kul att veta :)

Min fru har haft loppis hemma i några år och just gamla hyvlar verkar ha särskilt högt värde. Jag skulle tippa på att 99% av dom som köper dom aldrig kommer att använda dom, så jag gissar att det är nåt med kombinationen av en till synes enkel design som trots allt kräver en stor portion kunnande både av tillverkaren och brukaren och vad man kan uträtta med dom som tilltalar dagens inredningspysslare.
Även gamla tvingar med spindel i trä är åtråvärda. Förmodligen av samma anledning.

En typisk skolslöjdsalshyvel...... skall vi gissa på 60 kronor..... bruksvärdet är troligen högre än marknadsvärdet.

• Gilla
rand althor
  • Laddar…
M
useless skrev:
Min fru har haft loppis hemma i några år och just gamla hyvlar verkar ha särskilt högt värde. Jag skulle tippa på att 99% av dom som köper dom aldrig kommer att använda dom, så jag gissar att det är nåt med kombinationen av en till synes enkel design som trots allt kräver en stor portion kunnande både av tillverkaren och brukaren och vad man kan uträtta med dom som tilltalar dagens inredningspysslare.
Även gamla tvingar med spindel i trä är åtråvärda. Förmodligen av samma anledning.
Ja det är ju just det som är det svåra - gemene man (så även jag) är ju väldigt okunniga när det kommer till den här typen av verktyg. Så något som är värt en spottstyver kan ju för stunden bli helt felvärderat :)

M
heimlaga skrev:
En typisk skolslöjdsalshyvel...... skall vi gissa på 60 kronor..... bruksvärdet är troligen högre än marknadsvärdet.
Ah där ser man! Ska vara ordentligt snäll vid den, så kanske den är det mot mig med. Så har vi båda gjort vinst :)

Kul med trähyvlar, om än väldigt svårt att hantera för oss som inte riktigt vet hur man gör :D

Jag kunde lära mig att både tillverka och använda trähyvlar så jag tror säkert att du kan lära dig att använda din. Det är inte så svårt som det verkar.

M
Så är det ju - det handlar ju mest om tid med verktyget egentligen.

Men man är ju lite bortskämd med ställskruvar och annat på moderna hyvlar :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.