Inget haveri på 15 år festool atf 55 e och den har nog gått ca 700 timmar utan service av något slag. Nu år det två modeller innan den han skruvar isär och dissar lite så den kanske är en bättre såg. Den har i alla fall ingen magnesium bottenplatta utan en trygg plåtplatta:)

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Jag vill verkligen veta om det faktiskt är så att trådarna inte är lackerade i andra TS-55or också. Och används bronsbussning i äldre versioner också? Börjar Festool lida av det här med att snåla in på nyare modeller så att det också med tiden blir ett varumärke där man ser på de gamla modellerna med längtan?

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
trattalask
Något att titta på ikväll! Sjukt underhållande gubbe. Hur kan jag ha missat han innan?

Jag skulle vilja slå ett slag för en batteridriven cirkelsåg. Jag har en Makita LXT och en vanlig cirkelsåg med sladd. Jag har renoverat ett helt hus och byggt till en större tillbyggnad och renoverat 80kvm stall.

Det var nog 5 år sedan jag använda den nätanslutna cirkelsågen. Har man bara flera batterier så kan man köra i stort sett none-stop. Det absolut viktigaste är att ladda batteriet innan det tar slut helt och att se till att ha en vass klinga som är gjort för batterisågar. Hitachi's klingor verkar vara betydlig bättre än Makitas egna.

Jag har en kap och gersåg också, den använder jag när jag behöver helt raka snitt. Cirkelsågen har jag använt till såga skivor, panel till huset, golv, pärlspont, takskivor osv.

/N

trattalask
Ifall man har ström i huset ser jag inte fördelen med batteridriven såg då jag alltid kör med dammsugaren tillkopplad. Även utomhus. Mindre att städa, inga spån i ögonen osv.

Tobas skrev:
Ifall man har ström i huset ser jag inte fördelen med batteridriven såg då jag alltid kör med dammsugaren tillkopplad. Även utomhus. Mindre att städa, inga spån i ögonen osv.
Jag köra bara med damsugare när jag måste, tycker slangen är ivägen, svårare att styra osv. Vi är alla olika :-)

niblom skrev:
Jag köra bara med damsugare när jag måste, tycker slangen är ivägen, svårare att styra osv. Vi är alla olika :-)
Om man kör på skena, som ju sänksågen är byggd för att göra, är styrningen inte ett problem med slang.

Men jag blir lite nyfiken, du skriver om din kap/ger som ett alternativ till sänksågen. Hur menar du då?

har en festool hk85 med skenor till blir de mycket bättre snitt om man har en ts75 istället ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.