8 794 läst ·
19 svar
9k läst
19 svar
Köpa bevattningspump?
Sida 1 av 2
Den gamla rostfria hydroforpumpen till trädgårdsbevattningen är fruktansvärt misskött och måste bytas ut.
Jag har inget behov av en hydrofor för hydroforens skull men jag gillar tryckvakten och att pumpen kan stå på alltid och bara öppna/stänga ventiler.
Några tips? Kikar på lågprispumpar så Julas 1300W variant för 1200kr ligger sjulkigt bra till just nu. Har även kikat på Metabo HWW 3500 samt HWW 4500 från Ebay Tyskland. 3500 är kanske i klenaste laget? 4500 är över budget jämfört med Julas variant men det kan jag ta om nån övertygar mig im fördelarna. Eller är Metabo brandad skit? Nåt bättre förslag?
Jag har inget behov av en hydrofor för hydroforens skull men jag gillar tryckvakten och att pumpen kan stå på alltid och bara öppna/stänga ventiler.
Några tips? Kikar på lågprispumpar så Julas 1300W variant för 1200kr ligger sjulkigt bra till just nu. Har även kikat på Metabo HWW 3500 samt HWW 4500 från Ebay Tyskland. 3500 är kanske i klenaste laget? 4500 är över budget jämfört med Julas variant men det kan jag ta om nån övertygar mig im fördelarna. Eller är Metabo brandad skit? Nåt bättre förslag?
När jag köpte ny bevattningspump för tre år sedan, till nya trädgården, så handlade jag en "Gardena Premium 6000/6 inox". Den är kraftfull & framförallt tyst, men har även inbyggt för-filter samt tryckvakt.
Jag har bra erfarenhet av Gardenas pumpar, då jag använt några av dem i olika trädgårdar till bl.a. sprinklerbevattningssystem, de senaste ca 25 åren.
http://www.gardena.com/int/products/watering/pump/premium-6000-6-inox/966606801/
Det finns ju enklare Gardena modeller om du inte har behovet av flödet samt satt en lägre budget.
Jag har bra erfarenhet av Gardenas pumpar, då jag använt några av dem i olika trädgårdar till bl.a. sprinklerbevattningssystem, de senaste ca 25 åren.
http://www.gardena.com/int/products/watering/pump/premium-6000-6-inox/966606801/
Det finns ju enklare Gardena modeller om du inte har behovet av flödet samt satt en lägre budget.
frav, din länk är trasig och pumpen du beskriver finns inte på Gardenas sida. Om det är 6000 l/h så är den ju inte jättekraftig heller.
Om jag väljer att vattna från min egen grävda brunn är inget kommun har med att göra. Kommunalt vatten behöver sällan pump, det rinner liksom av sig självt.cecar33 skrev:
Det jag vill ha är en pump som kan trycka på en spridare ordentligt utan att den ser vissen ut. Jag har inget direkt skitstort flödesbehov, däremot skapligt tryckbehov. Jag har inget emot att vattna med en eller max två spridare i stöten. Stänger och öppnar kulventiler ovan mark efter behov, ingen automatik. På sin höjd en timer på strömmen till pumpen om man skulle råka glömma den på. Har nergrävt några slingor med PEM32 slang vilket borde vara mer än tillräckligt.frav skrev:När jag köpte ny bevattningspump för tre år sedan, till nya trädgården, så handlade jag en "Gardena Premium 6000/6 inox". Den är kraftfull & framförallt tyst, men har även inbyggt för-filter samt tryckvakt.
[länk]
Spridarna är fastmonterade i tomtgräns och kastar inåt för gräsmattan och är av enklare modell (typ Biltemas i mässing http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Bevattning-/Vattenspridare-2000020693/ ) 3st för gräsmattan och skall troligtvis kompletteras med ytterligare en. Rabatter är inte löst ännu men svettslang är vad jag siktar på. Har ett par lösa gardenaspridare med för punktinsatser.
Grävd brunn med en vattenpelare på ca 3-3,5 meter och det är då ungefär 2,5-3 kubik. Tillflödet är långsamt men skapligt konsekvent även om det är torrtider, jag kan av den anledningen inte vattna för långa stunder.
Finns det nån prisvärd standardautomatik som man kan använda som stänger av pumpen när vattnet är slut? Finns förutsättningar att den nya pumpen håller längre än den gamla om jag har en sådan nämligen.
Produkter som diskuteras: "Vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Länken fungerar för mig & går till Gardenas internationella sida.Jonas L 84 skrev:
Annars så gör en sökning på internet med t.ex.: "Gardena 6000/6 inox"
Istället för att kritisera förslaget, så vänligen ge annat exempel, om du har något vettigt. Jag är alltid intresserad av kraftfulla, tysta 1-fas pumpar med bra tryck & flöde.
Detta var det jag fann som hade de parametrar jag eftersökte, för att klara av mina två egendesignade Hunter Pro Spray 40 baserade sprinkleranläggningar, med Hunter MP Rotator huvud. ca 35st PRS40 i varje trädgård & uppdelat på 4+1st sektioner i båda trädgårdarna. Fungerar alldeles ypperligt med pumpen i fråga.
Jonas L 84 skrev:
Det är 6000l/h och om det är samma som på andra pumpar så är det vid i princip noll tryckfall. I praktiken blir det betydligt mindre. Sen att det skulle klassa in som "inte jättekraftig" vet jag inte men nog fan är det en krallig pump för att vattna villagräsmattan. Standard kinessortimentet man köper på lågprisvaruhusen för 1000-1200kr är specade runt 3000 liter och har i bästa fall 800W motorer.
frav skrev:När jag köpte ny bevattningspump för tre år sedan, till nya trädgården, så handlade jag en "Gardena Premium 6000/6 inox". Den är kraftfull & framförallt tyst, men har även inbyggt för-filter samt tryckvakt.
[länk]
Inbyggd tryckvakt betyder att den stänger av sig vid högt tryck? Fungerar det att ha en sån inkoppad jämnt och styra allt med kulventiler?
Såg att den var inte så dyr som jag hade förväntat mig så funkar det med kulventil utan att pumpen startar till var 10:e minut och bygger upp tryck i 2 sekunder så ligger den bra till.
Hos oss i södra Halland gäller följandececar33 skrev:
https://www.halmstad.se/byggabomiljo/bevattningsforbud.16929.html
Bevattningsförbudet gäller kommunalt dricksvatten och*innebär:
det är inte tillåtet att bevattna gräsmattor, blommor eller*annat i trädgårdar annat än med vattenkanna
det är inte tillåtet att fylla privata*pooler
det är inte tillåtet att bevattna fotbollsplaner, tennisplaner*eller liknande
det är inte*tillåtet att*tvätta bilen hemma
det är inte tillåtet att använda högtryckstvätt för att exempelvis tvätta fasader
Gäller bevattningsförbudet även för mig med egen brunn?
Nej, men vi uppmanar ändå till sparsamhet på grund av generellt låga grundvattennivåer. Även privata brunnar riskerar att sina när nivåerna är låga.
Vad gör jag om min granne vattnar sin trädgård?
Det kan vara så att din granne har tillgång till egen brunn och då gäller inte bevattningsförbudet.
Måste jag stänga av mitt automatiska bevattningssystem?
Ja, om du använder kommunalt dricksvatten.
När man stänger kranen så avtar flödet & då byggs trycket upp = pumpen stannar. Sen går den inte igång igen förrän trycken sjunker under en specifik nivå. Har man ett tätt slang/rör/kopplings-system så är den avstängd tills dess. Har man lite läck, så kommer den såklart att starta igång när trycket sjunker, för att bygga upp på nytt & därefter stanna. Hur som en bra funktion. Det är en pumpautomat.fsn skrev:Inbyggd tryckvakt betyder att den stänger av sig vid högt tryck? Fungerar det att ha en sån inkoppad jämnt och styra allt med kulventiler?
Såg att den var inte så dyr som jag hade förväntat mig så funkar det med kulventil utan att pumpen startar till var 10:e minut och bygger upp tryck i 2 sekunder så ligger den bra till.
Som du noterat så är den hyffsat prisvärd för sina specifikationer.
Bull shit.cecar33 skrev:
Jag lider fö ingen brist på vatten, har aldrig gjort. På sin höjd att det blir 50cm lägre vattennivå om det är riktigt torrt. Har däremot grannar som lider av för hög vattenivå så att jag slutar vattna är inte aktuellt.
Skall dock ösa på med färdigställandet av poolen, vill ju inte bryta mot lagen när jag fyller den. Vi har aldrig haft vattenbrist eller bevattningsförbud här heller men man skulle kunna ge sig fan på att det händer i år bara för att vi bygger pool.
Släpp det nu, jag frågade om råd på en pump. Inte om jag får använda den.