Om du fick välja fritt på dessa Hitachisågar vilken skulle ni välja?

C6BU2

C7BU2

C18DL (batteridriven)

Var inne på en C7BU2 men nu fick jag väldigt bra erbjudande på en batteridriven C18DL. Det känns som den skulle vara smidig och bra. Skönt att slippa sladden.

Hobbysnickrar enbart.

90% av jobben jag gör tar jag den batteridrivna, bara på riktigt tunga kapningar åker sladdisen fram.

Tack för svar.

Mottager gärna fler synpunkter då jag måste bestämma mig i helgen.

Frågan är hur länge jag kan förvänta mig att batterierna håller?

En med sladd lär väl hålla iaf. 10-15 år? Säkert mer då jag inte sågar så mycket.

• Gilla
jooonas
  • Laddar…
Har en c7 som jag är väldigt nöjd med. Sgar man inte mycket håller den ju livet ut. C6 har väl inte klyvkniv och det tycker jag en cirkel ska ha.

Jag har en C7BU2 vilken jag tycker är lite stor och bånglig. Hade alla gånger köpt den mindre (C6BU2) om jag hade köpt idag. Stirrade mig blind på prestandalistorna och jag har för mig att den kunde ta någon regeldimension som kändes viktig just då.

Kan inte jämföra med något annat märke tyvärr då min erfarenhet av cirkelsågar är väldigt begränsad. Det kan även vara min begränsade erfarenhet som får mig att dra mig för att plocka fram sågen och känner att den är stor, tung (och obehaglig). Men den funkar fint när jag väl orkar dra fram den :)

Snickare man ser verkar generellt ha cirkelsågar i storleken C6BU2 och inte dom större.

Tror också att man bör ha både batteri och nät. En batteri hade man nog använt mer i hemfixarsvängen (småjobb), Men det är nog klokt att börja med nät. Med batteri måste man välja rätt märke och voltantal så det finns andra bra maskiner i samma serie.

Jag har som många andra här på BH C6BU2, och skulle nog välja den idag med om jag skulle köpa en ny.

Jag köpte ett Hitachi kit med 5 st maskiner där bla C18DSL ingick och jag är mäkta imponerad av den, hjälper till på tillbyggnaden av jobbet och snickarna är och lånar den bara för den att den är smidigare och orkar med det mesta. Det enda dom inte har använt den till är att klyva plank på längden.

Mikael_L
Glenno83 skrev:
Om du fick välja fritt på dessa Hitachisågar vilken skulle ni välja?

C6BU2

C7BU2

C18DL (batteridriven)

Var inne på en C7BU2 men nu fick jag väldigt bra erbjudande på en batteridriven C18DL. Det känns som den skulle vara smidig och bra. Skönt att slippa sladden.

Hobbysnickrar enbart.
Jag skulle valt C6BU2. Jag har själv föregångaren C6BU.

Mest sugen skulle jag dock vara på att prova C6BUY. Samma klingdiameter som C6BU2 (men mindre centrumhål), men sågar djupare, har nästan samma sågkapacitet som C7.

bernstig skrev:
Jag köpte ett Hitachi kit med 5 st maskiner där bla C18DSL ingick och jag är mäkta imponerad av den, hjälper till på tillbyggnaden av jobbet och snickarna är och lånar den bara för den att den är smidigare och orkar med det mesta. Det enda dom inte har använt den till är att klyva plank på längden.

Orkar den inte med att klyva plank på längden? Det hoppas jag den gör för det är ett användningsområde jag tänkt använda den till.

Vi har helt enkelt inte provat, ska se om vi kan lösa det på måndag eller tisdag

C6bu2 eller batteridriven skulle jag välja. Har själv C6bu2 är mycket nöjd med den. Hade en större cirkelsåg innan, men den sålde jag för den var för klumpig. Ska man jobba en del så vill man ha en lätt såg.

Har en C6BUY och det är den bästa cirkeln jag provat.
Dammutsuget är dock ingen höjdare.

Glenno83 skrev:
Orkar den inte med att klyva plank på längden? Det hoppas jag den gör för det är ett användningsområde jag tänkt använda den till.
Jag har Makitas 18V cirkel och den fixar att klyva 45 tjocka reglar. Man får mata lite försiktigare så den kan hålla uppe varvtalet bara.

Jupp, det har den!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.