Verktyg & Maskiner
FredrikR: [citat] Jag reagerade inte först heller, sen började ja fundera om Bauhaus verkligen säljer den lite mer "påkostade" varianten... :)
Pysslarn: Så har jag idag äntligen hämtat hem sågen. Har dock inte haft möjlighet att starta upp den eller göra andra tester än. Det har varit en seeeeg körning Varberg-Lidköping tor med sågen på ett släp där minsta bula och spricka i asfalten bedömts utifrån "välter sågen nu?" För att inte tala om hur själsdödande det är att inte kunna sätta sina egna hastighetsgränser som man är
Fixarjon: Skulle behöva köpa en prisvärd slip och polermaskin. Men har även behov av en multimaskin. Finns det något som täcker alla mina behov? Eller ska man satsa på två maskiner..
buspojken: Ok, ska inte vara dumsnål så kör på 8sjl, var mest nyfiken. Den är glapp, spaken till tilten är av, anhållet är kaputt efter fruns syster skulle såga panel åt mig. Den har gått igenom 4 renoveringar så inte konstigt, hade mer än gärna köpt en 717xps men budget räcker tyvärr inte.
Kaffeperkulator: Då var de kapat, körde bara på frihand med cirkelsågen men väldigt nöjd med både skiva och snitt. [bild] [bild] Tilläggas bör kanske att min skiva inte är samma som länkades innan, men ser liknande ut. Midhage EPL-O heter den jag köpte.
filidutt: Hej! Har du lust att kolla dina meddelanden, har skrivit till dig :) MVH, Anna
big mike: Jag köpte UG-set för jag tyckte det blev smidigast att rulla in under arbetsbänken och förvara det där. Vingarna är bra och jag har slängt upp många 4m långa 145x45 utan problem.
Lennart Lind: Bra fråga.. har själv ett par litium batterier som är nya som ej behöver dom närmaste åren. Kan man slänga in dom i kylen ? Ingen fara det kan läcka ut nån syra eller skit som maten kan suga åt sig?
sinuslinus: Vet inte om det hjälper dig men du passerar Htc:s kontor i Söderköping.
jdahlgren: Det blev ett köp, har testat lite nu och är mycket nöjd med slagskruvdragaren. Har inget att jämföra med men orkade utan problem ta vid där min förra skruvdragare stannade. Så för lite enklare hemmafix känns det väldigt prisvärt. Kanske behöver man komplettera med ett tredje batteri framöver.
Alltgår: Tack för era svar. Lutar mycket åt Zarges nu. Jag har lånat Wibe bocken och håller med om att det är en mycket trevlig attribut att kunna fälla ihop och bära på det viset..Är väl egentligen bara plastdetaljerna på Wibe som får mig att tveka. Får kika lite på Zarges trappstegar också tror jag. Behöver en ny 4-stegs efter att en gammal Bauhaus noname variant nu givit vika efter 13
Ptja76: Vilken väggscanner skall man satsa på som är billig och fyller de enklaste behoven för en hemma fixare?
ConnyK: Någon som kör eller har testat Bosch GSC 12V-13 Plåtsax? Har aldrig använt någon elektrisk plåtsax, blir kanterna bra? Det mesta jag kommer att använda den till är aluminiumplåt 0,5-1,5mm. Vad tycker ni om den, eller är det ett verktyg som hamnar i lådan och man använder hand plåtsaxen istället?
Setomidor: Du har rätt, såg inte att att den inkluderade l-boxx den också. Tackar :)
jac: När jag kapade marksten för ett par år sedan så använde jag en Dronco skiva från Jula med "hack" vilket fungerade utmärkt. Jag skulle tro att skivan jag använde var motsvarande denna: http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/kapskivor-och-rondeller/diamantkapskivor/diamantklinga-016157/
CISCO 74: Hej välj Rotex 90 det är klart mer effekt i den än DTS 400 400W mot 250W eftersom att det verkar som ditt huvudsakliga användningsområde är plana ytor utan kant. Rotexen kostar ngt mer men det är det värt. Lycka till med köpet.
NetNut: Har själv gjort ett par dammskyddade datorskåp av vanliga väggskåp till kök. Släta luckor som jag kompretterat med en tunn gummilist och sedan en filterförsedd fläkt som skapar övertryck i skåpet när man stänger luckorna.
Microkatten: Idag har jag som övning ägnat några timmar åt att försöka rikta fem riktigt vridna 45-reglar (dessa skall sedan användas för lite mer karmjigg-tester): [bild] Det är ju ganska många frihetsgrader i hur man skall hyvla, så jag behöver experimentera för att hitta rätt. Använde mig enbart av no 5 och no 7 idag, skrubbhyveln får vänta lite. [bild] Det man skall lära sig mer om är
pär h: Har man det minsta intresse för att hålla på med trä så är det ett givet val att gå dit. Bla så kan man gå på workshop med hyveldocktorn alias bengtn eller lyssna på hans föredrag om stanley lyssna på ett föredrag om E:A:Berg Verktygsloppis med fokus på snickeri & slöjd, man kan även lämna in för försäljning. Workshop i. Hyvelrenovering, träkännedom, göra egna verktyg,
G-83: En hund behöver absolut inte avlivas om den inte kan ta sig ut från tomten och enbart biter en inkräktare(eller vän) som tagit sig in på tomten. En hund som biter inkräktare ska däremot ha ett rejält lass med korv👊👍
shomakie: Plocka isär sprutan o lägg i thinner/siliconremover. Låt ligga ett dygn.
mexitegel: Det finns många om och men i den storyn och det är väl OT här men även ett skydd för bomcylindern var bortmonterat och bomslangarna satt så jäkla dumt och långt ut att manöversträckan på stickan blev begränsad. Hade jag inte haft ett tight tidsfönster hade jag inte satt mig bakom spakarna,det var nästan dömt att misslyckas.
Chrissofsweden: För att återkoppla lite så blev det en Fisch Premium för ca 200:-. Jämförde idag och det är framförallt snittytan som är betydligt finare. Sen behöver man inte ta i fullt lika mycket. Men ska det spacklas så kommer jag ta den närmsta :) [bild]
Xepp: Bara för att få ett avslut så lämnade jag in den på service och de bytte hela motorn på garantin så nu fungerar den som den ska :) [citat] Jag är väldigt nöjd. Min första egna klippare men gillar typ allt med den. Den är bred, den har stora hjul bak så enkelt att vänta, självdrivningen drar på bra. Det finns två små detaljer som jag stör mig lite på. Man måste låta hjulen
Ymer: http://kalls.se/produkter/forvaring/lador-backar/plastlador/eur-lador-eur-lada-400x300x120-gra/ - 89kr/st http://www.rajapack.se/lager-och-forvaring/forvaring/forvaringsbackar/Stapelbara-eurobackar-av-plast_E431211.html - 84kr/st Bauhaus är klart billigare trots större volym(lite för hög för min smak). - 70kr/st
Alltgår: Bra info, om problemet skulle uppstå här hemma i framtiden.
DarrenB: Har en sådan ;) och det är med den jag märker hur mycket sågen flexar. Problemet är delvis oexakta stopplägen men har märkt med digitala kuben att största problemet är flexandet när man ska spänna fast sågen. Om man trycker upp sågen till 90-läget och sedan låser med skruvarna flexar sågen tillbaka med allt från 0.1 till 0.4 grader. Det är inte helt stumt. Lägg där till att