8 794 läst ·
19 svar
9k läst
19 svar
Köpa bevattningspump?
Ursäkta mig, länken fungerar faktiskt nu. Det måste varit något tillfälligt problem.frav skrev:
Men jag tänker så här: I nuläget har jag en "kinapump" som jag tror är på 60 l/min. Denna räcker till en spridare i taget. Om man väljer en effektiv spridare så kan man köra två men resultatet blir att flödet är klent i båda. Då tänker jag att man borde dubbla flödet för att klara av två spridare bra. Därför tänker jag satsa på så stort som möjligt om den havererar. Det finns ju pumpar uppåt 150 l/min (men de kanske är trefas och jag har ingen koll på ljudnivån). Men jag har också långa ledningar så det kan vara det som är problemet för mig.
Jag är lite rädd för svettslang eftersom mitt vatten innehåller partiklar som jag tror kommer fastna. Men med riktigt brunnsvatten ska ju inte det vara några problem.
Det måste vara nåt fel, en trädgårdspump på 6000 liter/h kvalar in på elitnivå. Sen är det skillnad på pump och pump. Jag springer på både pumpar och fläktar för kylning i mitt arbete och man kan faktiskt högaktningsfullt skita i specen på pappret. Två olika fabrikat av fläktar (eller pumpar) kan ha exakt samma siffra på kapacitet men det som är intressant är systemkurvan i just ditt system mot pumpens kurva. Det är fullt möjligt, tom troligt att Gardenapumpen har bättre sprutt när det blir lite tryckfall i systemet.Jonas L 84 skrev:Ursäkta mig, länken fungerar faktiskt nu. Det måste varit något tillfälligt problem.
Men jag tänker så här: I nuläget har jag en "kinapump" som jag tror är på 60 l/min. Denna räcker till en spridare i taget. Om man väljer en effektiv spridare så kan man köra två men resultatet blir att flödet är klent i båda. Då tänker jag att man borde dubbla flödet för att klara av två spridare bra. Därför tänker jag satsa på så stort som möjligt om den havererar. Det finns ju pumpar uppåt 150 l/min (men de kanske är trefas och jag har ingen koll på ljudnivån). Men jag har också långa ledningar så det kan vara det som är problemet för mig.
Jag är lite rädd för svettslang eftersom mitt vatten innehåller partiklar som jag tror kommer fastna. Men med riktigt brunnsvatten ska ju inte det vara några problem.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ok, om den startar 2ggr / h och bygger lite tryck stör mig inte.frav skrev:När man stänger kranen så avtar flödet & då byggs trycket upp = pumpen stannar. Sen går den inte igång igen förrän trycken sjunker under en specifik nivå. Har man ett tätt slang/rör/kopplings-system så är den avstängd tills dess. Har man lite läck, så kommer den såklart att starta igång när trycket sjunker, för att bygga upp på nytt & därefter stanna. Hur som en bra funktion. Det är en pumpautomat.
Som du noterat så är den hyffsat prisvärd för sina specifikationer.
Har scannat marknaden och det verkar som om 6000 pumpar levererar ca 5,5 bar och 4500 pumpar 3,6 bar. Hur många spridare klarar du hålla igång parallellt och vad har du för rörledningssystem, dimension och uppskattad längd? Det skiljer ca 1000kr på en 6000 och 4500, (3000kr mot 2000kr ungefär).
Sektioner på upp till ca 50m. PE32mm som stamledningar fram till där spridarsektionerna tar vid, där har jag gått ner till PE25mm inne i sektionen & från denna grenat ut till med klenare swing/funny-pipe till spridarhusen.fsn skrev:
Ena trädgården:
Sektor A = 10st spridare & ca 29Lit/min
Sektor B = 5st spridare & ca 17lit/min
Sektor C = 6st spridare & ca 11lit/min
Sektor D = 4st spridare & ca 6lit/min
Sektor E = 3st spridare & ca 0,2lit/min
Sektor F = 1st spridare & ca 1,5lit/min
Flödet i sektorerna beror på vilka Hunter MP Rotator huvud jag använder på Hunter PRS40 spridarhusen.
Du driver alltså en sektor, dvs 10 spridare och nästan 1800 liter/h i fallet med sektor A? Då borde en 4500 pump fungera utmärkt för mina behov. Hittade en utan tank men med tryckvakt, inbyggd backventil, smutsfilter och torrkörningsskydd för 2000kr. Tror det blir en sån.frav skrev:Sektioner på upp till ca 50m. PE32mm som stamledningar fram till där spridarsektionerna tar vid, där har jag gått ner till PE25mm inne i sektionen & från denna grenat ut till med klenare swing/funny-pipe till spridarhusen.
Ena trädgården:
Sektor A = 10st spridare & ca 29Lit/min
Sektor B = 5st spridare & ca 17lit/min
Sektor C = 6st spridare & ca 11lit/min
Sektor D = 4st spridare & ca 6lit/min
Sektor E = 3st spridare & ca 0,2lit/min
Sektor F = 1st spridare & ca 1,5lit/min
Flödet i sektorerna beror på vilka Hunter MP Rotator huvud jag använder på Hunter PRS40 spridarhusen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden