Daniel_N skrev:
Det finns också folk som säger att både festool och Elu (Dewalt ) är super:)
Dock är det bara festool 1010 som kommer med dåligt anhåll. Festool 1400 o 2200 kommer med anhåll som är ännu bättre än Elus från 70-talet. Har du inte sett dem Findus?
Vi har sådana drällande på snickeriet. De fungerar men är klumpigare än gamla aluminiumanhåll från ELU. En annan sak är att de nya har en ställskruv integrerad och sedan bara en låsskruv. Ytorna som det spänns emot är v-ställda så det blir rätt stadigt. Men i ändlägen duger det inte riktigt.

Jag ser en fördel i att den gamla modellen kompletterad med en gängstång har referensen direkt mot maskinbordet. Det är förmodligen paranoiafrån min sida, men det är smidigt och stabilt.

Mvh Findus

magnlar skrev:
Gissar att du har en 1010 själv. Gjorde du nåt åt anhållet, eller fick den ersättas med en bättre?
Jo, en eller annan typ. Anhållet är tyvärr en konstig historia i bockad plåt utan skjutbara "halvor". Det är alltså inte så mycket att bygga vidare på. På de flesta har jag dock monterat en hel träribba (på samma sätt som på Findus bild) som täcker båda sidorna och gör att många fräsningar fungerar bättre. Fininställning saknas dock fortfarande. Har dock för mig att man kan köpa till någon del för att få fininställning, eller minns jag fel? Kör i vilket fall hellre med 1400/2200 eller elu när det är anhåll som gäller.

findus42 skrev:
Vi har sådana drällande på snickeriet. De fungerar men är klumpigare än gamla aluminiumanhåll från ELU. En annan sak är att de nya har en ställskruv integrerad och sedan bara en låsskruv. Ytorna som det spänns emot är v-ställda så det blir rätt stadigt. Men i ändlägen duger det inte riktigt.

Jag ser en fördel i att den gamla modellen kompletterad med en gängstång har referensen direkt mot maskinbordet. Det är förmodligen paranoiafrån min sida, men det är smidigt och stabilt.

Mvh Findus
Fast nu jmf du ju lite äpplen o päron;) Det du har på bilden är ju elus allra minsta anhåll, jag jämförde med de som är i storlek med 1400/2200 och har samma funktioner. Visst är de mycket större o funkar inte alltid, men de är snabbare att justera in och de håller inställningarna. Eluns ratt för 0,1mm steg är dock sladdrigare än festools och vreden för att låsa är små och svårare att dra åt ordentligt. Har ett helt gäng olika anhåll för olika saker, tar lite bilder ikväll eller imorgon om någon är intresserad.

• Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
johmi skrev:
Har själv funderat ett bra tag på att införskaffa en överhandsfräs. Har kikat på både CMT 7 och Bosch GMF1600 och blir lite frågande av totalsågningen av allt annat än Festool och Dewalt. Framförallt Boschen tycker jag känns/ser bra ut och anhållet har samma mekanism standard som Findus visar på sin Dewalt.
Vi är några här på forumet som har den (GMF).

Jag är nöjd med med min, tror ceson hade något att invända?
Finjustering och anhåll i gjutgods (aluminium).

GOF 1250 ser fin ut också. :thumbup:

Jag har en GMF, enda jag ogillar är det totalt idiotiska beslutet att ta bort on/off knappen från fräsen, så man kan inte starta den om man inte har den i någon av baserna (eller om man inte bygger egen startkrets). Det förstörde själva poängen med att köpa GMF'en, att den är cylindrisk i form så den kan enkelt monteras i typ en pantorouter eller fräslyft eller annat.

Daniel_N skrev:
Fast nu jmf du ju lite äpplen o päron;) Det du har på bilden är ju elus allra minsta anhåll, jag jämförde med de som är i storlek med 1400/2200 och har samma funktioner. Visst är de mycket större o funkar inte alltid, men de är snabbare att justera in och de håller inställningarna. Eluns ratt för 0,1mm steg är dock sladdrigare än festools och vreden för att låsa är små och svårare att dra åt ordentligt. Har ett helt gäng olika anhåll för olika saker, tar lite bilder ikväll eller imorgon om någon är intresserad.
Rälsanslag som Festool kallar den för i plast, ser liten & klent ut, om man jämför med OF1400/2200s stålvarianter. Nu vet jag inte om plasten är armerat med glasfiber, och hur många %. Hur stabilt är det med en styrskena, speciellt om man har fräsen en bit bort från skenan? Flexar den?

Daniel@
Ser i inlägg #17 att du noterat listerna som ersätter de ynkliga plastbitarna som sitter där i orginal. De gör storleken på själva anhållet oväsentlig. Listerna gör ju anhållet så stort som jag vill.

Listerna som sitter på bilden är bra till falsfräsning på dörrar. Vi är fem man och har en vertikalfräs. Jag kan sällan räkna med att det är ledigt när jag behöver falsa dörrar, så jag använder oftast sänksåg och handöverfräs. Fininställningen på bilden gör inställningsarbetet mycket enklare. Jag grovställer efter streck, lite snålt. Provfräser,mäter med skjutmått och gängar fram den exakt. M6 stigning 1mm. Djupinställningen på DeWalt fungerar mycket bra.

Äpplen och päron växer på samma stam ;)

Mvh Findus

DennisCA skrev:
Jag har en GMF, enda jag ogillar är det totalt idiotiska beslutet att ta bort on/off knappen från fräsen, så man kan inte starta den om man inte har den i någon av baserna (eller om man inte bygger egen startkrets). Det förstörde själva poängen med att köpa GMF'en, att den är cylindrisk i form så den kan enkelt monteras i typ en pantorouter eller fräslyft eller annat.
Jag gissar det är pga säkerheten.
Går den igång om knappen är intryckt (låst läge) och man sätter i sladden i väggen?
Har för mig den har nollspänningsbrytare?

Nu har man fått OF1010 Set inkl fräsbox. Hunnit kantfräsa två hemsnickrad skrivbord i ek, och fräst bort halvcirklar på nylagda parkettgolv - utrymme för VVS rör.
Även om jag kört rätt så lite så här långt, måste jag säga att det är en väldigt bra fräs, fast det tog lite tid att lära sig hantera höjdinställningar.

• Gilla
findus42
  • Laddar…
Intressant.....jag har två gamla Dewalt aluminiumanhåll liggande någonstans....hoppas jag.
Jag får gå ut och leta så de inte har hamnat i aluminiumskrotstunnan av misstag.

De kom med ett skrotlass som jag köpte från ett konkursat snickeri för att komma åt ett vertikalfräsanslag som går att använda på Jonsereden.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.