Disco Tools är ju ett företag som Hultafors har köpt upp och anledningen kan ju tyckas klar.
Vad jag undrar är om någon har erfarenhet av Fisco. Tyvärr verkar som om jag tappat bort mitt Hultafors BT5 måttband började jag leta runt lite och ser att Fisco marknadsför ett som ser exakt lika ut, förutom färgen.
Dessutom till väldigt attraktiva priser. kan det vara så att BT och det som kallas Big-T under Fisco är exakt samma måttband? Kan det vara så att fler av Fiscos produkter är Gula Hultafors?

http://www.fisco.co.uk/products/short-tapes.php?product=BigT

Priser, notera att UK priser är lägre samt att dom Tyska Fisco modellerna även har Hultafors påklistrat.
http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw...d=p2045573.m570.l1313&_nkw=Fisco+big&_sacat=0

big-t-image.jpg

BT5an är alltså borta. Fisco känner jag inte igen, men jag köpte ett Big T från Sola på Hornbach, ungefär damma prisläge som BT5. Sök i forumet, jag ställde denna frågan tidigare i år och då kom det fram att det är same-same.

Fördelen med Solas måttband är ju att det är likadant utseendemässigt som BT5

Sent from my HTC One V using Byggahus

Redigerat:
Ska man då utgå ifrån att Fisco tillverkar måttbanden men sätter på olika skal.
Hultafors, Sola och Fisco lite beroende på vilken marknad dom ska säljas på?

Lite intressant dock att man väljer dubble branding i tex Tyskland som annars kan tänka mig har Sola som det normala varumärket.

Redigerat:
Synade Friscos band närmare och man kan uppenbarligen välja vilken typ av skala, metric eller imperial, som man vill ha.

Men 175kr inkl frakt är ju billigare än Hultafors i Sverige även om Toolab visst tar 199kr men normalpriset verkar ju vara runt 260.

Kommer inte ihåg vad jag betalade för Big t på hornbach, men kanske 225 spänn eller så

Sent from my HTC One V using Byggahus

Och du uppfattar att BigT är samma måttband som BT?

Ja det gör jag, BT står kanske för "Big T"? :D På själva skalan i båda fallen står det "Made in England" och Fiscos logga. Färg och form är identisk på båda banden.

Däremot har jag redan efter ett par månader lyckats att "knäcka" mitt Sola-måttband precis bakom plastmojängen som häller själva änd-kroken. Så nu pekar den yttersta biten lite uppåt när man drar ut bandet vilket gör att bandet har en tendens att släppa från kanten på det man mäter om man inte har konstant drag i det.

Det känns som själva stålbandet är omtåligare, men det är nog bara inbillning.... Men jag har nog varit lite oaktsam när jag frigjort bromsen och låtit bandet åka in i 150 knyck och fått sig en smäll. Sen skiljer det ju ca 5 år i inköpstid mellan banden så det är inte omöjligt att man har ändrat produktionen något (men varför skulle man göra det å andra sidan)

Har nu haft Fiscos BigT några veckor och kan bara bekräfta att det är likadant som Hultafors BT5, det står även Hultafors på det.
Färgen är annurlunda naturligtvis men känslan densamma.
Ev är gummibeläggningen utanpå annan än mitt gamla BT5, men det kan ju vara att det var så slitet.
Men med tanke på priset inkl frakt så finns det ingen anledning att köpa världens bästa måttband i den röda versionen utan det är bara beställa den gula.
Beställer ni från tex Ebay, se till så att ni får det med metrisk skala och inget annat.

Trevligt med hållaren, men en talmeter på 6m.... När behöver man det då det finns måttband och lasermätare?
Tycker att man tappar lite av talmeterns finess om man har så långa avstånd.

ClasseClas
För egen del kör jag med två 3-meters Talmeter och en 3-meters Talstabil (bredare band, men tyvärr utgången i sortimentet) och det räcker i de flesta fall. Jag skulle kunna tänka mig att använda en 6-meters för att mäta ut takfotsbrädor, vindskivebrädor och även för att måtta ut syllbrädor på ett färdigt bjälklag. Jag var på väg att köpa den stora men tyckte att den att den var för klumpig. Användningsområdet är fortfarande Talmeterns starka sida, dvs att ta ett mått och föra över (ritsa) måttet till det material som ska bearbetas.

ClasseClas skrev:
. Användningsområdet är fortfarande Talmeterns starka sida, dvs att ta ett mått och föra över (ritsa) måttet till det material som ska bearbetas.
Exakt, men att hasa runt med ett 6m långt utdraget måttband känns inte helt optimalt. Sedan så ser jag inte riktigt behovet av den exakthet som en ristning ger jämfört med ett blyertssträck när vi pratar bygge och längder på 6m.

ClasseClas
Nimajneb skrev:
Exakt, men att hasa runt med ett 6m långt utdraget måttband känns inte helt optimalt. Sedan så ser jag inte riktigt behovet av den exakthet som en ristning ger jämfört med ett blyertssträck när vi pratar bygge och längder på 6m.
Håller med på det. Vitsen är främst att köra mät&rits konsekvent för att bli av med de där förargliga avläsningsfelen, typ 10cm för kort kapning på en dyr regel.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.