Tjo! Köpte mig min första hyvel idag, blev en inca rikt och kanske om säljaren finner den så med en plantillsats.
img-0538.JPG
Håller på att känna och klämma på allting nu innan provstart och det verkar som lager och allt är okej det har bara varit lite bekymmer med väldigt trög höjd justering på inmatningsbordet och det av förklarliga skäl
img-0546.JPG
Fick även byta kablage, visste inte att brun ledare var skyddsjord :wow:
img-0544.JPG

Men nu kommer vi till det spännande, någon som har en sådan hyvel och skulle kunna hjälpa mig att ställa in den? tycker att utmatningsbordet är fixerat och jag ser inte riktigt hur man justerar kuttern mot utmatningsbordet :o
img-0547.JPG
Bjuder på en bild där det blivit lite rengjort med.

Såhär ser den ut från sidan innanför hittar man SKF (tror det var 6203 2z) men ingen aning hur man justerar
img-0540.JPG
Skulle så klart tagit kort med locket av men jag glömde det i all iver.

/Micke

Du ska inte justera kuttern eller utmatningsbordet, du ska posta stålen så de matchar utmatningsbordet. Manualen hittar du här http://m.imgur.com/a/sbYU5

Tack så mycket Ola, jag hade sett skissen tidigare (du som postat i annan tråd kanske) men avfärdat den då jag trodde den endast var på tyska. Tittar man lite så är den på eng med.
/Micke

Jag har exakt en sån.
När jag har slipat kutterstålen justerar jag dessa med pennmetoden.
Jag lägger en blyertspenna på kuttern och mäter hur långt pennan flyttar sig när jag vrider på kuttern.
Det blir exakt för mig och eken jag hyvlar blir spegelblank.

Hur långt skall pennan flytta sig då? Tycker jag hört något om 2mm?
Läser jag manualen skall stålen gå i liv med utmatarbordet om jag inte missat något uppenbart?

/Micke

Tittade på filmen och det verkar ju fantastiskt smidigt, skall bara införskaffa lite magneter.
Tack för tipset Bart

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.