Verktyg & Maskiner
Alltgår: [citat] Där är ju liksom annat som kan råka illa ut fastna, klämmas i detta tillstånd. Liksom.
Minikubik: Jula har sin version av systainer, schepach eller vad det nu heter. Bara att knalla in och kolla där
sir_daniel: Ny kostar från 400 på internet http://m.bildelaronline24.se/search?keyword=Kondensator%2C+klimatanläggning
Fairlane: Jag har en Hitachi 10,8V. Har inte saknat kraft någon gång och föredrar den framför de tyngre. Skruvar man ofta tungt så skulle jag kanske valt en tyngre 18V-maskin men det verkar inte vara TS behov heller. Borrade utan problem ett 10 mm hål i metall med den häromdagen. Började förvisso med 5mm, men det var verkligen inget problem. Hade tankar på Bosch 10,8V, men med mina små händer
Ola C: Jag tycker det är solklar reklamation, alt att en tekniker från Felder kommer o rättar till problemet om det nu räcker att byta några delar. Nåt är rejält snett.
ml_kna: Tack stomneby, men det är nog inte samma fel för min hållare verkar ok. Har inte hunnit kika mer på det men ska dubbelkolla i helgen. Någon som har andra förslag ?
norrbottenssnickaren: Nä nu dubblade jag till 0.2mm. Vad är tricket med tso-vinkeln?
vectrex: [citat] Eftersom den skulle täckmålas (ja, jag vet, onödigt med så fina fogar) hade det väl inte varit ett problem med sliding dovetail. Däremot ville beställaren att stegen skulle vara mindre breda än "vangstyckena" då hade jag väl fått ett synligt spår på bakkanten, och ett hål. Domino hade varit smidigt, synd jag inte har någon bara!
qvintus4: Har sett Bolens H16XL på gång med en ny motor i säljaren tror att det är 13 hk . Original är det 16 hk vad bör man ha för hk i den så inte traktorn blir för svag , den ska plogas med köra diversegrejer ved jord grus med mera så den bör inte vara svag så klart
prototypen: Ska man ha en grålle så kan man modifiera den lite med engelsk motor..... https://www.youtube.com/watch?v=5ejHAS90nak Protte
Stefan Bengtsson: Bra förklaring i länken. Men tyvärr lite otydligt i ena svaret att momentstaven endast fungerar i kombination med slagande mutterdragare/knackare. Om staven används tillsammans med vanligt vridskaft är funktionen helt satt ur spel. Då är staven en vanlig förlängare.
jac: Slutligen så blev det en "liten" beställning från Rutlands när de hade 12% på sortimentet under påsken, 2 x 5 stycken ark. Med frakt så landade priset på 225 kr per ark (1200 x 600 x 57 mm). [bild] Nu är bara frågan när jag ska få tid att organisera lådorna och fixa inläggen...
ÉlPon: Vet ni vad skillnaden är på Ryobis borr-skruvdragre (borstlösa) samt borr-skruvdragaren med slagfunktion? Ja förutom att den ena har slagfunktion då... De ser nästan likadana ut. Och på Bauhaus är det samma pris på dem. Ska man då lika gärna köpa den med slagfunktion även om man inte specifikt behöver det när det ändå är samma pris? Eller finns det något negativt med detta
Ola C: Tidningarna ges bort så jag sabbar ingen försäljning med följande tips; Fine woodworking medlemskap kostar 35$ per år, då får man alla tidningar digitalt, tillgång till samtliga gamla artiklar samt en del bonustidningar digitalt. Dom ger även en del vettiga videokurser för medlemmar. Jag tycker det är rätt prisvärt, ett enda lösnummer kostar väl>100:- annars.
jac: Då vill jag påminna om Masses sågbord i tips och tricks tråden som väl borde vara en BH klassiker vid det här laget: https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/18703-tips-och-tricks-med-verktyg-maskiner-3.html?perpage=15#post837749
Microkatten: Idag färdigställde jag de hemmasnickrade featherboarden och använde för första gången. Fungerade riktigt bra! [bild] [bild]
Pysslarn: När det gäller seriös spån-/dammhantering är det prio ett att fånga så mycket som möjligt vid källan med hjälp av ett effektivt spånsugsystem. Ju mer man kan ta där desto bättre. Dock kommer det allltid att finnas små partiklar i luften som inte spånsugen tar. Där kommer det som man kallar för cirkulationsrenare in; Aircube, Jet, Pullman/Ermator mfl märken/tillverkare säljer
pools: [citat] Vi insåg det. Därför behövde vi en bättre lösning. [citat] Ja, Pysslarn! Vi får tänka till lite. En vinkel på benen hade nog varit bra, men nu är alla bänkar redan monterade. Det skulle innebära mycket extrajobb att göra det i efterhand. Ritningen är baserad på bänkar som tidigare har funnits. därför upptäckte vi inte problemet förrän det var för sent. Vi fixar en ny
GK100: Ja det med laddning gäller bara vilken typ säkring "snabb-trög" dvs i automatsäkringsfallet typ B-C man har och där skulle en B kunna lösa ut just när man slår på strömmen till svetsen. När man sen svetsar har det ingen betydelse vilken typ det är bara vid korta stora strömstötar det kommer in. Och tiden en timme gäller som sagt intervallet 12-14 A vid 10 A säkring när du lastar
DennisCA: Själv funderade jag om man skulle använda två sånahära på varsin sida: http://www.motedis.com/shop/Slot-profile-accessories/Accessoiries-45-B-Type-slot-10/Swivel-angle-steel-130::584.html Så kan fräsen luta sig åt båda hållen, fast svängpunkten kommer under bordet med dessa. Har gått i tankar att bygga om fräslyften i metall med ett linjärt glidlager, isåfall att passa till den
Danne999: [citat] Det var något jag tänkte först men vågade inte riktigt då jag inte var säkert. Tack för tipset!
sunsnow74: Vill bara ge input till tankar kring byte av batteri. Jag läste bl.a. denna tråden innan jag valde ett nytt batteri till vår Volvo v70 2012 D5. Det blev ett banner running bull 92ah från voltpower.se(https://www.voltpower.se/fi/bilbatterier/banner/banner-running-bull-agm-59201-12-v-92-ah.html). Typ 600:- billigare än batteriexperten.
dostoro: [citat] Nej, den är en vanlig 230V. Jag har dock inget behov av 3-fasmotor. Skulle det dyka upp ett behov så har jag en gammal 3-fas ASEA med remskiva jag kan modda Axminstern med. Bart: Självklart kommer en tråd med test. :) 2-3 veckor skulle det ta för den att komma hit plus lite ihopskruvande och finjustering av den.
Bernieberg: [citat] Så är det definitivt. Med en oändlig massa hade man inte känt några vibrationer alls och en masslös maskin hade rört sig lika mycket som bladet. Dessa två maskiner ser man dock sällan på marknaden :).
fsn: [citat] Absolut superlyxigt. Skulle svetsa lite för några veckor sen. Hade inga friska pinnar öht. Hittade till slut flera år gamla 2,5mm OK48 i det halvfuktiga källarförrådet. Gick inget bra alls, svårtänt och nappade hela tiden. Där och då tänkte jag lyxa till det med en tork men det gick över.
daniel_se: [citat] Priset känns riktigt bra. Inkl snabb frakt också. Enligt prisjakt är 1990:- bottennivå, legat rätt stabilt kring 3.000:- och ibland ner till 2.500:-. [bild]
macgunde: Sitter själv och letar efter en laser för mestadels inomhusjobb. Kollat in Bosch GCL 2-15 för 115 euro på amazon. Några erfarenheter, är den värd pengen? https://www.amazon.de/Bosch-Professional-Linienlaser-Halterung-0601066E00/dp/B01FLJ6DO6/ref=sr_1_1?s=diy&ie=UTF8&qid=1493318792&sr=1-1&keywords=Bosch%2BGLL%2B2-15&th=1