5 887 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Cirkelsåg, köra baklänges
Fascinerande film! Det ser så lätt ut när de arbetar, men det är bara en illusion. Ge mig en stock och en yxa så kan jag visa hur svårt det är.heimlaga skrev:Jag tycker ni gör det fruktansvärt svårt och omständigt för er.
Om du inte vågar använda motorsåg är det bara att såga in med en handsåg längs strecken. Om man sågar till bottenstrecket på båda sidorna är i allas fall hälften kapat. Sedan kan man ta ur resten med yxa och putsa litet med stämjärn om man inte får det bra med yxan. Såhär:
Titta 9.50 minuter in i filmen.
[länk]
Här är en annan film som visar en komplett laxning med motorsåg i stockar: https://m.youtube.com/watch?v=an41bcJ0KFM . Runt 18:00 och framåt sågas tapphålet.
Faktum är att med litet träning går det att få ett hygglig resultat bara man är litet händig av sig.
I alla fall går det för mig.
Inte är jag på långa vägar så skicklig med yxan som de där karlarna men arbetet blir gjort och resultatet snyggt.
Stora problemet är att nutidsmänniskor inte förstår hur användbar en yxa är och då blir den för sällan använd och så blir tekniken fel i brist på träning.
PNO
Jag har provat att timra både med elsåg och med en liten bensindriven men nogrannheten blev på tok för dålig. Det såg ut som en bakfull bäver med gråstarr skulle ha gnagat draget i stockarna.
Med pappas Husqvarna 42 som är på 42 kubik gick det någotsånär att timra men då jag skaffade 353an som är på 53 kubik och har smalare ked som skär lättare då blev allting mycket precisare av sig själv.
Saken är den att med en liten såg måste man alltid köra på fulla varv och då hinner man inte styra ordentligt. Med en stor såg kan man segdra och såga i den takten som man hinner styra.
Om man är riktigt skicklig lär det gå att timra med elsåg men jag är inte så skicklig....... ett års timring på heltid räcker inte till för att öva upp den förmågan.
I alla fall går det för mig.
Inte är jag på långa vägar så skicklig med yxan som de där karlarna men arbetet blir gjort och resultatet snyggt.
Stora problemet är att nutidsmänniskor inte förstår hur användbar en yxa är och då blir den för sällan använd och så blir tekniken fel i brist på träning.
PNO
Jag har provat att timra både med elsåg och med en liten bensindriven men nogrannheten blev på tok för dålig. Det såg ut som en bakfull bäver med gråstarr skulle ha gnagat draget i stockarna.
Med pappas Husqvarna 42 som är på 42 kubik gick det någotsånär att timra men då jag skaffade 353an som är på 53 kubik och har smalare ked som skär lättare då blev allting mycket precisare av sig själv.
Saken är den att med en liten såg måste man alltid köra på fulla varv och då hinner man inte styra ordentligt. Med en stor såg kan man segdra och såga i den takten som man hinner styra.
Om man är riktigt skicklig lär det gå att timra med elsåg men jag är inte så skicklig....... ett års timring på heltid räcker inte till för att öva upp den förmågan.
känns som att det är svårt att hitta moderna elverktyg som ska funka, dom vanligaste multiverktygen och cirkelsågarna fixar vell inte att kapa 120mm djupt? så det bästa är nog som flera tidigare sagt att använda motorsåg och stämjärn.
kolla på youtube, Timber framing. kanske kan ge lite tips om du inte redan kollat
kolla på youtube, Timber framing. kanske kan ge lite tips om du inte redan kollat
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden