Jag behöver spola mina avloppsrör och för detta finns det en hel del trådar här på forat med lyckade resultat. Problemet är att jag redan äger en gammal högtryckstvätt av märket "Interpump" som fungerar utmärkt. Jag skulle alltså vilja köpa en avloppsrensslang som passar den och inte en helt ny högtryckstvätt (= sämre kvalite?) bara för att få en passande slang.

Högtrycksanlutningen till min pump är en lekande hylsa med M22 gänga omkring en 14mm "plupp" med o-ring. Jag gissar att en sådan här kan passa:
http://www.ebay.de/itm/Rohrreinigun...2-Anschluss-/291399530881?hash=item43d8c3f981

Men är det någon som vet om det är någon av de mer kända märkena som har samma anslutning så att jag kan köpa en slang avsedd för den (Jula, Biltema har billiga)? Eller är det ebay.de som gäller för att få till min version av anslutning?

Kärchers HD maskiner har M22 gänga, det finns rörrengöringsslangar att köpa men dom kostar nog en slant.

Jag har en nilfisk och köpte slang från jula. Kolla via vilken maskin de passar till vilken gänga det är

• Gilla
Ruttenrot
  • Laddar…
Du får kolla upp lite eftersom det finns adaptrar för att olika tillbehör ska passa till olika maskiner Alto/nilfisk kontra Kärcher finns åtminstone på jula, Claes och jag tror biltema har det också. Du får också kolla de respektive avloppsrensslangarna. Några av dem har inte sprutstråle framåt. Vilken du tror på får du själv välja.

Går inte det för att det är m22 så kanske det här är ett alternativ.
http://www.waxdog.se/product.php?id_product=576

Tack för svar.

@Peter2400:
Ja, den modellen verkar inte riktas till oss vanliga konsumenter vad jag kan se och priset är därefter. Säkert bra grejer annars.

@slurppe99:
Den adaptern går åt fel håll men den här från samma sajt skulle antagligen passa:
http://www.waxdog.se/product.php?id_product=285
Dock kostar den över 800 kr vilket är lite väl mycket.

Har kollat Jula, Biltema, Clasohlson, Bauhaus, Krauta men de har varken slang eller adapter som passar. Nilfisk-Kärcher adpaptrar är de som finns. Det kanske inte är så konstigt att man övergått till "quick connect" lösningar - inget fel i det.

Det verkar bara vara tyska Ebay som återstår. Bara att hålla tummarna att det passar (räcker ju inte med M22 - innerhylsan med o-ring måste passa också). Lite underligt att det är så stort utbud av M22 prylar till tvättarna på Ebay när det inte finns något alls i Sverige.

Redigerat:
Jag köpte smalslang med M22-anslutning på Biltema, har spolat ett flertal avloppsstopp med den.
Anledningen till att det finns mycket M22 på tyska Ebay kan vara att Kränzle kör med just M22.

Kärcher har M22 på sina proffsprodukter och en bajonettfattning på konsumentgrejerna. Jag har skaffat två adaptrar en M22 till Kärcher bajonett och en kärcherbajonett till nilfisk. Med den upsättningen så har jag nu möjlighet att köpa kassa biltama tillbehör för sådant jag gör sällan.

Till avloppsspolning skulle jag rekomendera att skaffa en slang som sprutar både bakåt och frammåt samt har en fjäder med kula i toppen som hjälper till att komma förbi böjar. Framförallt om du har gjutjärnsrör så är det lätt att fastna om du har för spetsig ände på slangen

• Gilla
Pen
  • Laddar…
Såg nu att det finns en bättre adapter för M22 till nilfisk och sedan Nilfisk till kärchker totalt blir det en billigare och smidigare lösning. Kärchers M22 till bajonett adapter är både dyr och klumpig

Sen kan du köpa en sån här på biltema

Redigerat:
Tack toolman77 för utförlig lösning. Det första förslaget funkar klockrent men det andra hade M22 adaptern åt fel håll. Då måste jag fundera på om jag ska köpa adaptrarna plus en billig slang eller ta den dyrare passande slangen från Ebay. Adaptrarna kostar i sig mer än den dyrare slangen men fördelen är ju att man sedan kan köpa fler billiga prylar när adaptrarna väl är på plats.

Pen

peternicklas
Låt dig inte luras av den typ av spolslang. Den kan kanske hjälpa i vissa fall men den ersätter aldrig en riktig spolning.

Pen skrev:
Menar du en sådan här:

[länk]

Alltså avsedd för lågtrycksvatten. Eller har du hittat någon som du kör i högtryckstvätten?
Menar du mig så är det verkligen ingen sådan - den är precis som du säger avsedd för lågtryck.

@Norrhyttan:
Lite osäker vad du menade med svaret - går att tolka på två sätt. Kör du med högtryck eller lågtryck? Om högtryck, skulle du kunna ge en länk till slangen du köpte. ? Hittar ingen sådan på Biltema.

Redigerat:
Det var några år sedan så jag mindes fel.
Så här var det: jag var i akut behov av spolslang och hittade ingen som passade till fattningen på min dåvarande högtryckstvätt. Så jag åkte till Biltema och köpte den slang som toolman77 länkade till, plus Biltemas högtrycksslang med handtag. Slangen har M22-fattning mot pumpen och Biltemas smalslang passar i handtagets bajonett.
Inte en optimal lösning, men det var bråttom och blev billigt. Har kört ett antal stopp och vanliga underhållsspolningar med den uppsättningen.

• Gilla
Pen
  • Laddar…
C
toolman77 skrev:
Såg nu att det finns en bättre adapter för M22 till nilfisk och sedan Nilfisk till kärchker totalt blir det en billigare och smidigare lösning. Kärchers M22 till bajonett adapter är både dyr och klumpig

Sen kan du köpa en sån här på biltema
Hur skulle man med dessa adaptrar kunna få en biltemaslang att passa på en nilfisktvätt?? Biltema har ju fortfarande sin egna snabbkoppling som anslutning. Eller kan du plocka isär den kopplingen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.