20 717 läst ·
26 svar
21k läst
26 svar
Axeltapp båttrailer byte
Som sagt så botaniserade jag igenom allt vad axeltapper som jula, biltema m.m. hade för några år sedan och allt var sämre än orginaltapparna som inte heller var något bra. Jag har kollat nu och jag köpte FAD-tappar på Nima. Det är enkelt att handla från Nima, bara beställa och hämta i närmsta Swedol-butik.
http://www.nimaab.se/se/art/axeltapp.php
335spänn, plus moms.
Orginaltapparna riktade jag och bytte lager i för många år sedan och det var som sagt spårkullager i dom. Så det var verkligen inget att spara på. Allt är inte bra för att det är orginal, och det finns nog en orsakt till att dessa trailers är så billiga. Enda som är bra med Laxås tappar är attde sätter i fettnipplar från fabrik.
Ja, det är helt normalt att det väller ut fett längs axeln och att kåpan ibland släpper om man fyller på fett. Det gamla fettet måste ju ut någon stans.
Nej, du kan inte sätta en genomgående skruv längst in på axeltappen. Skruven där är det ju en dragkraft i! Det är den som håller emot momentet från hela trailerns vikt. Det måste alltså vara en gänga i axeltappen.
http://www.nimaab.se/se/art/axeltapp.php
335spänn, plus moms.
Orginaltapparna riktade jag och bytte lager i för många år sedan och det var som sagt spårkullager i dom. Så det var verkligen inget att spara på. Allt är inte bra för att det är orginal, och det finns nog en orsakt till att dessa trailers är så billiga. Enda som är bra med Laxås tappar är attde sätter i fettnipplar från fabrik.
Ja, det är helt normalt att det väller ut fett längs axeln och att kåpan ibland släpper om man fyller på fett. Det gamla fettet måste ju ut någon stans.
Nej, du kan inte sätta en genomgående skruv längst in på axeltappen. Skruven där är det ju en dragkraft i! Det är den som håller emot momentet från hela trailerns vikt. Det måste alltså vara en gänga i axeltappen.
Här är en bild på min nuvarande lösning. Skruven till vänster går igenom kärrans balk ner i det gängade hålet på axeltappen. Till höger går en annan skruv rakt igenom balken och som låses med en mutter på baksidan. Axeln ligger alltså och vilar på denna skruv, den går alltså inte igenom själva axeltappen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ok, nu var jag o köpte en ny axeltapp på jula. Den passar fint med mitt nuvarande däck. Axeln på min gamla är 30mm och på den nya är den 40mm.
Nu ska jag bara lura ut hur jag ska borra ett hål genom axeln =/
HSS borr och olja?
Nu ska jag bara lura ut hur jag ska borra ett hål genom axeln =/
HSS borr och olja?
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Hur ska du få i en 40 axel i ett 30 rör?
Jag bytte axeltappen mot en från biltema istället. 249kr men när jag testar att rotera i handen då snurrar den segt som fasen, alla i butiken gjorde de. Måste man fylla med fett direkt? Går de att öppna koppen på biltemas tapp?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
HejRolle85 skrev:
Jag undrar om du löste problemet?
Jag står inför samma sak och är väldigt intresserad om du löste problemet?
Tack på förhand
Med vänlig hälsning Nicklas
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden