Som sagt så botaniserade jag igenom allt vad axeltapper som jula, biltema m.m. hade för några år sedan och allt var sämre än orginaltapparna som inte heller var något bra. Jag har kollat nu och jag köpte FAD-tappar på Nima. Det är enkelt att handla från Nima, bara beställa och hämta i närmsta Swedol-butik.
http://www.nimaab.se/se/art/axeltapp.php
335spänn, plus moms.

Orginaltapparna riktade jag och bytte lager i för många år sedan och det var som sagt spårkullager i dom. Så det var verkligen inget att spara på. Allt är inte bra för att det är orginal, och det finns nog en orsakt till att dessa trailers är så billiga. Enda som är bra med Laxås tappar är attde sätter i fettnipplar från fabrik.

Ja, det är helt normalt att det väller ut fett längs axeln och att kåpan ibland släpper om man fyller på fett. Det gamla fettet måste ju ut någon stans.

Nej, du kan inte sätta en genomgående skruv längst in på axeltappen. Skruven där är det ju en dragkraft i! Det är den som håller emot momentet från hela trailerns vikt. Det måste alltså vara en gänga i axeltappen.

okej, jag får försöka borra mig igenom och gänga hålet.

Här är en bild på min nuvarande lösning. Skruven till vänster går igenom kärrans balk ner i det gängade hålet på axeltappen. Till höger går en annan skruv rakt igenom balken och som låses med en mutter på baksidan. Axeln ligger alltså och vilar på denna skruv, den går alltså inte igenom själva axeltappen.
IMG_2096.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ok, nu var jag o köpte en ny axeltapp på jula. Den passar fint med mitt nuvarande däck. Axeln på min gamla är 30mm och på den nya är den 40mm.
Nu ska jag bara lura ut hur jag ska borra ett hål genom axeln =/
HSS borr och olja?

Hur ska du få i en 40 axel i ett 30 rör?

Andreas_kalmar skrev:
Hur ska du få i en 40 axel i ett 30 rör?
Ja de är ett 30 rör men jag måste göra sidorna på axeln platta med vinkelslip såsom min nuvarande axel, man ser på bilden att de planat ut den med typ vinkelslip.

Redigerat:
så här hade jag behövt få axeln att se ut I tvärsnitt: Före - efter.
Untitled.jpg
Skapa konto

Jag mätte ytterdiametern på själva skruvgängang, den är 12mm. Vad är det då för en skruv, M12?

Redigerat:
Jag bytte axeltappen mot en från biltema istället. 249kr men när jag testar att rotera i handen då snurrar den segt som fasen, alla i butiken gjorde de. Måste man fylla med fett direkt? Går de att öppna koppen på biltemas tapp?

IMG_2106.JPG
Skapa konto

Redigerat:
Jag tror att axeln/ lagret redan är fyllt med fett , är du osäker kanske du kan ringa biltemas kundservice och fråga.
Fettfyllda lager och axlar brukar vara tröga när dom är nya.

ok!

den nya tappens axel är inte riktigt lika långt som orginalet. Kan man borra ett nytt hål i balken där jag markerat i rött och sätta en M12 skruv ?
IMG_2096.JPG
Skapa konto

Rolle85 skrev:
den nya tappens axel är inte riktigt lika långt som orginalet. Kan man borra ett nytt hål i balken där jag markerat i rött och sätta en M12 skruv ?
[bild]
Hej

Jag undrar om du löste problemet?
Jag står inför samma sak och är väldigt intresserad om du löste problemet?

Tack på förhand
Med vänlig hälsning Nicklas

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.