Verktyg & Maskiner
icho: Köpte en begagnad Hilti av en snickare som avvecklade firman när vi skulle bygga hus. Såg riktigt sliten ut, men den har aldrig krånglat. Den har skruvat spån på väggar och golv samt gipsat väggarna i 150m2 hushos oss, sedan lika mycket hos grannarna. Nu senast har vi byggt tre st fritidshus med den med spån i väggar och golv utan bekymmer. Ena kompisen avverkade tre olika nya
halper: [citat] Som nybliven husägare än min maskinpark ännu inte riktigt ståndsmässig. Jag har en Nilfisk-högtryck, en Bosch-skruvdragare och en häcksax från Biltema :surprised: Jag gillar att köpa kvalitetsgrejer och det är inte ofta jag säger att billigt är bättre än bra (jag skulle nog hellre sagt: "skit i att köpa skit") men i det här fallet så fungerar det verkligen om den bara
Ola C: [citat] Tack för bra svar! Jag tror det övre plasthuset är boven i dramat, kanske inte just i lagerinterfacet men där som statorn passar in. Den sitter väldigt tajt mot plasten och får plasten sig en rejäl törn kan jag tänka mig att statorns infästningsposition på påverkas. Vet du på ett ungefär hur mycket spel det ska vara mellan stator och ankare i en maskin av denna
tommib: Om du vill köpa över disk så har naturkompaniet ofta den där typen av saker, åtminstone den stora på Sveavägen.
Ola C: Jag skulle gissa på ett sågstop, eller rättare sagt hjälpreda så biten man sågar inte glider iväg, typ sånt här http://www.workbenchdesign.net/images/bench/wb16.jpg Finns det en horisontell del också som den i bilden stannar mot? Den i länken har två snurrbara stop, ett för sågning på drag (typ japansåg) och ett för sågning på traditionellt vis. I original fanns det bara en
Cheesen: [citat] Festools 18v borrskruvdragare vill jag avråda från. På firman drog vi sönder två växellådor på 5 månader... Mest 6x80 och 6x100 som maskinen arbetat med. Verkar som om maskinens växellåda är underdimensionerad. Den mycket billigare Hitachin håller bättre. Tråkigt att Milwaukeens bord inte fungerar, hade större förtroende än så för milwaukee, deras maskiner ger alltid
Frustrator: [citat] Nu tycker jag du ska göra som jag skriver och inte som jag gör ;) (för er nya, kika i min verkstadstråd för att begripa..)
Cheesen: [citat] Har en sån, den duger inte ens som brevpress. Värdelösare verktyg får man söka efter. Sulan var som ett u när jag packade upp den. Förstår inte riktigt vad man ska kunna hyvla med den.
Cheesen: [citat] Jag beställde på mellandagsrea för två år sen. 1200 kr för dessa samt tre I-boxxar med sortimentsats https://www.amazon.de/Sortimo-Werkzeugkoffer-102-374-Inklusive-Kompatibel/dp/B00V90M21K/ref=sr_1_17?ie=UTF8&qid=1545635411&sr=8-17&keywords=L-boxx&th=1 Håll koll under mellandagarna är mitt tips.
KnockOnWood: [citat] Och om man råkar träffa sig i fingret sätter man på ett häftplåster :rofl:
Tokslut: Har en Husqvarna 11hk 2stegsslunga med "servo", hade inte vilja ha en mindre fast den knappt används. Föredrar ploga infarten, går så mycket fortare fast jag använder ATV.
DennisCA: Blev en ESAB Sentinel ändå. Julklapp till mig själv!
___EM: En olja på 75-80w då, utläser jag rätt då tro? :):thinking:
andersda: Lite bättre balans i den vänstra förutsatt att man har en rimligt liten skruv.
Rowah: Nu är detta ju en väldigt gammal tråd men jag satt med den öppen och youtube samtidigt och då sammanföll intresset så att säga. Riktigt sugen att gå hem och testa göra en liknande gig själv. [MEDIA=youtube]F2J0sy9ktCc[/MEDIA]
Daaaaaniel: [citat] Super! Jättetack för din hjälp och engagemang! De 530mm du ursprungligen hänvisade till var lite för långt för vad jag hade tänkt mig. Men att kunna komma ner till ca 400 med bordet halvt uppvikt, alternativt att montera av kåpan och komma ner till till cirka 300 mm blir kanon! Återigen, jättetack!
Drsnuggels: Kan meddela att jag nu även har köpt och börjat använda en vanlig sticksåg för mitt lilla golvbygge så minimotorsågen denna tråd handlar om är något oflexibel för finlir samt att bladet är lite för tjockt. Den är säkert bra för något för den som gör mycket olika saker!
Jensa86: Jag har en sån. Kan ju inte påstå att det blir renare än med mopp eller liknande men det är ju lite roligare så det kanske blir av oftare än innan :) Sen blir det kanske inte lika blött heller så om man har någon fin parkett eller gammalt trägolv man är väldigt rädd om är det kanske bättre för golvet med. Riktigt smutsigt golv eller ordentliga fläckar som torkat in blir det
Hennke85: [citat] Snyggt bygge min sten är liknande så detta borde vara görbart, synd bara att svetskunskaperna är i princip obefintliga men det går nog att lösa. Ska skaffa mig ett par avrivare och köra på.
nino: [citat] Finns det på tex amzone så handla via Boxeez.se så får du totalkostnad direkt
Daniel_N: [citat] Det blev en heldag igår, men då blev det mest annat. Funderade lite fram och tillbaka kring anhållet, inte riktigt nöjd med någon lösning än. Påbörjade i alla fall arbetet med att göra en ny "infästningspunkt", dvs där jag kan låsa fast det skjutbara anhållet i det fasta. När jag kortar det skjutbara anhållet tror jag att det (pga att det väger mindre och har tyngdpunkten
ceson: [citat] Utsugsadaptern för sänkenheten har jag inte provat än eftersom den är alldeles ny men den är ju likadan som på min större fräs och där fungerar den bra så jag ser ingen anledning att denna mindre skulle vara sämre. De andra fungerar bra men då får man byta bottenplattan och skall man bara fräsa en kant så är frågan om man gör det (Jag gör det inte) men skall jag fräsa
Frustrator: [citat] Den billigare varianten är förstås att du svarvar en större kilremsskiva och monterar på :)
heimlaga: Såhär ser matarverket ut nu när det är färdigt: [bild] [bild]
Lime113: Hur blev ditt användande @phl ? Vet att många har velat ta avstånd från det tiltbara-bordet. Idag kör du på en annan såg väl?
nanowire: Det finns några lådor till, sys2-storlek, men inga fler inredningar så det får bli DIY till dessa. Jag tänker en för sliprondeller 150 och en för borrhammare GBH 3-28 men sedan vet jag inte. Förslag på bra användning? Kommer jag inte på något får det nog tills vidare bli ett par med liggunderlag i botten som man kan plocka ihop grejor i vid behov.
arnel: Nu är nya motorn installerad och den verkar fungera bra (än så länge)
HaendigeHerrn: Svensk ek är lurig. Av det lilla jag sågat upp med timmerjiggen så har säker 50% gått bort pga sprickor och en del kvistar. Har torkat i vedboden eller garagevinden (oisolerat) på strö i minst ett år. Björk, ask, körsbär, bok spricker betydligt minde om de torkas på samma sätt. Att måla ändträt med t.ex plastfärg förbättrar något. Bäst resultat om man fäller på vintern
ZNK: Blev det HW-RS kittet från das vaterland, tack för hjälpen och feedbacken på slangen