Behöver hjälp, sitter o suktar lite efter en kantfräs att önska mig i julklapp. Då jag har bosch uppsättning med laddare och 12v batterier är jag lite sugen på deras lilla 12v fräs (GKf 12v). Ser fruktansvärt smidig ut och täcker mitt primära behov - att fräsa kanter :)
Priset naken ca 1500:-
Efter lite youtube sökande dök dock deras nätdrivna GKF 600 upp, ungefär samma pris men verkar vara lite mer av en hybrid? Såg nämligen ut som att det går att "göra om den" till en handöverfräs också?
Hur hade ni resonerat? Är GKF 600 så pass bra den täcker behovet för kant och handöverfräsarbete i mindre skala?

Har en GKF600 men också en gammal MOF96, sedan är det ju väldigt beroende av vad du ska göra.
Men kantfräsen är den jag klart oftast använder och smidig att nyttja med enhandsfattning.
Så utifrån min användning och om jag måste välja en av dem så blir det GKF600 jag behåller.

• Gilla
Freee123
  • Laddar…
Jag har en Bosch GOF 1600 och en GKF 600. Det är nog 90% av fräsfallen som GKF 600'an används eftersom det är mest kantfräsning man har behov av. Köpte till TE 600, handöverfräshållaren, men den har jag aldrig använt........

• Gilla
Freee123
  • Laddar…
Det framgår inte vad jag ser om du har någon mer fräs.
Jag hade gått på 600an om du skall ha den som enda fräs den är mycket mer kompetent och har lite tillbehör till skillnad från den lilla som väl inte har några. Jag köpte sänkenheten till 600an som jag tänkte skulle vara som backup till min mest använda fräs en POF 500 som varit med och slitit troget i 30+ år. Jag har fräst massor med den och det funkar kanon om man tar det lugnt.
Jag har även större maskiner men använder dessa mer sällan och då mest i bord.
Bosch GKF 600 fräs med tillbehör som sänkenhet och olika genomskinliga skyddsluckor spridda på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
ceson ceson skrev:
Det framgår inte vad jag ser om du har någon mer fräs.
Jag hade gått på 600an om du skall ha den som enda fräs den är mycket mer kompetent och har lite tillbehör till skillnad från den lilla som väl inte har några. Jag köpte sänkenheten till 600an som jag tänkte skulle vara som backup till min mest använda fräs en POF 500 som varit med och slitit troget i 30+ år. Jag har fräst massor med den och det funkar kanon om man tar det lugnt.
Jag har även större maskiner men använder dessa mer sällan och då mest i bord.
[bild]
Snygg samling! Med en sån set-up kan man ju stryka modell större fräs från önskelistan känns det som

F Freee123 skrev:
Snygg samling! Med en sån set-up kan man ju stryka modell större fräs från önskelistan känns det som
Njae så långt vill jag inte gå, det verkar alltid finnas plats för fler fräsar men jag tycker att det är en bra början:)

• Gilla
Freee123
  • Laddar…
Hur fungerar tillbehören för spånsug är de värda att lägga några kronor på eller blir de lådvärmare?

A AndersS skrev:
Hur fungerar tillbehören för spånsug är de värda att lägga några kronor på eller blir de lådvärmare?
Utsugsadaptern för sänkenheten har jag inte provat än eftersom den är alldeles ny men den är ju likadan som på min större fräs och där fungerar den bra så jag ser ingen anledning att denna mindre skulle vara sämre.
De andra fungerar bra men då får man byta bottenplattan och skall man bara fräsa en kant så är frågan om man gör det (Jag gör det inte) men skall jag fräsa lite mer så byter jag.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.