Hallå ja, tappade ju fräsen i golvet häromdagen och får inte rätt på den. Startar och varvar nu upp som den ska men efter en stund (30s-1min) börjar den lukta bränt o tappar aningen i varv.

Man ser att roterande delen av motorn skrapar i den icke roterande spolen som sitter i huset (sorry jag kan inte de rätta orden men ni förstår nog). Det är antagligen fixa spolen som blivit stukad när fräsen ramla i golvet. Inget skrap när jag snurrar för hand men den verkar ta i när man kör.

Fråga 1. Är det viktigt med exakt avstånd mellan fix spole och roterande eller jag kan hamra på fixa spolen för att skapa lite avstånd

Fråga 2. Samma som 1 men med alternativet att jag sätter axeln i metallsvarven och svarvar ner roterande spolen.

En ny fix spole kostar runt 700, axel det dubbla så ska jag sabba nåt föredrar jag fixa spole

Andra tips?
@heimlaga

Närbild av en elverktygsmotor med skador på rotorn, synliga koppartrådar och mekaniska delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av elektrisk motor med synlig stator och rotor, tecken på skrapmärken där rotorn troligen har tagit i statorn.
Skapa konto

Öppen elektrisk motor med synlig rotor och stator som visar tecken på skador efter att ha tappats på golvet.
Skapa konto

Gör inget åt ankaret (den roterande delen). Det är ett rent helvete att linda om ett ankare och innan du har gjort någon ändring på det kommer du ohjälpligt att ha skråmat lindningarna så det måste lindas om. Dessutom kan järnkanterna som håller kvar ribborna som i sin tur håller kvar lindningarna i spåren bli för tunna om du svarvar av dem. Då kommer både ribbor och lindningar utflygande av centrifugalkraften då du startar motorn.
Som sagt..... var extremt försiktig så du inte skråmar lacken på lindningarna på ankaret....... av erfarenhet vet jag hur svårt det är att linda om.

Statorn (som står stilla) är relativt lätt att linda om ifall du råkar skada lindningarna så den behöver du inte vara lika extremt försiktig med.
Första frågan är om något lagerhus har fått sig en knäck i sidled?
Jag tvivlar på att själva statorn blev orund för stommen i den är en kompakt bunt tunna järnplåtar.

Om övre lagerhuset har kommit på sniskan torde det gå att pressa eller dra ut statorn ur gula plastskalet och byta skalet. Övre lagerhuset ser ju ut att vara en del av plastskalet som torde gå att byta.

Om nedre lagerhuset har kommit på sniskan är det sannolikt aluminiumgaveln som har spruckit och i så fall måste den antingen riktas och TIG-svetsas eller bytas.

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Gör inget åt ankaret (den roterande delen). Det är ett rent helvete att linda om ett ankare och innan du har gjort någon ändring på det kommer du ohjälpligt att ha skråmat lindningarna så det måste lindas om. Dessutom kan järnkanterna som håller kvar ribborna som i sin tur håller kvar lindningarna i spåren bli för tunna om du svarvar av dem. Då kommer både ribbor och lindningar utflygande av centrifugalkraften då du startar motorn.
Som sagt..... var extremt försiktig så du inte skråmar lacken på lindningarna på ankaret....... av erfarenhet vet jag hur svårt det är att linda om.

Statorn (som står stilla) är relativt lätt att linda om ifall du råkar skada lindningarna så den behöver du inte vara lika extremt försiktig med.
Första frågan är om något lagerhus har fått sig en knäck i sidled?
Jag tvivlar på att själva statorn blev orund för stommen i den är en kompakt bunt tunna järnplåtar.

Om övre lagerhuset har kommit på sniskan torde det gå att pressa eller dra ut statorn ur gula plastskalet och byta skalet. Övre lagerhuset ser ju ut att vara en del av plastskalet som torde gå att byta.

Om nedre lagerhuset har kommit på sniskan är det sannolikt aluminiumgaveln som har spruckit och i så fall måste den antingen riktas och TIG-svetsas eller bytas.
Tack för bra svar! Jag tror det övre plasthuset är boven i dramat, kanske inte just i lagerinterfacet men där som statorn passar in. Den sitter väldigt tajt mot plasten och får plasten sig en rejäl törn kan jag tänka mig att statorns infästningsposition på påverkas.

Vet du på ett ungefär hur mycket spel det ska vara mellan stator och ankare i en maskin av denna storleken/effekten/typen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.