Hallå! Har sedan tio år tillbaka haft en Roomba hemma för daglig underhållssugning. Är på min andra nu efter att morfar blev så förtjust i den att min fru gav bort min gamla …

Hur som helst, nu när vintern har kommit och man drar in rätt mycket grus och gojs i garaget så har jag i min lathet funderat på om det finns någon som använt en robotdammsugare för dylik grovstädning. Körde vår vanliga Roomba där (en hemskt dyr historia med modellnummer 960 ungefär). Det fungerade sisådär. De nya modellerna kommer med mjuka gummirullar istället för borstar som de tidigare och fungerade inte så bra på betongen. Den blev också full av en mysig blandning av puts, betongsmul, vägdamm och annat mysigt som anhopas på garagegolv. Ångrade mig direkt och efter att ha rengjort den ordentlig och bytt filter så får den inte rulla runt där nere mer.

Tänkte att någon billig modell som har bra nog sug, grundläggande schemaläggningsfunktion och som själv hittar tillbaka till sin station kunde få rulla där ett par gånger i veckan så att jag slipper göra det själv. Något förslag?

Makita har ju en som passar i garagemiljö, iaf om du har andra prylar av makita ;)

K Kaboff skrev:
Makita har ju en som passar i garagemiljö, iaf om du har andra prylar av makita ;)
Som nybliven husägare än min maskinpark ännu inte riktigt ståndsmässig. Jag har en Nilfisk-högtryck, en Bosch-skruvdragare och en häcksax från Biltema :surprised:

Jag gillar att köpa kvalitetsgrejer och det är inte ofta jag säger att billigt är bättre än bra (jag skulle nog hellre sagt: "skit i att köpa skit") men i det här fallet så fungerar det verkligen om den bara suger upp hälften av gruset på varje runda. Den ska se till att garaget ser ut som att jag sopat det för några dagar sedan, och så att jag inte behöver fundera på vårstädning. Så ska den också vara rent allmänt lite tålig så att den inte slutar fungera bara för att den rullar på skrovlig betong istället för reklamens heltäckningsmatta. Egentligen skulle jag kanske ställt en annan fråga: av de robotdammsugare som bara kostar en tusenlapp, finns det någon som faktiskt inte går sönder direkt och som fungerar någorlunda?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.