Slipmaskin motorsåg val?

1k läst  24 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Har nyligen skaffat en logosol solosåg och funderar på hur jag skall slipa kedjorna.

Inga enorma mängder trä som kommer slipas men förhoppningsvis blir det ett par stockar vart år. Har även en av de äldre elmotorerna om det spelar roll.

Frågan är vilken slip skall jag välja. Logosol har en för 2000kr vilket är lite i högsta lagret tycker jag Hur funkar de billigare maskinerna från tex jula och nätet som ligger på 300-500kr.

Någon som har erfarenhet av detta?

2. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Fila för hand med rundfil om det bara är några stockar per år.

Protte

• Laddar…
  3. J
    Medlem · Nivå 6
    Jag tycker Solosågen är notoriskt svårfilad för hand. Det är viktigt att få alla tänder lika långa och vassa så att den inte drar snett. Man kan möjligen skärpa till en kedja lite lätt för hand en-två ggr mellan maskinslipningarna. Men bara min åsikt.

4. J
    Bannad · Nivå 10
    Har en från B-tema fungerar perfekt . lite noga med att ha kedjan på plats

5. H
    Hobbysnickare · Nivå 5
    Jag har en COtech kedjeslip, levererad av Logosol, dvs inte den dyra de säljer nu. Kostade runt 600 för ett antal år sedan om jag kommer ihåg rätt. Har slipat om kedjor till klyvkedja med den utan problem. Har även slipat vanliga kedjor som körts i sten :(. Man får inte ta för mycket åt gången bara. Så den duger.

6. H
    Medlem · Nivå 17
    Jag har alltid filat motorsågskedjorna för hand och de brukar gå tillräckligt rakt för att man utan problem skall kunna såga långdraget då man timrar.

En sak att komma ihåg är att din kedja skall filas rakt över och inte med någon vinkel som man har på vanliga motorsågskedjor som man kapar med.

7. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 10
    När jag köpte mitt sågverk så köpte jag även en Oregon kedjeslip.
    Det var en bra investering!
    Instruktionen säger att det ska vara 5graders vinkel på slipningen.
    Då svärdet inte har någon kompenserande chaufför så är det viktigt att alla skär är likadana för att inte dra snett.
    Köp en bra slip så gråter du bara en gång :)

8. hsd
    Medlem · Nivå 11
    Fila för hand i första hand, när man fått in lite rutin går det kvickt
    Märker man att filningen gett olika resultat så ta kjedjeslipen som är utmärkt för att få alla tänder likformade
    Glöm inte ryttarna, sitter mellan tänderna och besgtämmer hur mycket varje tand biter

Jag har själv köpt en kedjeslipmaskin från jemofix ,liknande de som finns på jula å classe, och den fungerar utmärkt

• Laddar…
  9. S
    Medlem Nivå 1
    Många säger att det är viktigt att logosolkedjan blir jämnt slipad och en maskin med anhåll borde vara överlägsen handslipen, även en billig sådan?

10. S
    Medlem Nivå 1
    Tycker du att den blir jämn på båda sidorna? I mitt tycke så borde en maskinslip vara överlägsen handslipning när det gäller jämnhet nästan oavsett vilken kvalitet det är. Har kollat på slipmallarna från STIHL 2in1 men de verkar ganska specifika för vilka kedjor de kan slipa och även där blir det samma problem att det är svårt att få dem helt jämna.

11. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 15
    Det beror helt på vilka toleranser slipmaskinen håller och hur bra man är på att slipa handhållet.
    Personligen hade jag börjat med att testa slipa för hand (när jag kör handslipat på min vanliga motorsåg märker jag ingen skillnad mot när jag lånat kompisens slipmaskin..). Hade det inte blivit bra hade jag letat efter en maskin, och då kan man känna på den och se så den inte glappar mer än vad man själv vinglar..

12. hsd
    Medlem · Nivå 11
    Förr lämnade jag in kjedjor till professionell slipning och visst blev det bra men den riktiga skärpan kom inte förrän jag själv filat lite på tänderna, vad det beror på vet inte jag

13. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 10
    Har samma erfarenhet, efter slipning handfilar jag den sista skärpan.
    Kanske pilotfel, eller så är skivan för grov för att få till riktigt vasst.

14. S
    Medlem Nivå 1
    Såg att Harald nyborg skall stänga sina butiker så de säljer ut allt med 25%rabatt. Vet att deras slip är samma som harbor freight i USA och den har fått helt ok reviews

300kr känns helt ok så skaffar mig en sådan att börja med och så får vi se hur det går :)

15. H
    Hobbysnickare · Nivå 5
    I och med att man måste ställa in rätt vinkel tvärs kedjan själv, så är resultatet beroende på hur väl man lyckas. Skalan är tyvärr inte så noggrann. Jag fick hålla på att försöka mäta och prova. Lyckades tydligen tillräckligt bra eftersom jag inte hade problem med sneddragning när jag körde Logosols timmerjigg. Kan nämna att jag också provat handhållen Dremel med slipjigg. Inte så lätt att hålla rätt hela tiden, så det har jag lagt ner. Bästa resultat, oavsett om det gäller klyvsågning eller trädfällning, ger en grundslipning med maskin och seda 3 tag med diamantfil på varje tand vid varje tankning. En filmall underlättar.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: