H heimlaga skrev:
En hyvel är idealisk för ändamålet...... fast den modellen som du länkade till fungerar inte. Jag kan åstadkomma bättre yta med yxa än med en sån där låtsashyvel.
Ja. Jag var lite rädd för det.

Tyvärr måste hyvlar vara av relativt hög kvalitet och rätt vässta och rätt inställda för att fungera.
Bernieberg Bernieberg skrev:
Vill minnas att den större såg ut som en ren skalning av den mindre. Men kika i butik så ser du om det är något att ha. Det värsta som kan hända är att det uppstår ett verktygsbehov och det är ju inte så pjåkigt heller :)
Hoppas du ha rätt. Jag gillar inte att slipa så jag slipper helst.

Det finns en gitarrbyggare i England som heter Ben Crowe som kan allt om hyvlar, Crimsonguitars.com och dessutom har han en youtubekanal med mycket innehåll. Han har en stor samling hyvlar, stämjärn, sickelstål etc. Han har gjort många videoinslag om slipning, inställning och användning av dessa, väl värt att se även fast man inte snickrar musikinstrument

• Gilla
Maggi_68
  • Laddar…
Cheesen
Maggi_68 sralismazgalis skrev:
Hej jag behöver göra en jätteenkel sak, nämligen att hyvla bort den spetsiga delen på en trekantslist i furu men jag har ingen aning om hyvlar. Funkar denna?
[länk]
tack på förhand
M.
Har en sån, den duger inte ens som brevpress. Värdelösare verktyg får man söka efter. Sulan var som ett u när jag packade upp den. Förstår inte riktigt vad man ska kunna hyvla med den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.