Halloj.

Jag har två gamla maskiner som jag nyligen köpt och som jag avser att hålla smorda och i ordning.

Den första är en C-tappborr från Ayen och den andra ett matarverk från Holzher. Jag har manual i nyskick till c-tappen med smörjschema och oljetyper, den kan inte varit bläddrad mycket i. Dock ingen till matarverket men jag söker runt. Minns att jag smorde såna här nipplar (?) när jag jobbade som CNC-operatör för många år sen men minns inte alls vad för typ av pump/verktyg vi använde.

Många här vet säkert så jag lägger upp lite bilder.

• Närbild på en gammal Ayen C-tappborrmaskin, fokus på en smörjnippel markerad med röd ring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smörjnippel på en äldre maskin med texten "OEL" på metallen, indikerar oljepåfyllning.
    Skapa konto
J
Om jag inte minns fel , länge sedan , det går att trycka på piggen , den sjunker in och blir som en backventil .,

Smörjspruta liknande denna med rätt näsa:
032wXWxc9A4w
Hittar du en gammal i gott skick brukar de vara bättre kvalité än en nytillverkad.
En vanlig användning är ändtrissan i svärdet på en motorsåg.

Fotografen Fotografen skrev:
Smörjspruta liknande denna med rätt näsa:
[bild]
Hittar du en gammal i gott skick brukar de vara bättre kvalité än en nytillverkad.
En vanlig användning är ändtrissan i svärdet på en motorsåg.
Sedär. Tack!
Ska börja leta

J
E ___EM skrev:
Jag det är jag med på men vad smörjer man med då? :D
Det står oil men du får kika lite om det är en oljetank under , men tror inte det ska nog vara fett , vanligt konsistensfett
som köpes i tub och flyttas över duger bra ,

Finns någon sorts adapter till vanlig smörjpump av denna sort?
Svar nej ingen adapter finns , det måste vara en sådan som visade , man trycket mot nippeln

• Gilla
___EM
  • Laddar…
Kan inte detta va nåt då?

• Fettspruta av metall med tillbehör, bestående av slang och munstycken.
    Skapa konto
  • Gilla
jojo123
  • Laddar…
J
Sökte själv hittade inget :( men den där har två olika , bara byta om det behövs , du är hemma som det kallas :D

Tycker dock att den ser väldigt spetsig ut, den delen som är längst ut på delen längst ner på bilden. Finns det olika varianter/dimensioner av denna sort antar jag, men det kanske räcker att byta ut det yttersta munstycket? :D

J
Det gör nog inget att den är spetsig , den ska ner i hålet och fettet pressas ner

Okej. Krävs det mycket tryck?

Annars kanske en sån här räcker till?

• Manuell oljespruta med flexibel slang och spak.
    Skapa konto
J
Det är en oljekanna . Det beror nog på vad om ska ner olja eller fett , den kan inte trycka ner fett utan bara rinnande smörja .
Men det står oil på ena stället , om du kollar noga runt dom ventilerna så kan det gå att se om det fett runt dom , tycker det ser ut som skit av smörja runt , Det beror helt på vad det är för lager där , kullager så är det fett , glidlager så är det olja till en viss nivå
Det sistnämnda så bör det vara ett nivåglas någonstans

Blev fundersam över detta själv. Det står oil men det finns inga nivåglas eller något sånt och ställena som ska smörjas är gängstänger och dylikt som höjd/djupjusteringar görs på. På matarverket finns det nivåglas på ett ställe men resten är nipplar av den sort jag fotat och jag antar det är fett som ska in där för det är hjullager och kugghjul på de ställena.

J
E ___EM skrev:
ställena som ska smörjas är gängstänger och dylikt som höjd/djupjusteringar görs på
Där ska det vara fett , det du ska se upp med är om det kommer fett på gängorna utanför inkappslingen , då kan det bli en gegga som gör att dom så småningom fastna fastna , gå trögt o.s,v Jag har en såg med höj och sänkbar klinga , där sätter sig spån och det är H-E att få bort det när det har pressats in i gängorna , och går knappt att röra , men din maskin är kanske bättre där

Jag har skickat ett mail till Ayen och frågat om rätt smörjmedel så jag hoppas på svar under morgondagen :)(y)

• Gilla
jojo123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.