Hej alla!
Jag har en äldre/enklare träsvarv där man reglerar varvtalet med att flytta en kilrem mellan olika remskivor. Tyvärr är lägsta varvtalet som hår att åstadkomma runt 800 rpm vilket är för mycket om jag vill svarva något större ämne eller något med lite obalans i början...
Skulle man kunna fixa någon form av varvtalsreglering till den tror ni? Med någon enkel "box" med ett vridmotstånd man bara pluggar "på sladden"?
Svarven är en 230 Voltsvariant med en motor på en halv hästkraft, det är mer eller mindre allt som står på typskylten, ja förutom Made in Taiwan ;-)
/Rikard
Jag har en äldre/enklare träsvarv där man reglerar varvtalet med att flytta en kilrem mellan olika remskivor. Tyvärr är lägsta varvtalet som hår att åstadkomma runt 800 rpm vilket är för mycket om jag vill svarva något större ämne eller något med lite obalans i början...
Skulle man kunna fixa någon form av varvtalsreglering till den tror ni? Med någon enkel "box" med ett vridmotstånd man bara pluggar "på sladden"?
Svarven är en 230 Voltsvariant med en motor på en halv hästkraft, det är mer eller mindre allt som står på typskylten, ja förutom Made in Taiwan ;-)
/Rikard
Inte på rak arm... Sonen köpte den här till metallsvarven. Jag tror den kostade 1200:-. Men det är ju en för 3-fas och drygt 2kW.
Den är ju CE-märkt, så det kan väl inte bli fel?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är ju CE-märkt, så det kan väl inte bli fel?
En sån här kanske?
http://www.vfdmaster.com/sell-16923...motor-single-phase-220v-240v-1-5kw-1500w.html
Finns både på ali och Amazon för runt $140.
http://www.vfdmaster.com/sell-16923...motor-single-phase-220v-240v-1-5kw-1500w.html
Finns både på ali och Amazon för runt $140.
Båda du visar går bra om det är trefasmotorer man vill driva, både vid tre och enfasmatning till respektive omformare.
Ska man som TS köra enfasmotor blir det lätt lite annorlunda. Motortypen har en karaktäristik som gör att de ofta degraderas mer än trefaskusinerna vid variation av frekvensen. Och är det av typen med kondensator kan även den ta stryk pga grundfrekvensen för PWM som ligger högre än vad många motorkondingar är avsedda för med ökade inre förluster som följd.
Och även många lågpris omformare har skydd mot att lägga last bara över två faser ut som inte alltid går att parametrera bort. Så man bör se upp och kolla lite innan man försöker köra en motor likt TS med omformare.
Ska man som TS köra enfasmotor blir det lätt lite annorlunda. Motortypen har en karaktäristik som gör att de ofta degraderas mer än trefaskusinerna vid variation av frekvensen. Och är det av typen med kondensator kan även den ta stryk pga grundfrekvensen för PWM som ligger högre än vad många motorkondingar är avsedda för med ökade inre förluster som följd.
Och även många lågpris omformare har skydd mot att lägga last bara över två faser ut som inte alltid går att parametrera bort. Så man bör se upp och kolla lite innan man försöker köra en motor likt TS med omformare.
Tack för er hjälp, men jag tror det lutar åt att jag lämnar den här svarven som den är... det verkade dels vara lite för "tekniskt" för mig och känns lite halvknasigt att spendera så pass mycket pengar på en svarv jag betalt 300kr för 
Så jag tar nog och fortsätter använde den här svarven som den är och kanske skaffar en bättre/kraftiga maskin i framtiden.
Men tack för hjälpen!
/Rikard
Så jag tar nog och fortsätter använde den här svarven som den är och kanske skaffar en bättre/kraftiga maskin i framtiden.
Men tack för hjälpen!
/Rikard
Verktygstokig
· Halland
· 8 317 inlägg
Den billigare varianten är förstås att du svarvar en större kilremsskiva och monterar påR rikard454 skrev:Tack för er hjälp, men jag tror det lutar åt att jag lämnar den här svarven som den är... det verkade dels vara lite för "tekniskt" för mig och känns lite halvknasigt att spendera så pass mycket pengar på en svarv jag betalt 300kr för
Men tack för hjälpen!
/Rikard
Klicka här för att svara