Hej,

Ska bygga en bänk för en pelarborr och vill att en framtida Makita 2012NB Planhyvel ska kunna förvaras under. Behöver därför veta hur mycket plats maskinen behöver. Har försökt att konsultera instruktionsmanualen som finns tillgänglig för nedladdning, men utan att hitta svar där.

Med spånkåpan på, hur kompakt kan man göra maskinen?
Med spånkåpan monterad, kan man väl bara vika upp inmatningsbordet, och ej utmatningsbordet ( ? ) Hur lång/djup blir maskinen då?

Stort tack på förhand! :)

// Daniel

J
Det stämmer att man bara kan vika upp inmatningsbordet med spånkåpan monterad. Gällande måtten kan jag återkomma ikväll när jag har kommit hem från jobbet.

Jag vet inte hur måtten är angivna i manualen, men en sak som det kan vara bra att ta hänsyn till om man ämnar bygga in hyveln är veven. Den går visserligen att fälla ner, men det är rätt bekvämt om den kan vara uppfälld då maskinen blir lite smalare då (vevens knopp sticker ut på sidan i nerfällt läge). Dock blir ju maskinen i gengäld lite högre med veven uppfälld.

Det sista lät rörigt, du får fråga om du inte fattar vad jag skrev...

Bästa svaret

J
Då ska vi se...

Om spånhuven är monterad så blir maskinen ca 530 mm lång (i hyvlingsriktningen). Vidare blir den ca 500mm bred, stosen på huven sticker ut lite på sidan av maskinen.

J johan_81 skrev:
Då ska vi se...

Om spånhuven är monterad så blir maskinen ca 530 mm lång (i hyvlingsriktningen). Vidare blir den ca 500mm bred, stosen på huven sticker ut lite på sidan av maskinen.
Supertack verkligen!
Dessvärre är det inte angivet hur måtten är tagna. En liten måttskiss från tillverkaren gjort livet enklare.
Så uppskattar verkligen att du kunde hjälpa mig!

Du nämner veven, hur hög är maskinen inkl veven?

Går det inte ens att vinkla upp utmatningsbordet lite, kanske ca 45 grader, tills det tar i spånutsugskåpan för att på det sättet göra maskinen ännu mindre?
Tanken är att bygga en möbel med ett utdragbart hyllplan som maskinen står på. När hyllplanet väl är utdraget så kan jag vika ner borden för användning. Skulle verkligen vilja "möbeln" så liten som möjligt, men det fortfarande självklart får plats.
Så om du orkar ta fram tumstocken igen så vore jag otroligt tacksam!

• Gilla
kristofo
  • Laddar…
J johan_81 skrev:
Då ska vi se...

Förresten, är du nöjd med maskinen? :)

J
Då ska vi se...
Det som styr hur mycket man kan vika upp bordet med spånhuven monterad är kuttern. Ju högre kuttern är ställd, desto mer går bordet att vika upp. Med spånkåpan monterad och kuttern i toppläge så kan man vika upp bordet så att maskinen blir ca 400mm i längd. Dock kommer bordet inte att stanna kvar i halvuppfällt läge, de stannar bara i topp- och bottenlägena. Om kuttern å andra sidan är i sitt bottenläge så är maskinen i princip lika lång som när bordet är helt nerfällt.

Höjd inklusive uppfälld vev är ca 470mm.

Hade jag varit som dig hade jag nog övervägt att förvara maskinen med spånhuven borttagen och sedan montera på den när hyveln ska användas. Huven är fäst med två fingerskruvar och det tar inte många sekunder att montera den. Så gör jag för övrigt själv och jag har aldrig irriterat mig på att jag behöver montera av och på huven.

Ja, jag är nöjd med maskinen. Jag har ingen erfarenhet av liknande maskiner, men jag tycker att slutresultatet blir bra och jag upplever maskinen som lätt att ställa in exakt. Byggkvalitén bedömer jag också som hög.

J johan_81 skrev:
Då ska vi se...
Det som styr hur mycket man kan vika upp bordet med spånhuven monterad är kuttern. Ju högre kuttern är ställd, desto mer går bordet att vika upp. Med spånkåpan monterad och kuttern i toppläge så kan man vika upp bordet så att maskinen blir ca 400mm i längd. Dock kommer bordet inte att stanna kvar i halvuppfällt läge, de stannar bara i topp- och bottenlägena. Om kuttern å andra sidan är i sitt bottenläge så är maskinen i princip lika lång som när bordet är helt nerfällt.

Höjd inklusive uppfälld vev är ca 470mm.

Hade jag varit som dig hade jag nog övervägt att förvara maskinen med spånhuven borttagen och sedan montera på den när hyveln ska användas. Huven är fäst med två fingerskruvar och det tar inte många sekunder att montera den. Så gör jag för övrigt själv och jag har aldrig irriterat mig på att jag behöver montera av och på huven.

Ja, jag är nöjd med maskinen. Jag har ingen erfarenhet av liknande maskiner, men jag tycker att slutresultatet blir bra och jag upplever maskinen som lätt att ställa in exakt. Byggkvalitén bedömer jag också som hög.

Super!
Jättetack för din hjälp och engagemang!

De 530mm du ursprungligen hänvisade till var lite för långt för vad jag hade tänkt mig.
Men att kunna komma ner till ca 400 med bordet halvt uppvikt, alternativt att montera av kåpan och komma ner till till cirka 300 mm blir kanon!

Återigen, jättetack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.