2 359 läst ·
26 svar
2k läst
26 svar
Sökexpert sökes (eller ja, egentligen aluprofil)
Här är lite bättre bilder. Anhållet är tvådelat. Det finns ett fast anhåll med urslagsskydd längst in mot kuttern och sen drar man ut resten av anhållet lagom långt för att någon av flip-stoppen skall passa. Skalan stämmer med det första stoppet och sen adderar de andra 1m för varje. Man kan alltså dra ut anhållet till drygt 3m.
Det fanns, när maskinen köptes ny, 2 längder på anhåll, varav detta är det längre. Normalt sett behöver vi dock sällan längre än 2,3 meter. Och ett mindre anhåll hade gett oss bättre plats runt maskinen, väldigt önskvärt.
Därför var min tanke att köpa en bit profil och tillverka ett nytt (det fanns inte att få som reservdel längre). Det var, som synes, inte helt lätt att få tag på.
Funderar därför på att såga av nuvarande anhåll så att det når ut max 2,3m och sen skaffa en lös profil vilken som helst att bulta på den utdragbara profilen så att man kan få ytterligare 1m utstick när det behövs. Att det tar 5 minuter att bulta på den gör inget, är så pass sällan det behövs.
Men jag tar gärna emot andra tankar!
Det fanns, när maskinen köptes ny, 2 längder på anhåll, varav detta är det längre. Normalt sett behöver vi dock sällan längre än 2,3 meter. Och ett mindre anhåll hade gett oss bättre plats runt maskinen, väldigt önskvärt.
Därför var min tanke att köpa en bit profil och tillverka ett nytt (det fanns inte att få som reservdel längre). Det var, som synes, inte helt lätt att få tag på.
Funderar därför på att såga av nuvarande anhåll så att det når ut max 2,3m och sen skaffa en lös profil vilken som helst att bulta på den utdragbara profilen så att man kan få ytterligare 1m utstick när det behövs. Att det tar 5 minuter att bulta på den gör inget, är så pass sällan det behövs.
Men jag tar gärna emot andra tankar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag tror på såga av, spara den avsågade biten och konstruera ett listigt skarvstycke för att snabbmontera tillbaka den avsågade biten de tillfällen den behövs. Kanske kan den rentav sitta på gångjärn, fälla in under det fasta anhållet, fästa med magneter, och sedan slajda in ett skarvstycke som sitter i den ena eller andra biten. Skruva fast med en eller två rattar. Tänk skarvstycke för sågskenor. Kan det fungera?
Kan du inte göra nåt liknande incra miter 1000hd? Där löper förlängningen inne i anhållet, som ett skjutbart skarvstycke. Du behöver bara en liten stump riktigt anhåll som passar flipstopen, resten är utskjuten förlängning.
Det borde kunna funka riktigt bra! En kraftig profil som löper inne i den "yttre" delen av anhållet och som bara skruvas fast med två skruv. Den lösa delen kan hänga på väggen eller ligga uppe på maskinen, används som sagt sällan. Tror jag fixar denna lösning i helgen.mattiasp skrev:
Jag tror på såga av, spara den avsågade biten och konstruera ett listigt skarvstycke för att snabbmontera tillbaka den avsågade biten de tillfällen den behövs. Kanske kan den rentav sitta på gångjärn, fälla in under det fasta anhållet, fästa med magneter, och sedan slajda in ett skarvstycke som sitter i den ena eller andra biten. Skruva fast med en eller två rattar. Tänk skarvstycke för sågskenor. Kan det fungera?
Det behöver desssutom inte bli superkraftigt, såhär långt ut är anhållet bara till för att ge rätt längd, det behöver ej ge stöd åt ämnet.
Denna variant är väldigt lik den jag har på justersågen. Den tror jag hade funkat fint om det inte vore så att både flip-stop och låsskruvar för låsningen mot den andra delen av anhållet löper inne i profilen och blockerar en teleskoparm. Men jag tror att en enkel metersbit som jag skruvar av/på uppfyller mina krav fint!Ola C skrev:
Så nu letar jag efter en ny profil...Antingen i stål eller alu. Antingen ett fyrkantsrör eller ett vinkeljärn. Problemet är måttet...33x44 är hålrummet. Å andra sidan måste jag inte fylla ut det, ett fyrkantsrör 30x40 i ena hörnet borde kanske kunna funka. Fast det känns bättre om det är helt fyllt och man bara trär på förlängningen. 33x44 lär jag ju inte hitta
Lämplig stålprofil och som du skruvar fast shims på med försänkt skruv. Shims i stål, alu, POM eller ask, kanske. Asken har lägre temperaturutvidgning längs fiberriktningen än alu och plast. Ask har du hemma.
Jag tror att det slår sig om man svetsar. Sen kan du visserligen rikta profilen i en hydraulisk press, men det är en del jobb om det ska bli bra. Sen har jag kanske överdrivna precisionskrav, som du vet. Ja, alltså @Daniel_N känner till mina laster. Vissa av dem.tommib skrev:
Jag tänkte mest att man skulle loppa fast bitar av plattjärn som shims, men din idé med träshims är bättre.
Utgå från 30x40 stålrör, borra och gänga hål på lämpliga platser, tillverka lagom stora shims av lagom hårt trä och skruva fast med försänkt maskinskruv. Fördelen är att man enkelt kan slipa in passformen på träshimsen och om de blir glappa kan man snabbt (ja, inte jag då men Daniel_N är nog snabb) göra nya.
Utgå från 30x40 stålrör, borra och gänga hål på lämpliga platser, tillverka lagom stora shims av lagom hårt trä och skruva fast med försänkt maskinskruv. Fördelen är att man enkelt kan slipa in passformen på träshimsen och om de blir glappa kan man snabbt (ja, inte jag då men Daniel_N är nog snabb) göra nya.
Produkter som diskuteras: "maskinskruv"
Maskinskruv
Maskinskruvar är skruvar som är särskilt avsedda att användas med kraftverktyg som skruvdragare, vilket gör dem till ett effektivt val för många olika material och tillämpningar. Dessa skruvar har ofta robusta gängor som är utformade för
Läs mer
Det blev en heldag igår, men då blev det mest annat. Funderade lite fram och tillbaka kring anhållet, inte riktigt nöjd med någon lösning än. Påbörjade i alla fall arbetet med att göra en ny "infästningspunkt", dvs där jag kan låsa fast det skjutbara anhållet i det fasta. När jag kortar det skjutbara anhållet tror jag att det (pga att det väger mindre och har tyngdpunkten närmare maskinen, dvs mindre vridmoment) gå ratt skjuta det lite längre åt, därav behovet av en ny infästningspunkt.mattiasp skrev:
Egentligen behöver inte den "påbultbara" förlängsningsdelen sitta så väldigt precist i linje med den befintliga, det är bara en längdstopp och själva linjeringen och infästningen av ämnet händer inne vad det fasta anhållet ändå. Hade tom funderingar på att fräsa ner den påbultbara delen 1mm så att den garanterat inte påverkade linjeringen av biten - att den yttersta delen har kontakt med ämnet i annat än längsled är helt onödigt egentligen.
Idag har jag (nästan 100% i alla fall) varit ledig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden