Verktyg & Maskiner
FredrikR: [citat] Här har du ett Youtubeklipp som beskriver det. [MEDIA=youtube]uD_hsKBPA6E[/MEDIA]
mattiasp: Ja, hälsoaspekten är en sak, men anledningen till att jag inte rekommenderar starka baser eller syror är att det påverkar hårdmetallen. Baser etsar på WC och syror på Co, och möjligen även lödningen. Alkoholer och organska lösningsmedel är ofarliga för hårdmetallen, men har andra praktiska nackdelar. Ska man rengöra i vattenlösning bör det vara någorlunda PH- neutralt.
Lime113: Tack för snabbt svar! :) Det som väl ligger närmast för mig i framtiden är Luna-maskiner. För de typiska job-site sågarna med T-spår (Bosch GTS, Dewalt 7**, osv) fungerar väl aldrig med rektangulär Incra-skena? Fann även denna tråd som berör skenan. Väntar på leverans från Incra...
MrX42: Läste manualen en gång till på dator och konstaterade samma sak.
siggebo: [citat] Det är ett väldigt generöst sätt att beskriva en enkel kaskadregulator. Det finns inget optimerande i det hela. Det är konstant ström med börvärde satt av en temperaturregulator.
Matte_Nörden: [citat] Tack! Jag misstänkte att det var något sådant. Jag funderar vidare under helgen och gör ett köp i veckan som kommer.
pleqtiz: Verktygsvaruhuset har bra pris på sin 18v multimaskin, med det sagt så tror jag att den borstlösa multimaskinen snart är här från makita"har varit ritningar ute på webben över den".. är det nu till veckan eller nästa vecka dom håller en stor verktygsmässa därborta över pölen.. World of concrete och där ska tydligen Makita visa upp massor med nytt.. Nytt batteri hörde jag nåt
optimum: Kanonbra. På jobbet använder vi en hel del sådant här och köper i "dyra butiken" idag. Värt att kolla upp prisbilden på dessa.
Björn Melander: Just ja, bra du påminner mig då jag helt förträngt detta. Jag ska ge det ett försök igen inom kort och då blir det troligen en skena i något plast / kompositmaterial med någon justeringsgrunka.
roli: Att en bildfil eller likvärdigt skulle ligga kvar med samma adress i över 10 år brukar inte vara vanligt. Konton avslutas, adresser ändra mm mm mm. 10 år är en lång tid på internet......
Lime113: Jag köpte en identisk pelarborrmaskin med TS fast det stod King på den (i rött) :) det enda dåliga är att i bland när man slår på den på vrider bordet och huvudet i förhållande till varandra. Kan hjälpa att bara spänna åt allt. Jag tror jag gav 900 kr.
toolman77: Ta av nosen och känn efter var den kärvar. Jag hade problem med att den svarta plastbiten som täcker fjädern på ovansidan kärvade. Nu kör jag utan den och kärvandet har upphört
pleqtiz: Nu lånar jag denna tråd lite av Daniel ;) Ska oxå bygga materialställ men för fullstora skivor, funkar det om jag har 45/70-5mm järnrör som stolpe och liggdel? stolpe 2 meter hög och dem som är liggande en meter.. ska vara tre till 4 liggande på varje stolpe och det blir 4 stolpar.. även en vinkel 45 gradig längst in mellan stolpe och liggande del som förstärkning. nån som förstog
Lars48: Den här skruvdragaren är den mest smidigaste jag har haft. Funkar kanon bra för lätta saker, montera Ikea möbler, hänga upp en tavla eller gardinstång och dylik. Kostar inte mycket, inkl laddare, får plats i byx fickan. [bild]
furukvist: [citat] För att svara på första inlägget så har jag inte provat de du länkar till själv. Men både Boschen och Makitan har jag använt och varit riktigt nöjd med. Hade jag inte haft så mycket verktyg skulle jag satsa på makitan då man kan köpa till mer verktyg för pengarna. Annars hade jag valt boschen idag. Lycka till och berätta gärna vad det blev!
Hca: Hej Tack för ditt svar. Tanken är att inte skapa en liten industri, farbror är pensionär och skall göra lite småjobb. När det gäller lite längre stycken så finns det en gammal vändbar Elu att ha som kap/ger, den duger till det. Vill slippa att vända å såg då Metabo 254 som ett alternativ / kombo
MrX42: [citat] https://www.proffsmagasinet.se/verktyg/tillbehor/styrskena/festool-fs-sp-1400t-splitterskydd
VidarH: Hål lagar man. Om och om igen. ;) Knappar brukar vara för knivar och måttband. Daisychains är för vad man vill. Jag har måttbandet där om fickan är full med skruv. Jag har även haft hölster till IXOn i daisy om det varit bättre än i bältet. Det jag har i fickorna är en blandning av sådant som jag har nytta av lite då och då som jag inte orkar leta efter och sådant jag använder
Bengan Wellsale: Hej! Har i dagarna fått hem en ny fin såg, GCM 12 GDL. Lite ovant med storleken, men det funkar! Men, ett problem som jag aldrig hade på GCM8-an, är att när man vinkelsågar en plankände i t.ex 30 grader, MEN sågar bara den övre halvan så nederdelen fortfarande är 90 grader, så skickar den iväg stumpen med en smäll in i väggen bakom. Bosch gör det enkelt för sig, och tycker jag
Snick-snack: När jag pressar bakre delen av sågen mot skenan så minskar det sneda snittet. Inte helt borta, men mer accepterbart. Kan nog vara så att det finns att litet glapp mot skenan i bakkant och när jag tidigare förde sågen framåt drog jag den lite snett. Jag får nog leva med det glappet. Det kanske är det som är kvalitetsskillnaden på skenor från gröna och blå serierna från Bosch? Min
Bjornanst: [citat] Precis, gjorde det när jag skulle gera med lutning. Klingan verkar dock ha klarat sig bra, och det var originalklingan. Näpp, en gång är ingen gång och det kommer inte att hända igen. ;)
prototypen: En borrstäm går TRÖGT, inte helt bra för borrmaskinen. Investera hellre i ett kordinatbord och fräs dina tapphål, blir som en långhålsborr. Fräsning förutsätter att du kan låsa fast morsekonan, vilket kan vara svårt på gamla maskiner. Protte
mattiasp: Ingen erfarenhet, men han heter Peter Parfitt, och har kanalen New Brit Workshop för den som vill kolla på tuben.
Workingclasshero: Godmorgon Det här verktyget verkar grymt, är det så? Tror jag ska beställa mig ett. [MEDIA=youtube]WZaJ7l3Dvqg[/MEDIA]
Gimp: Ta bort hela låsknappen och aluminiumkåpan, det brukar sitta 2 eller 4st skruvar som håller aluminiumkåpan som den röda knappen sitter i, bakom den är axeln oftast planfräst så att man kan använda en fast nyckel (typ 12mm) Den röda knappen är oftast en plåtbit som är som ett U som blir deformerad om man har dragit lite för hårt. Sen kan man dra fast allt mycket hårdare vilket kan
Andreas Lundgren: Tack! Det verkar ju rimligt med spånutsuget. Jag kan tillägga att den jag köpte var en "Scheppach Planhyvel Hms 850". Jag bygger ett garage nu, när jag kikar på begagnade maskiner verkar det ju smart att dra in 3-fas och installera en stationär dammsugare i garaget. :-)