automatisk skruvdragare

1k läst  26 svar

1. K
    Medlem Nivå 7
    Jag kan inte namnet på produkten med de jag behöver är en skruvdragare med magasin för att skriva fast typ gipsskivor m.m. den måste ha batteri. Några bra tips på en bra maskin?

2. Lizzardo
    Husägare Nivå 5
    Automatskruvdragare är vad du söker.
    Hiltis variantet brukar vara klart överrepresenterade bland yrkesfolk

3. mattiasp
    Moderator · Nivå 17
    De brukar benämnas skruvautomat hos återförsäljare.

Hilti har som sagt bra rykte. Festools är bra. De har en modell med 2500 rpm som är mer mångsidig och klarar golvspån, trall och väggskivor, därtill har de en modell med 4500 rpm som är snabbare, men bara klarar väggskivor. Makita är kända för att krångla, men det är möjligt att det finns modeller som är bättre.

Om du har maskiner med en viss batterityp kan du se om det finns en skruvautomat på den tillverkarens program. Det brukar spara några tusen.

Skruvautomater sparar tid relativt en gipsskruvdragare om det är relativt stora ytor som ska skruvas. Krånglar automaten äts tidsbesparingen upp snabbt.

Jag har en Festool 2500 rpm som fungerar utmärkt. Det enda jag har att invända är att man lätt kommer åt knappen för reversering, men det är nog en vanesak.

Skruvning med automat kräver lite tillvänjning, i alla fall för mig, men jag ska tillägga att jag bara har använt den för golvspån hittills. Golvspån borde vara det svåraste man kan göra med en skruvautomat, pga långa skruvar på 55 mm och ett kompakt material med hård yta. Man får trycka hårdare än man tror och aldrig tveka. Tvekar man slinter det. Det påminner mig om att jag ska beställa hem fler bits till maskinen.

4. slacker
    Verktygstokig · Nivå 16
    Billig men bra - Makita DFR550
    Mellandyr men skitbra - Fein ASCT18M
    Dyrast men superbra - Festool DWC4500

Har du något märke sedan tidigare där du kan använda samma batteri?

Jag har personligen gått på sladd-varianten vad gäller gipsautomat av märket Makita och skruvat 10000-tals skruv med den innan matningen började rackla lite och jag klev över till Fein som nu även den gått 10000-tals skruv och fortfarande levererar.
    Provat Hilti men var inte imponerad över just den maskinen, högljudd som få (Sladd-modellen)
    Även kört Festool och det är väl den som imponerat mest hittills men funktionen att man kan hålla knappen intryckt och maskinen startar när den kommer mot materialet - Gör att arbetet blir tystare och man sparar batteri.

5. R
    Medlem Nivå 11
    @slacker vet inte om du skrev fel, men med Festoolen på autoläge behöver du inte använda knappen ö.h.t. (y):)

Festoolen är väldigt trevlig. Har den själv.

Sålt makita, milwaukee, festool på mitt tidigare jobb. Makitan krånglade mycket för kunderna.

6. slacker
    Verktygstokig · Nivå 16
    Det kanske det var så det var - Att man inte behövde hålla inne knappen, tack för korrigeringen. Bara kört Festoolen vid två tillfällen och det var ett tag sedan. Bekanta som är snickare höjer den till skyarna, den och Fein.
    Hade faktiskt en själv som köptes på utförsäljning i ett svagt ögonblick men den fick gå vidare innan användning då jag inte har andra batteri maskiner från festool i arsenalen.

Makita sägs ha uppdaterat matningen på deras nya varianter.
    Det finns ju till och med ersättningsnosar till olika maskiner - tex denna från Essve för just Makita, ingen aning om dom är bättre eller sämre än originalet.

7. N
    Medlem Nivå 1
    Skruvautomat, gipsautomat, gipsdragare finns många namn men det första är kanske det mest ”formella”
    Valet av maskin skulle för egen del alla kategorier falla på Hilti eller festool.
    Har testat många märken genom åren med de två är överlägset. I billigare segment Makita.

8. R
    Medlem · Nivå 16
    Jag skulle inte rekommendera Festool 2500 till gips. Den snurrar för sakta.

Har både 2500 och 4500 och det är som dag och natt när man skruvar gips.

Är det mycket du skall skruva? Om det är några skivor skulle jag kolla på att hyra.

9. Jckssn
    Medlem Nivå 8
    Jag gipsar med min 2500varvare, inga problem.
    Kanske värre om man kör med stålreglar.
    Tycker det är en bra kompromiss för att kunna köra golvspån/trall med samma maskin.

10. K
    Medlem Nivå 7
    Underbara svar!
    Skrev allt i telefonen innan jag skulle lägga mig så jag inkluderade inte mycket information

Det är ett helt hus som ska byggas om invändigt så maskinen kommer användas flitigt så kvalitet är något jag värdesätter med denna maskin. De enda anda märket med batterier jag har är dewalt. Jag hör ofta festol komma upp som märke när jag är och säker något så det blir nog att satsa på en sådan maskin då jag kommer nog få nytta av batterierna i framtiden till andra maskiner.

11. R
    Medlem · Nivå 16
    DeWalt har en automat också och jag har inte hört något konstigt om den.

https://www.hornbach.se/shop/DEWALT.../5985690/artikel-detaljer.html#artikeldetails

Tror dock att magasinet är separat.

12. K
    Medlem Nivå 7
  13. slacker
    Verktygstokig · Nivå 16
    Är det DeWalt du redan har batterier så kan du ju komma lindrigt undan med att fortsätta på samma lösning:

DeWalt DCF6201 utan batterier 1795:-
    DeWalt DCF6201-XJ Skruvmagasin för 795:-

Ingen uppfattning alls om kvalitet eller funktion från min sida på just DeWalt.

14. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 18
    4500 om man får välja, den andra är ju mest för OSB och liknande.

15. R
    Medlem · Nivå 16
    Har du batterier behöver du bara en naken maskin, går du på Festool räcker det inte med Basic versionen. Du behöver batteri och laddare också. Så 2500 eller 6000.

Edit; Såg nu att du tänkte på DWC 2500 eller 4500. Jag tänkte kronor...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: