Verktyg & Maskiner
Freee123: [citat] Tackar, lite överkurs för mig vad det verkar men jäkligt snygg lösning
Pysslarn: [citat] Fullt förståeligt Ola, det är ju viktigt att hålla isär verktyg och leksaker... :) //Ronnie
fixarpelle: Tackar där fanns det grejor. Jag beställde en billigare variant från ebay för att testa (sökte på Tongue & Groove Router Bit). https://www.ebay.com/itm/2-pcs-8mm-Shank-Tongue-and-Groove-Router-Bit-Set-1-1-4-Woodworking-Cutter-Tools/223198098613
gronfelt: Jag har funderat på att investera i en ny dammsugare till garaget (har idag någon av Kärchers enklaste modeller som är lite i simplaste laget) och funderar på om Bosch VAC 20 som CO rear ut är något att ha? Någon som har erfarenhet? Jag behöver ingen värstingmaskin, utan något som kan användas för att hålla efter i garaget, funka som spånsug emellanåt och för städning av bilen.
Alko: Fick ut den nya från Beijer nu, vi tog en av de som satt på demomaskinerna. Noterade att den ena av dem också var skev som min, och enligt Dewalt blir de så med tiden eftersom de pressas mot dammskyddet som sitter under ena sidan. Tycker det verkar konstigt, men whatever, nu har jag en rak o fin iallafall, så jag kan tillverka mitt egna zero clearance insert :)
badtastex: Det finns nog 433MHz produkter som kan passa, exempelvis sådana som är avsedda för att slå på motorvärmare och dylikt men det är sant att max belastning för motorer (induktiv last) ofta är lägre. Vanliga reläer har ofta en specifikation som tydligt visar skillnaden i max last vid olika typer av laster, ofta hamnar man på något kraftigare aom exempelvis en kontaktor om man vill
DennisCA: Jag tror den är gängad i axeln och det är väl orsaken den inte passade Röhm chucken om jag förstod rätt. Har varit tvungen att använda den så jag har inte haft tid att ta isär den.
Lanson: Man hamnar alltid i lite kluriga situationer när man ska meka ihop något billigare/enklare än vad verktygsförsäljarna har tänkt sig... Jag skulle behöva köpa/ träffa på någon trevlig person som kan hjälpa mig att tillverka en lite bussning till min bordssåg så att jag kan montera klingor med annan storek än med centrumhål på 30mm. Jag vet att det finns distansringar för enstaka
Stefan N: Just det där stativet är bland det sämsta jag sett.
cpalm: [citat] He he, har nästan funderat på att ta ur ett jack i lådan för sladden, så kan man linda den runt lådan sen :rofl:
Mattias_Eson: Denna fungerar även om spiken är nedslagen inuti virket, till skillnad från hovtången.
nanowire: [citat] Fick hem rondeller idag. HD versionerna är betydligt styvare så jag tror risken att de ska vikas är minimal. P40, P80 och P120 i HD med ett vanligt P120 framför. [bild]
Trollskidan: Vill sätta de på ett rör, typ handledare eller liknade för att kunna kapa vinkelrätt på plats
LassePåBerget: Hej! Det låter intressant .0703239703. Mvh Lasse.
Hennke85: För ett tag sedan fick jag hem mitt kopieraggregat till träsvarven och utlovade en kort recension av detta. Jag var redan från början inställd på att man får vad man betalar för och att man inte skulle få något lättanvänt proffsverktyg. Faktum är att jag blev possitivt överraskad över hur bra allt fungerade. Här följer bilder med förklarande text. [bild] Paketet innehöll ett
Mikael_L: Bild på motorn nu, så kan vi bli mer konstruktiva ... Hur mycket effekt är den på förresten, någon har kanske en lite fräschare ersättare ...
Mogg: [citat] Nu har jag bara testat en gång, men jag upplevde inte att det kom speciellt mycket spån utanför. Påsen var inte jättetät heller, även om det inte kom ut något där heller.
martinradbo: [citat] Jag skapade en ny tråd istället, här: https://www.byggahus.se/forum/threads/atgaerda-paskjutsbroms-pa-slaep-ansem.328937/
mattiasp: Jag får väl ta med mätgrejorna till byggvaruhandeln vid tillfälle. Bara hoppas att de inte ringer till någon som hämtar upp mig för vidare transport till dårhuset.
nanowire: [citat] Jag har spikat fasad med samma stanley och det funkade med ca 2-3 spik innan den behövde ladda. Det räckte oftast för jag behövde också flytta mig innan nästa salva med pistolen, även om det inte är optimalt. Kan vara värt att påminna (de som är osäkra på vad de ska köpa) om att alla kompressorer klarar trycket, storleken på tank och motor avgör hur länge de gör det.
ChriEri: Gammal tråd men bumpar för att komma med min dagsfärska erfarenhet. Jag ska borra i betonggolvet i pannrummet. Lite oklart exakt var radiatorrören är ingjutna och det ville jag såklart ha reda på. Testade först Bosch D-tect 150. Det funkade inte bra alls. Golvet är ett målat betonggolv som jag tills idag har betraktat som slätt. Några minimala skillnader i ytan, någon jätteliten
heimlaga: Många äldre bandsågar har extra tungt nedre hjul för att det skall fungera som svänghjul och jämna ut kolvslagen från ångmaskinen eller kultändarmotorn. Kolvslagen kunde fortplanta sig genom hela remtransmissionen ända fram till bandsågen. Min bandsåg har ett sådant tungt nedre hjul och snurrade väldigt länge utan broms fastän hjulen bara är 60 cm. Naturligtvis har jag
Guson: Tack, jag hade tittat hos biltillbehörsbutiker men inte hos elgrossisterna.
rävlyan: Jag har köpt vanlig diamantskiva 2012 men den är 125 mm bra pris på varuhuset , har kapat ett antal betongsten och natursten med den och finns kvar att slita på , du ska ju skära ut betonghålsten och dom är mjuka så det behövs ingen skiva för flera tusen kronor
SamiHus: Såg precis reklam för en androidapp som tillsammans med en apparat tydligen ska bli en cool väggscanner. Är det någon här som testat?? https://playground.dk/walabot-diy Finns ett videoklipp på sidan. Ser rätt sjyst ut att man får allt som bild på telefon.
Mattias_Eson: Du får köpa en längre "centrumdel" ifall du vill nå längre. Jag har borrat mig igenom 10mm armering och puts/tegel med mina Pro-fit borr så lite spik ska nog inte vara några problem