Verktyg & Maskiner
Gusten_Gnuk: [citat] Hitachi bytte nyligen namn till Hikoki. Tror att skillnaden på produkterna endast är namnet, men ska låta det vara osagt.
Shompis: Hej Tack for snabbt svar. Ok da forstor jag. Det var skont da borren annars ser ny ut aven om den ar fran 2007.
OAC: [citat] Jag fick svar direkt. De verkar ha det jag behöver! Tack för tipset!(y):D
sir_daniel: Kontakta Peter https://jacking.se/ Han löser alla kluriga lager, remmar osv
fangalid: [citat] Det där såg ut som en gedigen lösning, snyggt! jag ska definitivt fundera på detta då jag vid uppstart märkte hur fort den kom upp i hög temperatur. Tror även det kan vara det som var boven med kopplingen som lossnade. Det var den som satt på själva motorn och även kopplingen blev het och slangen såg lite skadad ut invändigt efteråt. Misstänker att slangen smälter lite
Stefan Bengtsson: [citat] Jag tvivlar starkt på att jag kommer att få nåt bra svar om jag mejlar Biltema. Min fråga gäller egentligen om beteckningarna har ändrat sig sedan jag gick i skolan, det är trots allt 30 år sen.
vectrex: Var tvungen att googla sågen. När du skrev större tänkte jag stor gjutjärnsmaskin, men det är alltså en "portabel" byggsåg? Vart slog gnistorna ut någonstans? Antar att det är ur motorn. Jag gissar att det är en borstad elmotor och funderar på om det kan vara kolen som är slut? Låter dock konstigt om den inte är använd mycket, det tar lång tid att slita ut kolen. Eller kom
jojo123: [citat] Nej det är det inte , balansering blir det med svarvning , spåren ska vara rensade lite så det inte finns grader som ligger i kontakt mellan lammerna , då blir det kortis i rotorn och den brinner upp
Cheesen: Såg ett utmärkt exempel på Youtube idag varför klingan ska vara på vänstersidan.. .kolla hur Colin sågar vänsterhänt när klingan är på höger sida. [MEDIA=youtube]d81qIn-oT2o[/MEDIA] Förstår inte varför man måste såga med vänsterhanden på så många sänksågar...
FinaSnickarn: [citat] Dimension på rören är 160mm på hela linan av spirorör samt till och från cyklonen. Spiroröen beställde jag på soliduct där det var betydligt billigare än övriga ställen. Men dessa rör har en tätning istället för två som det dyrare har, men det kan man lösa med lite aluminiumtejp och plåtskruv i skarvarna. Kom ihåg att jorda linan för att minska risken för
FreQa: [citat] Nja de verkar ju leverera sakerna i varje fall även om man får räkna på att det tar tid! Man får planera... ;)
Betula_Pendula: Tack för svar, då behöver jag inte leta mera efter ett färdigt sats utan får köpa lösa verktyg istället.
Bernieberg: Denna variant såg trevlig ut men vet inte hur bra den är. [bild]
corre: [citat] Ursprunget är ännu äldre, 70talet och då hette den något fyrställigt. Men i grund samma maskin, robust och enkel och fortfarande möjlig att köpa reservdelar till.
volvo51: När jag tapetserar använder jag en golvlampa som lyser rakt upp(med en stark halogen lampa). Då slipper man släpljuset från sidan som skapar besvärliga skuggor.
badtastex: Jag handlade frässtål från Cobolt via woodworking.se i april och det funkade kanon då. Har väl inte haft alltför mycket korrespondens med dem dock. Fick nog påminna dem om att skicka fakturan men själva stålen skickades snabbt. ;)
prototypen: Rinkaby rör har ju. Slangnippel https://www.rinkabyror.se/artikel/slangnippel-10r-x-10-mm/ Övergång 3/8 till 1/8 hittar man nog bättre hos de som säljer tryckluftsgrejor och de har nog slangnippeln också. Swedol skulle jag föreslå. Sedan vill jag bara påpeka att 1/8 rörgänga INTE är 3,17 mm utan runt 10 mm
HogeN: [citat] =) mjo MEN jag tänkte att "kanske" bilteams sak skulle vara bättre än man förväntade sig. Så fel jag hade :crysmile:
Rabbithole: Stor tank är att föredra helt klart. Kolla även biltema, swedol, verktygsboden, classe etc. Man vet aldrig var det dyker upp en bra deal. Skruvkompressor brukar vara lite effektivare men är tyvärr ganska ovanliga
norrbottenssnickaren: För att lyfta sin egen tråd kan nämnas att jag köpte en 6l stanley-kompressor igår på julas black friday. Återkommer med bygglogg när den kommer.
KjellTimell: Känner du någon med en3D printer kan ju tillverka en själv. Vet inte om just denna är rät modell för dig, men internet är stort. :) https://www.thingiverse.com/thing:3074904
lucke_lucas: Beställde precis en DCN692 med laddare och två batterier 4750:- på Swedol...den kommer gå varm i vår och sommar.
gronfelt: Jag beställde min tidigare i veckan, de har inte ens skickat den än, känns lite surt att den nu är prissänkt med 20%. Funderar på att göra en beställning till nu för att få det lägre priset och sen lämna tillbaka den första.
KjellTimell: Sådär, nu la jag ordern på kombokittet med GSR 18 V 60 EC + GDX'en. Tror detta blir bra, nu kan man somna om igen. Borde nästan köpa aktier i Bosch, inför Q4 rapporten.. Har lyckats med bedriften att köpa alldeles för mycket blått.. :sweat:
Dub361: [citat] Kapa skulle ju gå i värsta fall om ingen annan lösning finns...ta ur centrumborret går inte då borret ser ut enligt bilden, eller ja det går ju ta ur men då sitter ju inte hålsågen kvar på borrmaskinen heller [bild]
Bart: Ser ut som ett bra pris, när du nu redan har batteri. Annars är väl just en lamellfräs ett av de verktyg där jag inte tycker att sladden är ett problem. Det är sällan jag behöver vara någon annanstans än just vid mitt arbetsbord när den används. Men en naken Makita batteridriven är ju billigare än en sladdansluten, så ...
Bart: Ska kolla lite noggrannare i helgen. Men det är ganska anspråkslösa saker med svarta plasthandtag. Ser billiga ut helt enkelt.
Freee123: [citat] Tackar, lite överkurs för mig vad det verkar men jäkligt snygg lösning