1 742 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
batterimaskiner fetool eller milwakee
Hej allihopa o god jul
Jag sitter o tittar lite på att beställa lite nya batterimaskiner, mest att ha i bilen men även hemma i snickeriet
men jag kan inte bestämma mig om jag skall fortsätta med milwakee eller om jag skall gå på ett batterimärke till.
Lite bakgrund jag har ett litet snickeri med blygsam verksamhet,
Jobbar huvudsakligen som maskinrep men även med el,vvs,bygg o svets ja lite av varje.
Detta betyder att jag har ganska omfattande utrustning i min buss, jag har nästan bara festool sladd maskiner i snickeriet o nästan bara milwakee batterimaskiner i bussen.
Anledningen till funderingen är att jag har haft en milwakee sticksåg i bilen men nu börjar den att ge upp så jag måste skaffa en ny, o jag är mycket nöjd med mina batteri maskiner men sticksågen var aldrig nån favorit o jag har en gammal festool i snickeriet som inte är på samma karta som milwakeen.
Så skall man satsa på några batteri maskiner från festool eller milwakee
vad säger juryn om detta, jag är ingen märkes fanatiker men det finns ju uppenbara fördelar att hålla sig till samma batterisort o med festool finns det ju system fördela eftersom jag redan har mycket grejer från dom
Anders
Jag sitter o tittar lite på att beställa lite nya batterimaskiner, mest att ha i bilen men även hemma i snickeriet
men jag kan inte bestämma mig om jag skall fortsätta med milwakee eller om jag skall gå på ett batterimärke till.
Jobbar huvudsakligen som maskinrep men även med el,vvs,bygg o svets ja lite av varje.
Detta betyder att jag har ganska omfattande utrustning i min buss, jag har nästan bara festool sladd maskiner i snickeriet o nästan bara milwakee batterimaskiner i bussen.
Anledningen till funderingen är att jag har haft en milwakee sticksåg i bilen men nu börjar den att ge upp så jag måste skaffa en ny, o jag är mycket nöjd med mina batteri maskiner men sticksågen var aldrig nån favorit o jag har en gammal festool i snickeriet som inte är på samma karta som milwakeen.
vad säger juryn om detta, jag är ingen märkes fanatiker men det finns ju uppenbara fördelar att hålla sig till samma batterisort o med festool finns det ju system fördela eftersom jag redan har mycket grejer från dom
Anders
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 286 inlägg
Har ingen aning om vilken som är bäst men skulle köra på samma batterisystem som övriga maskiner.
Festools sticksåg har ju diskuterats många gånger på forumet. Vet att det är många som ärmissnöjda med den. Sticksågen är ju inget precisionsverktyg och inget man använder speciellt ofta, så jag hade tittat på såg som klarar mina befintliga batterier. Om milwaukee har sågen i limpmodell rekommenderar jag den, före handväskmodell.A aunnr1 skrev:Hej allihopa o god jul
Anders
https://se.milwaukeetool.eu/m18-heavy-duty-sticksag/hd18-jsb/
Sågen jag skulle köpt om jag behövde en sticksåg och redan hade batterisystemet.
Redigerat:
ja det är väl den modellen som är aktuell, men det är en sån som jag har o inte är vidare nöjd med.
låsningen av sågbordet lossnar hela tiden så medans man sågar med den så får man relativt ofta helt enkelt styra sågen utan att kunna använda bordet som stöd, samma sak med en annan likadan milwakee.
anledningen till att jag funderar på festoolen är att som nya borr/skruvdragare har jag tittat på festool 18v.
jag har haft milwakee 28v sen 12-13 år sedan o flera av dom fungerar fortfarande.
men senare har jag gått över på 18v systemet för att dom är helt enkelt bättre maskiner.
i snickeriet har jag en festool 200 triton eller vad den nu heter, den används inte mycket men jag tycker den känns mycket bra,
jag använder nog sticksågen mer i bilen än hemma men där måste jag nästan ha batterimaskiner
låsningen av sågbordet lossnar hela tiden så medans man sågar med den så får man relativt ofta helt enkelt styra sågen utan att kunna använda bordet som stöd, samma sak med en annan likadan milwakee.
anledningen till att jag funderar på festoolen är att som nya borr/skruvdragare har jag tittat på festool 18v.
jag har haft milwakee 28v sen 12-13 år sedan o flera av dom fungerar fortfarande.
men senare har jag gått över på 18v systemet för att dom är helt enkelt bättre maskiner.
i snickeriet har jag en festool 200 triton eller vad den nu heter, den används inte mycket men jag tycker den känns mycket bra,
jag använder nog sticksågen mer i bilen än hemma men där måste jag nästan ha batterimaskiner
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Milwaukee har släppt en borstlös sticksåg i staterna (mja två då) som ersätter den gamla.. skall vara riktigt bra enligt folk därborta som provat den
https://www.milwaukeetool.com/Products/Power-Tools/2737B-20
https://www.milwaukeetool.com/Products/Power-Tools/2737B-20
Festools 18v borrskruvdragare vill jag avråda från. På firman drog vi sönder två växellådor på 5 månader... Mest 6x80 och 6x100 som maskinen arbetat med. Verkar som om maskinens växellåda är underdimensionerad. Den mycket billigare Hitachin håller bättre.A aunnr1 skrev:ja det är väl den modellen som är aktuell, men det är en sån som jag har o inte är vidare nöjd med.
Tråkigt att Milwaukeens bord inte fungerar, hade större förtroende än så för milwaukee, deras maskiner ger alltid ett robust intryck. Har du kollat på Hilti?
Klicka här för att svara