Verktyg & Maskiner
SolensSon: [citat] Hej om det skulle vara så att du funderar på att sälja den så säg till. Mvh Jonas Jonasson
leby: Vet inte om vi fattar vad du ska åstadkomma så risken är väl att vi ger fel råd. Nu vet vi att det skall bli ett kök, bra början. Man kan ju anta att väggen du jobbar med skall bli skåpvägg? Kan det vara så att du ska ha skåp på den rätade "röda väggen" och på den nya "grå väggen"? Om man antar det så är det den gröna vinkeln som bör vara hyfsat nära 90 grader och
Crixus P: [citat] Jo det spökade där, då kompressorn inte var ny, och den där tryckventilen var inställd på 6bar. Har justerat upp den till 8bar och den ger 8 bar och fyller på vid 5,5-6 så detta. Nu kan jag minska trycket vid reduceringsventilen till det tryck jag behöver. [citat] Packningarna är bytta och allt är check, det var så att den var inställd på 6 bar. Har
cazet: hejsan jag har fått tag på en rapid pbs151 Häft- och spikpistol det jag undrar om hur man kan ställa in spikdjupet på den ? läser man om egenskaperna så ska det gå att reglera men hur ? hittar inget i manualen
VidarH: I somras när vi hyrde en ställning för att ta en gavel så valde jag att använda en snedsträva per spira på ett alternativt sätt. Jag monterade dem rätt ut från ställningen så att de tog upp kraften utåt. Blev stabilt. Jag är "bara" höjdrädd när det är vingligt. Med kraftiga spännband får man lång diagonalspänning som tar upp slack i ställningen om du har problem med att det
Klacken: Hej! Har skaffat en gammal Viab 3-fas högtryckstvätt som jag tänkte ge lite kärlek. Finns en instruktionslapp påklistrad.(Se bild) Vilken olja skall det vara i pumpen? Står pumpolja 0-109. Vad betyder det? Ang fettet står det: Använd endast HPF -12. Hittar ingen info någonstans om detta fett. Tacksam för svar. [bild]
-MH-: Fast ändå, två spikar rymde för mig när jag spikade en låda. :cry: Kortare spik är nog bra, tror jag har 35 mm nu.
heimlaga: Det där är ingen normal svarvspindel. Svarven verkar ha använts för något specialändamål. Jag kan tänka mig trycksvarvning av metall eftersom en trycksvarvningspatron är bland de få saker jag kan komma på som möjligen kan passa på det där fästet. Å andra sidan brukar svarvar som är byggda för manuell trycksvarvning vara bättre byggda än träsvarvar så du har med största
Niklasloow: [citat] Köpte nyligen storebrorn (GCM 12) till Gcm 8 och är riktigt nöjd
Lovan83: Jag gjorde varianten med en grendosa i uttaget på dammsugaren och i den sitter sladd till verktyg samt en nexa med en 60w halogenlampa. Då funkar det att starta dammsugaren både med verktyg eller med nexa fjärren. Man kan behöva slå på-slå av-slå på (för lite startström annars) för att dammsugaren ska starta men jag använder så sällan fjärren att det är ett problem.
Tiger79: Har du förstått att luckan är rätt men behöver glidskenor?
Tiffecarlsson: [citat] Ja nu när jag har förstått hur jag ska göra så är det utförligt.
Marcusl1: Glömde återkoppla. Det löste sig, tack för hjälpen.
Gårdsboende: Hej, Har fått en Kress 180 atb skruvautomat då den är trasig. Har haft isär den och hittat felet. Vet dock inte vad delen heter, men det är den delen som driver från motorn till själva spindeln där bitsen sitter. Nr 16 på denna sprängskiss. [bild] Så här ser den ut som sitter i, saknas en del tänder, dock är den drivande delen från motorn hel och fin. [bild] Så nr 1, vet någon om
Kallsing: [citat] Det missa jag helt att dom hade gjort så. Ja då är det en bra pris. Om än att man kan komma billigare undan om man frågar hos den lokala billacken. Men abraneten är ett bättre papper i alla fall i hans avseende. Då är dom lite väl dyra där.
Dan_Johansson: Jag gav Tools i Vänersborg en chans, enligt deras hemsida skulle de ha 1 (en) i lager.. Visade sig att det längst in på en dammig hylla låg en liten tummad plastpåse med inte bara en, utan två distanser i! Eftersom den legat där sen Hjälmarn brann så hade han inte hjärta att ta de 8 kronor de kostade i betalt, han kunde inte garantera funktionen, så jag fick dem! :rofl: Tummen upp för
mattiasp: Det finns en anledning till att ingen använder radialarmsågar längre. De är klumpiga, svåra att justera in och har en del säkerhetsproblem. Värdet är därmed lågt. Om du börjar använda den, kolla först ordentligt på Youtube för att få veta hur du ska hantera den så att du inte skadar dig. Några av problemen säkerhetsmässigt är att den har mycket exponerad klinga och gärna
yens: [citat] Aha, där ser du, jag är helt enkelt inte kvalificerad för att reparera den :) det får bli en dag när solen (inte) skiner...
Nobbe_1: Dom ligger i bensin sedan igår kväll och ska få ligga någon dag så provar jag att blåsa ren dom sedan med tryckluft [citat]
Silver78: Tigersåg tar längre tid och det går åt blad. Även om Dewaults är bättre så tar det tid. Ska man sedan svetsa så är den fördel att stålet är varmt.
Violina: [citat] Justerar min med hammare.. Använder mig av fyra kilstålsbitar som jag kryssar in i en fyrkant så diagonalerna blir lika långa (= alla fyra hörnen blir räta) och kontrollerar därefter vinkeln på haken i ett av hörnen på fyrkanten. Passar den inte får man antingen knacka den i bordet eller sträcka den med hammare tills den blivit bra.
Keld: [citat] Vilket det alltid är-----5 minuter efter man lagt undan borren!
Ola C: [citat] Ja, ser nu att 9mm va yttermåttet. Lite konstig måttsättning men men....
Snailman: [citat] Den ena står det OUT på - gissar på då man använder den utomhus, och då med mottagare, alltså att den börja blinka? men det kanske inte behövs på de här om lasern alltså roterar väldigt snabbt, då borde det inte behövas (det är ju rotationen blinkningen ska efterlikna) Kollade en annan, den har Outdoor och V och H, så bör betyda utomhus.