Hej,
Funkar en kompressor som ger max 8 bar för exvis mutterdragare och spikpistol som arbetar vid 6 bar vid verktyget? Eller blir tryckfall i slang så stort att man måste upp i 10 bar för att det ska funka?
Den fria luftmängden är inom verktygets specifikationer. Jag kommer inte slipa eller sprutmåla utan endast mutterdragare+spikpistol. Spikpistol kommer dock användas flitigt då jag ska bygga hus.
Hur lång slang vill man ha till spikpistol om kompressorn står på backen och man exvis spikar råspontluckor? Kommer 15 m slang funka? Vill helst inte ha så stort tryckfall i slangen så en kort slang som möjligt helst.
Är det stor skillnad i tryckfall på 5 m slang?
Funderar på denna kompressor från Biltema:
https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/kompressorer/kompressor-30v-24-2000033998

Det kommer inte bli något problem med spikpistolen. En mutterdragare kräver mer luft så beroende på modell och hur du ska använda den skulle det kunna bli väntetid. Du kan ju alltid uppgradera till grövre slang senare om du får problem.

Spikpistolen har en egen liten ackumulator där luften tas ifrån vid avfyrningsögonblicket, så den är inte så beroende av bra flöde i slangen. När det inte är något flöde så är det samma tryck i båda ändarna av slangen, så nån eller några sekunder efter att avtryckaren är släppt är det fullt tryck i pistolen igen..

24 liters tank är i minsta laget för mutterknackare, tycker jag, men har man ont om plats (eller MÅSTE ha en som går att flytta) går det ju.

• Gilla
kioskdavid
  • Laddar…
Har man inte bråttom behöver man ingen stor kompressor.

Jag tycker du har för liten tank på kompressorn i förhållande till mutterknacken.
Du tömmer ju den på att köra några sekunder och då hade du ju bara fullt tryck vid start.
så för varje bult ska den ladda fullt igen... nästan.
Hade stört mig på att det går betydligt snabbade med ett fälgkors, men det kanske inte är för hjulskifte du tänker.
Finns muttermaskiner som drar mindre luft men de blir snabbt dyra.
1"slang kommer duga bra utan att du behöver oroa dig för tryckfall men vad är det för luftfilter du tänker? ska du montera det på slangen? hänger inte med riktigt där...

Hej!
Olika tjocka slangar e de stor skillnad på vad som kompressorn orkar dra men som nämnts tidigare så kan man behöva vänta på att kompressorn bygger upp tryck igen.
Mutterknack så har jag tidigare använt med liten kompressor å ja de fungerar men slangen va de jobb med få den skulle vara med runt bilen nu så har jag skaffat batteri maskin och tråd/slag löst e mycket trevligare å snabbare att använda när man skruvar

B konunge87 skrev:
Jag tänkte mig denna mutterknackare [länk]
Den kräver 125 l/min vid 6 bar. Kommer det funka med kompressorn från biltema? Tänkte installera luftfilter som då kommer utgöra tryckfall samt 1" tum slang. Kommer slang+filter skapa tryckfall så att 8 bar från kompressorn inte räcker?
1"? Det är 25mm... 1/2" eller 12,5mm är normalt.

Jag skulle rekommendera en 50l tank eller med väldigt hög genomlupen volym. Har själv en 25l med V-twin kompressor och den fixar knack.

Tänk också på att det är skillnad på knack och knack. Köpte en compact från Chicago pneumatic och den drar mer än den gamla stora Jula maskinen.

1" slang är sjukt grovt. 1/2" är tex den grövsta dimensionen hos Biltema. Min åsikt är att mutterknacken och nämnd kompressor klarar sig fint vid normal användning (läs: hjulbyte). Knackandet är över på en eller ett par sekunder och sen snurrar muttern av med litet motstånd på ett ögonblick. En mutter skall man kunna ta på tankens innehåll utan att kompressorn går alls. Om det är hjulbyte det gäller har man normalt en naturlig väntan efter ca fem dragningar i alla fall.

Ja, ska du köpa 10 meter 1-tumsslang i någon bättre kvalitet har du nästan råd att gå upp en storlek på kompressorn istället ...

3/4 tum är vad man kör om man vill ha "grov" slang... Och då är den bra krånglig att ha å göra med....

Googla "Tryckluftskolan"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.