Hej!

Dålig rubrik kanske, men men...

Jag undrar helt enkelt om jag bör investera i en Bosch GLL 3-80, eller nöja mig med en betydligt billigare krysslaser. I vilka lägen har man nytta av alla extra linjer? Det känns som att det man oftast behöver är en horisontell eller vertikal linje.

Uppenbarligen måste det finnas något alla dessa linjer är bra för, så snälla, upplys mig! (Jag vill ju helst köpa en "riktig" laser).

Du har ju möjlighet om tex vill ha en linje runt om i ett rum för att sätta upp en vägg, eller om du ska väga av ett golv. Finns ju bara fördelar då du alltid har samma funktioner som i en enklare krysslaser. För eller senare behöver du dom funktionerna. Jag hade först en vanlig kryss men den skickade jag snabbt iväg då det skulle byggas.

Du kan med ens få saker i nivå 360 grader runt om och det är väl värt de extra pengarna. GLL 3-80c gick att köpa för 3,8tkr innan jul, bra grej.

nikasp
H Huzzbutt skrev:
Du kan med ens få saker i nivå 360 grader runt om och det är väl värt de extra pengarna. GLL 3-80c gick att köpa för 3,8tkr innan jul, bra grej.
Jag har ännu inte kommit dit men när jag har min GLL 3-50 så kan man ju rotera den på stativet för att kolla läget runt om. När brukar man behöva linjer runt om (hela tiden)?

Bosch GLL 3-50 professionell linjelaser på stativ projicerar röda laselinjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nikasp nikasp skrev:
Jag har ännu inte kommit dit men när jag har min GLL 3-50 så kan man ju rotera den på stativet för att kolla läget runt om. När brukar man behöva linjer runt om (hela tiden)?

[bild]

T ex när man vill köpa en FC-12V...
Allt går men det är väldigt bekvämt för sinnesron att veta att alla linjer är i våg, nog kanske en är litet för ängslig.

Hur gör du om du vill sätta en innervägg och vill ha linjer i tak och golv? Det finns ju ingen som helst fördel med en krysslaser, man blir bara begränsad förr eller senare.

Jag har en Bosch gll 3-80 CG med stativet bm1 professional. Den stora fördelen är att man inte behöver flytta lasern om man vill ha en vågrät linje på flera väggar. Även om jag kan rotera lasern på stativet undviker jag att göra det när den väl är uppställd, det är lätt att man rubbar den ur sitt läge och helt plötsligt är det inte samma nivå längre.

Gällande en eller två vertikala linjer är det väldigt smidigt med två när man ska sätta upp lasern parallellt med ex. En vägg.

nikasp
N NoOne2k skrev:
Jag har en Bosch gll 3-80 CG med stativet bm1 professional. Den stora fördelen är att man inte behöver flytta lasern om man vill ha en vågrät linje på flera väggar. Även om jag kan rotera lasern på stativet undviker jag att göra det när den väl är uppställd, det är lätt att man rubbar den ur sitt läge och helt plötsligt är det inte samma nivå längre.

Gällande en eller två vertikala linjer är det väldigt smidigt med två när man ska sätta upp lasern parallellt med ex. En vägg.
Jag är med men det är ju enkelt att sätta ett litet märke någonstans innan man roterar. Jag jobbar mer i vårt 200+ år gamla torp än hemma sedan ett tag och är inte så anal mer med fåtal millimetrar då symmetridjävulen förstör mer än det hjälper i gamla sneda kåkar. Köket som är tre meter långt är 11 cm lägre i takhöjd i ena änden efter jag la nytt exakt vågrätt golv mha laser

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Snailman
Stefan N Stefan N skrev:
Hur gör du om du vill sätta en innervägg och vill ha linjer i tak och golv? Det finns ju ingen som helst fördel med en krysslaser, man blir bara begränsad förr eller senare.
Jag är såld! Det blir Boschen!

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
jag har en äldre version av Boschen.
har använt "360" funktionen rätt ofta, bla vid utsättning av plintar för friggebod och terrasser. då ljuset är lite tamt utomhus får man passa på i gryning/skymning. har även kompletterat med en mottagare för utomhusbruk för längre sträckor.
troligen är den med grön laser bättre utomhus. https://www.verktygsproffsen.se/mat...80-cg-korslaser-med-20ah-batteri-och-laddare-
Kina kopian, törs man lita på dess noggrannhet ? ( Å andra sidan går den enkelt att testa mot ett slangvattenpass.)

Snailman
Jag har köpt en krysslaser Leica och en femlinjers och en åttalinjers från Kina tidigare, de har alla visat ungefär samma, men de hänger ju bara i en pendel, inget annat som roterar, jag antar att nischen och kopian har roterarande laslar?

Tappade leican en gång och sen dess lyser den vertikala linjen väldigt starkt.

Problemet med dem jag har är att om det kommer för mycket solljus genom fönstren så syns det dåligt, har mottagare till både leican och kineserna, men de är ju jobbigt att använda.

Just nu använder jag leican för att lysa upp var glespanelen sitter på gipsskivorna jag sättet i taket, samt mäter även från den linjen, annars är det mest vid Kallinge av badrummen och då mest väggarna, för golvet har jag en från Kina som har två linjer i 90 grader på golvet. Kineserna jag har så börjar de inte lysa förrän nån halvmeter från lasern, så inte så bra för klinkers, men de har en punkt rakt ner som man har nytta av.

Har man en sån som Boschen så borde den ersätta lasern jag har för golvet (och alla andra)

Har läst att grön laser har bredare linje, vet inte om det gör så mycket?

Nu känns det ju inte som om man har nån större lust att handla från Kina :thinking::sweat:

Redigerat:
Fördeln med en 360 laser är att du kan ställa den på mitten av ett rum när skall bygga en vägg och kan markera den i följd...

vanlig krysslaser skall du ha den mot enna väggen och när man håller på och markera så är man i vägen för linjen och så är det alltid "dödvinkel" som laserstrålen inte vissar för att öppningen för strålen är smal.. och när du markerat så skall du flytta lasern till andra sidan och sen ställa in så den går exat med linje är man själv med är det jobbigt och värsta fall dåligsyn och färgblind blir det extra mycket skoj...

så min slutsas 360 grönlaser med elr utan mottagre är tidssparande och vänligare för nerverna =)

T
Bästa är att kolla upp så den har ett starkt ljus, samt räckvidden på lasern , så du kan se den även i solljus , lägg upp boschen mot dewalt så ser du en direkt skillnad på ljusstyrkan, samt att linjen är skarp även 5-6 meter bort. lite så man urskiljer en bra lasar från en sämre.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Snailman
Här är det nån som visar kinalasern lite grann (den Gröna)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.