Min gamla gröna "Bosch PWS 9-125" (ca 20-25år gammal) som jag använt för att kapa sten, den dog troligen stendammsdöden idag. Det luktar kraftigt av bränd elektronik & skjuter 10A säkringarna direkt vid start. Kan kanske vara kondensatorn som packat ihop?

Hur som behöver jag en ny 125mm vilkelslip av bra kvalitet som tål stendamm.

Tacksam för tips på bra maskin i max ca 1500kr klassen från Bosch, Hitachi, Makita, Metabo, Milwaukee eller vad som anses lämpligt?

R
F frav skrev:
Min gamla gröna "Bosch PWS 9-125" (ca 20-25år gammal) som jag använt för att kapa sten, den dog troligen stendammsdöden idag. Det luktar kraftigt av bränd elektronik & skjuter 10A säkringarna direkt vid start. Kan kanske vara kondensatorn som packat ihop?

Hur som behöver jag en ny 125mm vilkelslip av bra kvalitet som tål stendamm.

Tacksam för tips på bra maskin i max ca 1500kr klassen från Bosch, Hitachi, Makita, Metabo, Milwaukee eller vad som anses lämpligt?
epoxybehandlat fält/ankare som förseglade lager.

Brukar dessa maskiner benämnas med något speciellt?

Om du kapar mycket plattor är det bättre att köpa en motorkap, kostar ~10k. Går med lite vilja att såga trä med dom också samt metall om man byter till kapskiva.

Köp ett budgetmärke i stället om du ändå bara ska förstöra den med sten.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
R
F frav skrev:
En motorkap hade såklart varit nice å ha i verktygsarsenalen, men det är overkill i sammanhanget.

Några exempel, vad tror ni?

Hitachi
[länk]

Metabo
[länk]

DeWalt
[länk]

Bosch
[länk]

Fein
[länk]

Makita
[länk]
Hita... har
  • Epoxyskyddade lindningar som gör maskinen betydligt mer tålig mot slipdamm
Vilket är ett stort plus har inte läst igenom de andra.

R
Nyfniken Nyfniken skrev:
Köp ett budgetmärke i stället om du ändå bara ska förstöra den med sten.
Så resonerade jag också... 3 meec 230 mm innan jag skaffade en aeg med epoxi....

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag är inte mycket för "budgetmärken" när det gäller verktyg, då man gått på en & annan nit rent historiskt, även om det i vissa sammanhang kan vara befogat med "köp, slit & släng". Haveririsken är ju troligen än större.

Hitachi & Metabo har ju enligt länkarna paket med diamantklingor. Dessa får man således anta är gjorda för ändamålet.

Jag har en Blå Bosch GWS 15-125 CIE som är ganska ny, nått år gammal. Fungerar den med stendamm? Så skulle jag kunna handla mig en ny annan 125mm:are som är än bättre för metall.

K
Följer tråden med intresse då jag har ett gäng stenskivor att kapa till.. Är allt för runt 500 kr skräp? Har redan en 125 klinga (köpt på rea) och en fungerande bosch 105 vinkelslip .. :thinking:

R
F frav skrev:
Jag är inte mycket för "budgetmärken" när det gäller verktyg, då man gått på en & annan nit rent historiskt, även om det i vissa sammanhang kan vara befogat med "köp, slit & släng". Haveririsken är ju troligen än större.

Hitachi & Metabo har ju enligt länkarna paket med diamantklingor. Dessa får man således anta är gjorda för ändamålet.
Diamant kapskivor är en hel vetenskap. Titta på Jack Midhages hemsida.

R RapidSledge skrev:
Hita... har
  • Epoxyskyddade lindningar som gör maskinen betydligt mer tålig mot slipdamm
Vilket är ett stort plus har inte läst igenom de andra.
Hur påverkar epoxi tåligheten mot damm? Det brukar mest pratas om att de tunna koppartrådarna går av pga vibrationer, vilket epoxin löser, men inget om dammskydd...

R
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur påverkar epoxi tåligheten mot damm? Det brukar mest pratas om att de tunna koppartrådarna går av pga vibrationer, vilket epoxin löser, men inget om dammskydd...
Det är vad tillverkarna skriver och jag tror på det.

Det jag observerade på meec maskinerna var att det kolet som satt på nersidan, dvs närmast damm sprutet slets ner väldigt snabbt. Gör nu alltid en modifiering av sprängskyddet då att den får en stänkskärm i gummi.

R RapidSledge skrev:
Det är vad tillverkarna skriver och jag tror på det.

Det jag observerade på meec maskinerna var att det kolet som satt på nersidan, dvs närmast damm sprutet slets ner väldigt snabbt. Gör nu alltid en modifiering av sprängskyddet då att den får en stänkskärm i gummi.
Marknadsföring alltså?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.