Hej
Står inför ett större renoveringsarbete som inkluderar fasadbyte samt byggnation av två altaner. Jag ska inför detta köpa en ny ger/kap såg men har svårt att bestämma mig och tänkte höra vad forumet tycker då det finns mycket erfarenhet här. Jag vill köpa en bra såg som räcker länge. Jag är inte yrkessnickare men gillar att renovera själv och bygga t ex bord, utemöbler motsv. Jag har införskaffat en klyvsåg från dewalt som jag är hyfsat nöjd med (den är säkert bättre än vad jag är) och nu är jag less på min gamla kap/gersåg från Jula som bara kapar snett. Prisklassen jag kikar på är kring 5000:- Jag har tittat på Bosch GCM 8 SLJ och Dewalt DWS 777. Tar gärna emot tips, erfarenheter och förslag från er som kört med dessa eller motsvarande i den prisklassen.
Står inför ett större renoveringsarbete som inkluderar fasadbyte samt byggnation av två altaner. Jag ska inför detta köpa en ny ger/kap såg men har svårt att bestämma mig och tänkte höra vad forumet tycker då det finns mycket erfarenhet här. Jag vill köpa en bra såg som räcker länge. Jag är inte yrkessnickare men gillar att renovera själv och bygga t ex bord, utemöbler motsv. Jag har införskaffat en klyvsåg från dewalt som jag är hyfsat nöjd med (den är säkert bättre än vad jag är) och nu är jag less på min gamla kap/gersåg från Jula som bara kapar snett. Prisklassen jag kikar på är kring 5000:- Jag har tittat på Bosch GCM 8 SLJ och Dewalt DWS 777. Tar gärna emot tips, erfarenheter och förslag från er som kört med dessa eller motsvarande i den prisklassen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Jag har boschen och är nöjd. Viktigt att ha bordet till för smidighet
Jag har en dws 777 och för priset är jag jättenöjd med den. Tycker att den är solid, inget större glapp och att gejdrarna löper inne i maskinen gör att den tar väldigt lite plats. Jag tycker även om xps systemet som skapar en skugga vid snittet istället för laser. Det går även att justera vinkelbordet enkelt om man skulle behöva kalibrera det. Kort och gott så är jag kanonnöjd då den faktiskt inte kostar en förmögenhet och jag har hittills gjort en större altan, några grindar och lite fasadarbete med den utan att den har satt sig på tvären.
Ett tips om det inte är bråttom är att välja ett par alternativ du kan tänka dig och vänta ut ett bra pris.
Köpte exempelvis en GCM 12 GDL för lite drygt 7000 för något år sedan, en fantastisk maskin jämfört med min gamla GCM 800. Större, tyngre förstås men med mycket större kapacitet, dubbla laser så man ser båda sidor om var klingan kapar, väldigt kompakt arm osv.
En gersåg är en ganska stor invetering så det är värt att leta och vänta lite på rätt pris om man kan. Reor, prisgarantier, rabattkoder mm kan hjälpa till en del.
Köpte exempelvis en GCM 12 GDL för lite drygt 7000 för något år sedan, en fantastisk maskin jämfört med min gamla GCM 800. Större, tyngre förstås men med mycket större kapacitet, dubbla laser så man ser båda sidor om var klingan kapar, väldigt kompakt arm osv.
En gersåg är en ganska stor invetering så det är värt att leta och vänta lite på rätt pris om man kan. Reor, prisgarantier, rabattkoder mm kan hjälpa till en del.
När det gäller bordet så är det helt klart värt att ha. MEN inte oersättligt. Jag har exempelvis monterat en träskiva på hållarna och använder bordet som ett arbetsbord. Sågen ställer jag sen ovanpå. Funkar finfint men hade funkat nästan lika bra med ett vanligt bord så om man inte kommer behöva flytta runt sågen dagarna i ända är det kanske inte nödvändigt.
Hade faktiskt en hög verktygshurts ett tag att ha sågen på. Funkade utmärkt med 6 lådor under sågen samt 4 låsbara hjul. Klart enklare att rulla fram och tillbaka än sågbordet när jag har sågen i ett mindre utrymme. När plankorna tar i väggen kan man snabbt rulla sågen en bit i andra riktningen...
Hade faktiskt en hög verktygshurts ett tag att ha sågen på. Funkade utmärkt med 6 lådor under sågen samt 4 låsbara hjul. Klart enklare att rulla fram och tillbaka än sågbordet när jag har sågen i ett mindre utrymme. När plankorna tar i väggen kan man snabbt rulla sågen en bit i andra riktningen...
Mitt tips är att utmana din budget lite...
Jag har bara själv lärt mig med tiden att det är billigare att köpa den bästa / dyraste direkt. Istället för att först köpa en billig, uppgradera den till en mellan, och sedan uppgradera den till den dyraste. Varje byte leder till en förlust. Hade man köpt den dyraste direkt så hade man sluppit värderaset på vägen dit.
Hornbach har riktigt bra pris på Bosch värsting-modell
https://www.hornbach.se/shop/BOSCH-Kap-och-gersag-GCM-12-GDL/6348695/artikel-detaljer.html
Köpte själv Kapex 120 när jag skulle köpa kapsåg
Lycka till
Jag har bara själv lärt mig med tiden att det är billigare att köpa den bästa / dyraste direkt. Istället för att först köpa en billig, uppgradera den till en mellan, och sedan uppgradera den till den dyraste. Varje byte leder till en förlust. Hade man köpt den dyraste direkt så hade man sluppit värderaset på vägen dit.
Hornbach har riktigt bra pris på Bosch värsting-modell
https://www.hornbach.se/shop/BOSCH-Kap-och-gersag-GCM-12-GDL/6348695/artikel-detaljer.html
Köpte själv Kapex 120 när jag skulle köpa kapsåg
Lycka till
Medlem
· Halland
· 4 502 inlägg
Om TS såg är så dålig att den kapar snett behövs ingen värsting för 10-20 tusen. Vilken märkessåg som helst för 5 tusen räcker. För husbygge är kraven inte särskilt stora. Talar vi möbler kommer saken i ett helt annat läge. Min gamla 90-tals Millarco kapar tillräckligt rakt för fasad och altan.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
För möbler och annat fint är väl kanske inte en kap/gersåg det man vill ha utan mer sågbord/bandsåg?
Jag köpte en sådan här för 15 månader sedan och är mycket nöjd. Och att jag valde en stabil bänk där jag även sågat en del limträbalkar 4-5 meters. Sök för bästa pris. jag betalade typ 5,500 kr för hela paketet då.
Bosch GCM 8 SJL + GTA 3800
Bosch GCM 8 SJL + GTA 3800
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Kolla blocket också. Jag köpte ovan nämnda kombination för 3500 oanvänd på blocket
Det är väldigt få som lyckas göra sådant fynd.Johannes Carlsson skrev:
Jag köpte den ny till kanonpris och är mycket nöjd.
Haft budgetvariant av gersåg och denna är sjukt mycket bättre.
Byggt ny altan med uterum med hjälp av sågen.
Det finns en klar relation mellan pris och kvalitet.
Efter att ha jobbat som snickare i ett antal år tycker jag att DeWalt dws777 är klart den mest pålitliga kap&gersågen för en resonabel summa. Den har några funktioner jag dock saknar, som att kunna vinkla sågen i lodrätt läge åt både höger och vänster. Den tar inte speciellt stora sågstycken, men det lär man sig att leva med. Annars är de fasta geringslägena precisa och som sagt inga onödiga krusiduller.
Men om jag själv fick köpa en kap&gersåg oavsett pris hade jag mest troligt köpt en Festool KS60 eller KS120. Helt magiska kap&gersågar.
Men om jag själv fick köpa en kap&gersåg oavsett pris hade jag mest troligt köpt en Festool KS60 eller KS120. Helt magiska kap&gersågar.
Jag har en KS120EB, fantastisk maskin. Köpte den lätt begagnad för 10k med hopfällbar bord och förlägningsben med måttband och stopp, laminatklinga och aluminiumklinga. Den maskinen kommer jag aldrig någonsin sälja eller slita ut.