9 664 läst ·
22 svar
10k läst
22 svar
Hur "rättar" man vinkelhakar som inte stämmer överens??
*hmm.. undrar ff. OM det går att justera klingan och OM det spelar nån för resultatet*
så för mig som inte är såå erfaren finsnickare -än- är vinkelhake i brass/rosewood helt "uteslutet"?? de är ju så snygga 
Att rätta en vinkelhake kan behövas om den du köpt inte är perfekt eller om du tex tappat den i golvet. Det kan gör att att med en körnare sätta en markering i själva korsningen så att säga, antingen uppe i högra hörnet, då trycks bladet ner, eller i vänstra nedre hörnet, då går bladet uppåt. Hoppas den beskrivningen går att förstå utan bilder...
Produkter som diskuteras: "körnare"
Dornar & körnare
Dornar och körnare är handverktyg som ofta används inom bygg och hantverk. Dornar är cylindriska verktyg som används för att driva ut spikar, bultar och nitar, eller för att göra hål i material som trä, läder eller metall. Körnare
Läs mer
vet inte riktigt om jag förstod helt, men funkar det på alla typer av vinkelhakar?
Försökte hitta bilder på hur man justerar en vinkelhake som ej är byggd med justerskruvar, utan någon relevant träff varken på svenska eller engelska... Nån som har haft bättre tur?
Justerar min med hammare..Kilensnickare skrev:
Använder mig av fyra kilstålsbitar som jag kryssar in i en fyrkant så diagonalerna blir lika långa (= alla fyra hörnen blir räta) och kontrollerar därefter vinkeln på haken i ett av hörnen på fyrkanten.
Passar den inte får man antingen knacka den i bordet eller sträcka den med hammare tills den blivit bra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden