Verktyg & Maskiner
bryggarebob: Bra fråga vad det heter. Slog till på en SKIL borrskruvdragare som var på kampanj nu. https://www.bauhaus.se/borrskruvdragare-skil-med-slag-20v-2-5ah Kändes gedigen, jämfört sida vid sida med Blå Bosch och känns faktiskt som ett bra alternativ, men betydligt billigare.
ravve007: Alternativet jag hade önskat att prova är en vinkelslip med ett väldigt lågt varvtal, typ 1000 RPM eller lägre, med raspskivan monterad. Då kanske den kan skona väggen. Verkar inte finnas så många vinkelslipar med såpass låga varvtal. Dagens dummaste fråga: Skulle inte en polermaskin kunna fungera? De har ju låga varvtal. Dock så är jag tveksam om det överhuvudtaget går att
corre: I sin enklaste form en bit regel, med fötter ytterst, och tvärstag från ytterkanterna som skruvas mot stegen. Plattjärn 3*20mm duger säkert, skruvat med klammer eller bult om stegen medger det.
Bart: Den är helt ok om priset är rätt. 3-fasmotor som orkar en hel del. De exemplar jag har sett har ofta varit ganska misshandlade och krävt en hel del inställningsarbete innan de presterar bra. Det finns fortfarande reservdelar och stål att köpa till ganska överkomliga priser. Den är inte speciellt stor eller överdrivet tung heller, så för mig med platsbrist där allt måste kunna rullas
Rabbithole: Makita har fler verktyg än DeWalt i 18v iallafall. Men av någon anledning så säljer nästan alla kedjor DeWalt. Makita får man nöja sig med Bauhaus, Jula och lokala firmor.
corre: [citat] De flesta 5l tuber jag tittat närmare på är gamla AGA-tuber, de är tillverkade på 80-90 talet och bara omtyckta några gånger.
Byggfuskarn: [citat] Nja, med tanke på den inkompetens i ämnet jag tidigare uppvisat i tråden, ska jag nog vara lite försiktig i vad jag tror.
J_M_K: Ok. Tur att jag frågade innan jag beställde hem jiggen. På pappret vore det ju kanon att slipa stålen själv. Men om det är osmidigt och blir dåligt funkar det ju inte. Jag skickar iväg stålen ist, tack hörni!
Jarlsgård: Har kapat gjutjärn med Hiltis blad för gjutjärn, ett 110 rör tog la en 20-30sek. Var som att såga i smör! Dock med tigersåg, hade personligen inte testat med multicutter, känns tidsödande!
Ezcobar: Bumpar upp denna tråden lite. Rider hyveln har länge legat i en låda och jag har under tiden skaffat några begagnade stanley hyvlar istället. Idag tog jag fram Rider hyveln och tittade lite på den igen. Gjorde ett nytt försök men kunde ganska snabbt konstatera att den inte duger och blev förpassad till skrotbingen. Men jag har alltid gillat hur den kändes i handen och handtagen passar
hyggabus: som jag minns den var den tjockare än 1,2 cm men annars samma typ. jag misstänker utan att ha provat att det lortar mindre än cellplasten som diskuterats tidigare i tråden. Babyland anger inte nån tjocklek för den i förra länken. denna är 1.5 cm https://www.babyland.se/babydan-lekmatta-skumgummi_50596
siggebo: Akta ögonen, särskilt med alkaliska rengöringsmedel.
Jarlsgård: [QUOTE="Handyman74, post: 3580633, member: 204283"]Ögat är ca 2,5 gånger så känslig för grönt ljus jämfört med rött, det är därför du upplever grön laser som starkare med samma effekt som röd. Det är utstrålad effekten som är farlig och är väldigt låg i alla krysslasrar. Gränsen från strålskyddsmyndigheten för lagliga lasrar är
markgreven: Detta skulle ha varit under vad har du gjort med verktyg och maskiner idag, men det blev visst en egen tråd så någon moderator kan kanske flytta det?
Husse02: Hejsan Är det ngn som har ett kopplingsschema till denna på startknappen Samhall Dalväst Med vänlig hälsning// Hasse
andy999: Tack för svar! Får lägga en beställning nu:)
siggebo: [citat] Dessa är primärceller, inte Li-jon.
bulleribock: Rätt meningslös syssla, jag har satt en baseline för TID18 att möta [bild] [bild]
Kim Gyllenhorn: Det känns fortfarande konstigt att ingen utnyttjar det här hålet på marknaden och tillverkar lite vettiga tillbehör till denna ändå rätt vanliga fräs.
K_arlstrom: OK! Kan börja med att konstatera att en hörnbänk är dumt, om man har något val... Hunnit använda den i inläggen ovan och hörnet blev bara dött utrymme/förvaring, nyttan med två ytor nära vägde inte upp det! Bättre att ha ett flyttbart bord/materialstöd för långa bitar. Den blev även lite för lätt, så att slå på någonting var lönlöst då allting bara hoppade (skruvade
Ola C: Tja, det var ju bla den hela tråden började med. Jag har en Sorby Pro edge som är moddad för att fungera mer som Ultimate Edgen, iaf vad gäller att köra Tormeks slipjiggar. Den är mycket snabbare än Tormeken och jag ser bara fördelar med Ultimate Edgen jämfört med min Sorby….förutom priset då. Framförallt är reglerbart varvtal och reversibel rotation väldigt trevligt, utsuget
Prästens: Någon som har en länk till nytt slangpaket som passar till Luna minimig 141 Är ju en djungel o leta, sen inte kunnig om det heller :-) /Niklas
prototypen: Om inloppet på sugen är 125 mm så blir det bra med 125 mm rör. Vad jag hittat är att sugen är på 1500 watt och den orkar nog hålla rent i 125 mm kanal. om det är för dåligt drag så kan spån lägga sig på botten av röret och det kanske blir som ett 100mm rör kvar.
SolensSon: [citat] Hej om det skulle vara så att du funderar på att sälja den så säg till. Mvh Jonas Jonasson