8 118 läst ·
41 svar
8k läst
41 svar
Gnistskydd vinkelslip mm
En vinkelslip bygger på att du ska få så mycket värme att du smälter metall som försvinner från snittet. Sänker du farten så att det inte smälter går det inte lite långsammare. Det går extremt långsamt och äter slipskivor.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Det gör du lika lätt med en bågfil... Helt utan gnistor...P Pettttter skrev:Förresten mdet här med varvtalsreglering, det borde få ner gnistfloden rätt rejält att dra ner RPM från 11000 till 3000? Då är bara frågan, pallar man kapa tex en stålprofil eller rundstav på någon cm med 3000 RPM?
Alltså, generellt så har jag aldrig förstått grova sågklingor till olika sågar för att kunna jobba snabbt när det gäller hemmapul. Har aldrig haft så bråttom att jag hellre tjänar några sekunder än får ett perfekt snitt. Men har nästan ingen erfarenhet av vinkelslip, handlar det inte om sekunders skillnad utan mycket mer?
Har du länk på det? Låter osant i mina öron, inte minst för att snitten inte ser smälta ut utan just slipade. Men bevisa gärna påståendet med en länk!D Daniel 109 skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Abrasive cutting enligt wiki (alltså slipning). Och om man klickar sig vidare så är kylning en viktig faktor på industriell nivå, alltså motsats till smältning är önskvärt. Borde vara samma här, men vad vet jag.P Pettttter skrev:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Angle_grinder
Men låt inte mig avbryta ditt googlande!
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Det går som sagt att skydda med mycket men för alla såna här arbeten krävs det ju att man tänker före och inte efter.......de olyckor som sker beror tyvärr mestadels på det senare.....
Klicka här för att svara