En vinkelslip bygger på att du ska få så mycket värme att du smälter metall som försvinner från snittet. Sänker du farten så att det inte smälter går det inte lite långsammare. Det går extremt långsamt och äter slipskivor.

Jag brukar begränsa med gipsskivor. Har fungerat bra än så länge.

P Pettttter skrev:
Förresten mdet här med varvtalsreglering, det borde få ner gnistfloden rätt rejält att dra ner RPM från 11000 till 3000? Då är bara frågan, pallar man kapa tex en stålprofil eller rundstav på någon cm med 3000 RPM?

Alltså, generellt så har jag aldrig förstått grova sågklingor till olika sågar för att kunna jobba snabbt när det gäller hemmapul. Har aldrig haft så bråttom att jag hellre tjänar några sekunder än får ett perfekt snitt. Men har nästan ingen erfarenhet av vinkelslip, handlar det inte om sekunders skillnad utan mycket mer?
Det gör du lika lätt med en bågfil... Helt utan gnistor...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det gör du lika lätt med en bågfil... Helt utan gnistor...
Nja senast jag bågfilade funderade jag på om jag skulle ta livet av mig själv eller frugan för att få ut min frustration. Så det kan vara farligt det med!

D Daniel 109 skrev:
En vinkelslip bygger på att du ska få så mycket värme att du smälter metall som försvinner från snittet. Sänker du farten så att det inte smälter går det inte lite långsammare. Det går extremt långsamt och äter slipskivor.
Har du länk på det? Låter osant i mina öron, inte minst för att snitten inte ser smälta ut utan just slipade. Men bevisa gärna påståendet med en länk!

P Pettttter skrev:
Nja senast jag bågfilade funderade jag på om jag skulle ta livet av mig själv eller frugan för att få ut min frustration. Så det kan vara farligt det med!
Tja, hellre det än gå på gymmet... ;)

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P Pettttter skrev:
Har du länk på det? Låter osant i mina öron, inte minst för att snitten inte ser smälta ut utan just slipade. Men bevisa gärna påståendet med en länk!
Abrasive cutting enligt wiki (alltså slipning). Och om man klickar sig vidare så är kylning en viktig faktor på industriell nivå, alltså motsats till smältning är önskvärt. Borde vara samma här, men vad vet jag.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Angle_grinder

Men låt inte mig avbryta ditt googlande! :-)

P Pettttter skrev:
ta livet av mig själv eller frugan för att få ut min frustration.
Prova med tigersåg. Låter som det skulle vara en gyllene medelväg för dig som skulle spara liv på en hel massa sätt! :D

Alfredo Alfredo skrev:
Prova med tigersåg. Låter som det skulle vara en gyllene medelväg för dig som skulle spara liv på en hel massa sätt! :D
Ja jag har funderat på det och ska se om jag hittar någon polare att testa hos. Men känns som det är ännu lite sämre precision med en tiger vs vinkelslip?

Äh, placera några blöta handdukar strategisk bara.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Det går som sagt att skydda med mycket men för alla såna här arbeten krävs det ju att man tänker före och inte efter.......de olyckor som sker beror tyvärr mestadels på det senare.....

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Tigersåg tar längre tid och det går åt blad. Även om Dewaults är bättre så tar det tid. Ska man sedan svetsa så är den fördel att stålet är varmt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.