Tjena!

Jag köpte en gammal svarv i somras, den kostade 350 spänn så jag chansade utan testkörning. Det visar sig att den är i väldigt bra skick men eftersom den är gammal och varit bortglömd fanns det inte så många tillbehör till, mer eller mindre endast en bakplatta.

Från vad jag kunnat luska ut verkar det som att de flesta moderna svarvtillbehör monteras på en 33mm gängad hane, det jag har är en 16mm gängad hona samt några 10mm-ish gängade hål off-center. Har även någon slags adapter som jag tror mest är skräp i detta läget (50mm invändigt "bakåt", 25mm invändigt framåt)

jBvU6PQ.jpg LkD46Bs.jpg FzUwDl2.jpg

Skulle behöva ha nånting som konverterar en 16mm hona till en 33mm hane i så få steg som möjligt. När jag söker på novachuckar så verkar man kunna köpa till konverterare men ingen som passar exakt till min. Nån som har någon idé på vart man kan börja leta efter delar?

Det där är ingen normal svarvspindel. Svarven verkar ha använts för något specialändamål. Jag kan tänka mig trycksvarvning av metall eftersom en trycksvarvningspatron är bland de få saker jag kan komma på som möjligen kan passa på det där fästet.
Å andra sidan brukar svarvar som är byggda för manuell trycksvarvning vara bättre byggda än träsvarvar så du har med största sannolikhet haft en väldig tur endå.

Jag skulle först och främst undersöka om hela den där nosen går att ta loss av spindeln på något vis. Är den svarvad i ett stycke med spindeln ser jag bara två rimliga lösningar. Antingen be någon metallare tillverka en ny spindelaxel eller be någon metallare tillverka en adapter. Ingendera lösningen är något stort projekt om man har tillgång till metallsvarv.

Det finns spindelnosar med många olika slags gängor. 33mm är bara den som marknadsförs mest aggressivt för hobbybruk. Varje reklammakare vet att med tillräckligt mycket marknadsföring kan man lura någon stackare att skrota sin gamla svarv och köpa en ny sämre svarv för att få "rätt" gänga.
Min Solberga har Whitworth gänga. Den gamla remtransmissionsdrivna svarven som ligger i ladan har också någon udda gänga. Taiwanesen som jag hade tidigare hade någon UNF gänga om jag minns rätt.
16mm är onödigt klent som spindelnos på en sådär pass kraftig svarv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.