Börjar få slut på excenterslippappren från Bosch som jag köpte vid en utförsäljning för ett par år sedan. Priset var så lågt så jag roffade åt mig alla tiopack i alla kornstorlekar som låg i hyllan. Nu börjar dock en del kornstorlekar ta slut och jag behöver köpa nytt.

Det jag är intresserad av är slippapper av bra kvalitet, (har testat skräp från bl a Harald Nyborg men de tar ju slut innan man hinner säga "varför händer det ingenting???") måste inte nödvändigtvis vara Boschpapper men tycker de har varit bra.

Så här ser mina önskemål ut:
• bra kvalitet
• kornstorlekar från 40 till 240
• både till 125 och 150 mm excenterslip med åtta hål samt till planslip med 92 x 182 mm kardborresula
• ej konsumentförpackningar (typ tio st papper) utan större förpackningar för lägre styckpris

Det spelar ingen roll om försäljningen sker på nätet eller över disk; jag rör mig regelbundet mellan Malmö och Göteborg samt in mot Borås så fysiska butiker bör ligga inom den triangeln.

Jag blir väldigt tacksam för alla tips både vad gäller tillverkare samt butiker som bygger på egen erfarenhet.
Stort tack för din hjälp!
//Ronnie

Titta på mirkas slipnät i 25 och 50-pack. Jag handlade på paintpro till bra pris. Helt andra priser per st när en köper storpack.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Titta på mirkas slipnät i 25 och 50-pack. Jag handlade på paintpro till bra pris. Helt andra priser per st när en köper storpack.
Tack för tipset, har sett i mina forumsök att du kör med slipnät. Tycker du att det funkar lika bra till att slipa olika sorters trä — såväl mjuka som hårda?

//Ronnie

Kolla som sagt på ställen som säljer billack. Var bor du?

JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Kolla som sagt på ställen som säljer billack. Var bor du?
Bor i Varberg. Menar du att slippapper för billack är lämpliga för träbearbetning, för det är det senare jag ska ha dem till?

//Ronnie

Kollat på att köpa från ex Tyskland eller England? Jag brukar köpa det mesta Festool förbrukning från Rubart. Typ halva priset mot Sverige.

• Gilla
wiz och 1 till
  • Laddar…
Kolla om du känner någon finsnickare o hör var hen handla ifrån. De brukar putsa mkt. Tror att ekamant o Mirka brukar vara populärt

• Gilla
andersson258 och 2 till
  • Laddar…
Jag hade åkt till en billack alt någon återförsäljare av lackeringstillbehör.
Använder du utsug i maskinen?
I såna fall skulle jag använda slipnät.
Betydligt dyrare kanske ca 5-6 kr styck om du har tur, annars kanske runt en tia styck.
Men dom håller betydligt längre, förutsatt att du använder utsug på maskin då.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P
Som ngn sade, paintpro är vettigt för privatpersoner. Rabattsatserna är ganska små på dessa produkter, så just ingen större skillnad mot vad tex ett snickeri betalar. Mirka gold är ett bra allroundpapper, finns i alla hålbilder.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Kolla om du känner någon finsnickare o hör var hen handla ifrån. De brukar putsa mkt. Tror att ekamant o Mirka brukar vara populärt
Det där var ju ett riktigt bra tips, ska jag göra. ;)
Tänkte faktiskt inte på det måste erkänna.

//Ronnie

P Pysslarn skrev:
Tack för tipset, har sett i mina forumsök att du kör med slipnät. Tycker du att det funkar lika bra till att slipa olika sorters trä — såväl mjuka som hårda?

//Ronnie
Jag har slipat furu, ek, färg, metall och marmor hittills och tycker de funkar väldigt bra. Använder inget annat än mirka nät, även för handslipning.

mowatom skrev:
Som ngn sade, paintpro är vettigt för privatpersoner. Rabattsatserna är ganska små på dessa produkter, så just ingen större skillnad mot vad tex ett snickeri betalar. Mirka gold är ett bra allroundpapper, finns i alla hålbilder.
Det var då förjävligt dyrt på den sidan i alla fall. Åk till en billackering så kommer du få bra pris. Dom kan säkert ge dig för deras inköpspris då dom inte har nå vinning i att sälja en gång till dig. Mer än 5-6 kronor för autonet ska du inte behöva betala utan rabatt. Abraneten är lite aggresivare än autonet och mer än 8 kr utan rabatt ska du inte behöva betala för dom.

mowatom skrev:
[länk]
Verktygsboden är ju ännu dyrare?
Följ mitt råd så kommer du få billigast papper.
Mvh egenföretagare bil/lasbil/industri lack.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.