3 931 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Var köpa bra slippaper i större förpackningar till bra pris
Sida 1 av 2
Börjar få slut på excenterslippappren från Bosch som jag köpte vid en utförsäljning för ett par år sedan. Priset var så lågt så jag roffade åt mig alla tiopack i alla kornstorlekar som låg i hyllan. Nu börjar dock en del kornstorlekar ta slut och jag behöver köpa nytt.
Det jag är intresserad av är slippapper av bra kvalitet, (har testat skräp från bl a Harald Nyborg men de tar ju slut innan man hinner säga "varför händer det ingenting???") måste inte nödvändigtvis vara Boschpapper men tycker de har varit bra.
Så här ser mina önskemål ut:
• bra kvalitet
• kornstorlekar från 40 till 240
• både till 125 och 150 mm excenterslip med åtta hål samt till planslip med 92 x 182 mm kardborresula
• ej konsumentförpackningar (typ tio st papper) utan större förpackningar för lägre styckpris
Det spelar ingen roll om försäljningen sker på nätet eller över disk; jag rör mig regelbundet mellan Malmö och Göteborg samt in mot Borås så fysiska butiker bör ligga inom den triangeln.
Jag blir väldigt tacksam för alla tips både vad gäller tillverkare samt butiker som bygger på egen erfarenhet.
Stort tack för din hjälp!
//Ronnie
Det jag är intresserad av är slippapper av bra kvalitet, (har testat skräp från bl a Harald Nyborg men de tar ju slut innan man hinner säga "varför händer det ingenting???") måste inte nödvändigtvis vara Boschpapper men tycker de har varit bra.
Så här ser mina önskemål ut:
• bra kvalitet
• kornstorlekar från 40 till 240
• både till 125 och 150 mm excenterslip med åtta hål samt till planslip med 92 x 182 mm kardborresula
• ej konsumentförpackningar (typ tio st papper) utan större förpackningar för lägre styckpris
Det spelar ingen roll om försäljningen sker på nätet eller över disk; jag rör mig regelbundet mellan Malmö och Göteborg samt in mot Borås så fysiska butiker bör ligga inom den triangeln.
Jag blir väldigt tacksam för alla tips både vad gäller tillverkare samt butiker som bygger på egen erfarenhet.
Stort tack för din hjälp!
//Ronnie
Tack för tipset, har sett i mina forumsök att du kör med slipnät. Tycker du att det funkar lika bra till att slipa olika sorters trä — såväl mjuka som hårda?nanowire skrev:
//Ronnie
Kolla som sagt på ställen som säljer billack. Var bor du?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Kollat på att köpa från ex Tyskland eller England? Jag brukar köpa det mesta Festool förbrukning från Rubart. Typ halva priset mot Sverige.
Håller med om föregående förslag, Rubart är förstahandsalternativet.
https://www.rubart.de/index.php?vie...ch&es_header_search_term=Schleifblätter+bosch
https://www.rubart.de/index.php?vie...ch&es_header_search_term=Schleifblätter+bosch
Jag hade åkt till en billack alt någon återförsäljare av lackeringstillbehör.
Använder du utsug i maskinen?
I såna fall skulle jag använda slipnät.
Betydligt dyrare kanske ca 5-6 kr styck om du har tur, annars kanske runt en tia styck.
Men dom håller betydligt längre, förutsatt att du använder utsug på maskin då.
Använder du utsug i maskinen?
I såna fall skulle jag använda slipnät.
Betydligt dyrare kanske ca 5-6 kr styck om du har tur, annars kanske runt en tia styck.
Men dom håller betydligt längre, förutsatt att du använder utsug på maskin då.
Jag har slipat furu, ek, färg, metall och marmor hittills och tycker de funkar väldigt bra. Använder inget annat än mirka nät, även för handslipning.P Pysslarn skrev:
Det var då förjävligt dyrt på den sidan i alla fall. Åk till en billackering så kommer du få bra pris. Dom kan säkert ge dig för deras inköpspris då dom inte har nå vinning i att sälja en gång till dig. Mer än 5-6 kronor för autonet ska du inte behöva betala utan rabatt. Abraneten är lite aggresivare än autonet och mer än 8 kr utan rabatt ska du inte behöva betala för dom.mowatom skrev: